känna att hästen trampar under sig?

E

Eccentric

Alltså.. jag känner mig ganska dålig. Jag anser själv att jag rider hyfsat, och min ridlärare verkar också tycka det.

Men till mitt problem;
Min ridlärare brukar säga "...och försök se till att han får med sig bakdelen ordentligt" (då pratar jag om skänkelvikning), eller "försök få honom att arbeta med bakbenen bättre"
eller liknande.
Grejen är att jag helt enkelt inte kan känna/se såna här saker? känns som att jag ibland på sin höjd kan se om hästen skjuter ut med bogen i sidvärtesrörelser?
känns inte som att jag kommer kunna utvecklas vidare med min ridning om jag inte får koll på detta..

Någon som fattar min tjorviga förklaring och kan komma med ngt tips?

Sv: känna att hästen trampar under sig?

hmm, har oxå lite det problemet, men berätta för din tränare att du inte riktigt kan känna det och att h*n ska säga till " nu arbetar h*n bra med bakbenen" "nu är inte bakdelen med" osv, och se om du kan känna skillnad. Hästen ska ju trampa under sig, man vill att hästen "ska vara på bakbenen" alltså bli lättare i framdelen.. ;) typ..:p hoppas det hjälpte lite iaf :p;)

jo precis. men grejen är att hon brukar säga när hästen går bra och så. men jag känner liksom ingen skillnad...:confused:

Det är en känsla du kommer utveckla med tiden. Sen känns det lite olika på olika hästar.
Jag har ridit en arab och då har jag jättesvårt att känna när hon får upp ryggen och aktiverar bakbenen, vill liksom sitta barbacka nästan! :)
Men så satt jag upp på syrrans travare och - shit! När hon bar iväg då kände jag verkligen en stark känsla av att hon lyfte upp och var självbärig.
Så dels är det en svår känsla att känna, dels så är det olika tydligt på olika hästar.

Men det är bra (som sagt) att instruktören säger "sådär ska det se ut" och tvärtom, så får du utveckla känslan så småningom.

Sen är det skillnad på att hästen bär sig på bakdelen och att den får med sig bakdelen i en sidvärtesrörelse. I det ena ska hästen sätta mer vikt bakåt, i det andra ska hästens bakdel följa med framdelen i rätt spår på ridbanan och inte gå på "snedden".

Sen är det skillnad på att hästen bär sig på bakdelen och att den får med sig bakdelen i en sidvärtesrörelse. I det ena ska hästen sätta mer vikt bakåt, i det andra ska hästens bakdel följa med framdelen i rätt spår på ridbanan och inte gå på "snedden".

tack för ditt svar!

jo jag förstår givetvis att det är skillnad (det som står i citatet), jag menade med mitt första inlägg att det är några olika saker som jag inte känner..
men, det kanske kommer med tiden som du säger:)

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 166
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 060
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur