kaninunge, tidigt tagen?

R

REA_

i helgen var en kompis till mig och köpte två kaniner på djuraffären här i stan, de är systrar och ca 6 veckor gamla. Nu har en slutat att äta och dricker mycket lite. Är det inte dåligt av djuraffären att sälja dem vid så låg ålder. Har pratat med veterinär och han undrade om den fortfarande inte diade mamman. Hur ska det vara egentligen? När ska kaninungarna lämna mamman? Man tror iallafall att när man köper dem i fackhandeln att allt ska stå rätt till men tji fick vi.

:confused:

Sv: kaninunge, tidigt tagen?

Kaninungar ska vara minst åtta veckor gamla när de lämnar sin mamma. Tycker att det är riktigt oseriöst av djurhandlaren att hålla på med såna affärer! :mad: Det kan drabba djuren riktigt hårt!

Nej, är det verkligen så.. hoppas att den här kaninskrutten klarar sig ändå.. Kompisen ska ringa ner till djuraffären och skälla på dem. Det här är inge roligt alls. :cry: Lär bli nån vända till veterinären också så kompisen får tips om hur hon ska göra för att få den att må bättre/överleva.

Tack MosterMia för ditt snabba svar. :bow:

De flesta djuraffärer vill ha kaninungarna vid 6 veckor :(
Det vet jag eftersom jag sålt mina kaninungar till djuraffär... dålig stil enligt mig!

Min honkanin kom 5 veckor gammal till zoo för att de är så söta i den åldern, fast iofs fick man inte ta hem dem förräns vid 6 veckors ålder men ändå, det är för ungt. Min honkanin mår bara fint nu, två år senare, väldigt fäst vid mig då jag blev hennes mamma!

Lycka till!

Enligt lag är 6 veckor det absolut tidigaste man får ta dem från mamman men få ungar är klara då, sedan bör de bo ensamma så man ser de mår bra minst några dagar så om zooaffären tog dem vid 5 har de gjort ngt olagligt! Seriösa affärer tar dem inte före 8 v för de vet de kan få svaga djur då.

Kaninungen kommer förhoppningsvis att få det bättre. Talade med de som jobbade i affären och fick reda på att det troligtvis var magknip men att de inte var säkra. Affärens veterinär ska titta på kaninungen... Fick valet att vänta och se om hon skulle bli bättre eller att ta en annan kanin med mig hem. Eftersom jag har en av kaninsystrarna hemma tog jag beslutet att ta hem ett annat syskon till henne. Jag ville inte att min lilla myskanin hemma skulle vara ensam länge och kanske inte acceptera en kompis vid ett senare tillfälle! De två honor jag har hemma mår jättebra, gör glädjekaninskutt och äter och dricker ordentligt! /nybliven kaninägare

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 139
Senast: Azalea
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama