Kaninungar

I

isse

Hej på tisdag ska jag hämta hem två små kaninungar som ska få bo tillsammans i en jätte stor häst box.
Måste dom ha mat (pellets) eller klarar dom sig på fri tillgång på hö?
:confused:

Sv: Kaninungar

Självklart måste dom ha mat!
Jag föreslår att du antingen läser en faktabok om kaniner eller pratar med en kunnig människa innan du tar hem dom!

Jag har haft kaniner tidigare så jag har erfarenhet. Självklart så kommer dom att få frukt och grönsaker men min fråga var om den klarar sig på fri tillgång på hö? Om man tänker så här, vad äter dom i naturen? Då är det ingen som ger dom pellets varje dag.

hör med uppfödaren, om du har ett bra hö kanske det räcker med det och grönfoder men eftersom det är kaninungar kan de behöva extra näring i form av pellets. kaniner äter ju också mer än gräs i det vilda.

Ska höra med min veterinär vad han anser om saken.
I det vilda äter dom inte bara gräs det är sant men dom får inte pellets serverat varje dag, men som sagt dom ska få massa grönsaker och frukt varje dag.
Och självklart ska jag höra med uppfödaren vad hon tycker också.
Men hur många feta kaniner finns det inte som har valt bort hö bara för att dom vet att dom får pellets varje dag?
Dom här kaninerna ska inte anstränga sig alls utan bara vara som sällskap.

du har helt rätt i att många kaniner får leva och bli feta på pellets vlket är helt fel. Men om du inte känner att du vill lägga in rötter, blåbärsris osv till dem varje dag (så nära en naturlig diet du kan komma alltså) är det nog enklare att ge en balanserad mängd pellets. jag har dessutom fått för mig att kaniner inte ska ha för mycket frukt eftersom de kan bli lösa i magen men jag är inte säker (inte kaninexpert precis).

Det har jag också hört att man inte ska ge för mycket frukt.

Jag har två belgiska jättar (kastrerade pojkar) och dom får bara hö och vatten! När vi köpte dom för 4 år sedan fick vi med en pellets/musliblandning men det funkade inte dom petade ut vad dom ville ha och lämnade massor plus att dom blev feta av det så jag drog ner på det och efter en tid fick dom bara hö och ibland morot, äpple eller vad som finns hemma och dom mår prima och är i fint hull!

Man ska inte ge för mycket men framförallt måste de vänjas in på varje ny grönsak sakta så att tarmfloran hinner med. En kanin klarar sig på bara hö och vatten.

Du kan sätta dem på enbart hö, men risken är att de blir friska men inte helt sunda (förstår du skillnaden?)
Mina kaniner har alltid fått både pellets och hö, men så gott som aldrig de där foderblandningarna man kan köpa på tex. ICA eftersom de innehåller en del saker som inte är helt bra för kaniner (men mamma och pappa har köpt det ibland ändå...)

jag föreslår att du köper ett bra pelleterat foder till dina kaniner och kompletterar med bra hö (någon smart person sa en gång till mig att kaninens kost skall bestå till 80% av hö)

Pellets består av ung. samma saker som i blandningarna.
Varför skulle en kanin som inte äter pellets bli frisk men inte sund? *nyfiken*

Det jag tror hon menar är att äter de bara hö så finns risken att de får vissa brister (som inte man kan se med ögat) som de inte hade fått om de åt pellets.

Ger du dem pellets (max 1dl/kanin och dag) och har fri tillgång på hö och vatten, så är det ändå en utmärkt idé att ge dem blåbär/lingonris, kvistar, grönsaker och gräs. Om inte för att de ska få en varierande kost, så för att de gillar det och det håller tänderna i trim!

Okej, men om man har ett analyserat hö borde det väl inte finnas lika stor risk, dessutom verkade det som att hon skulle ge frukt/grönsaker, det borde täcka ev. vitaminbrist. Hö innehåller för det mesta de mineraler de behöver i tillräcklig mängd.

Sen borde alla kaniner ha tillgång till saker med lite motstånd för tändernas skull. :)

Hej , det är helt okej att dina kaniner kan äta enbart hö och halm , bara det är bra kvalité , vatten är ju en självklar het , .. :) hur gammla är dom ?

Så länge de växer ger jag lite havre och betfor, + fri tillgång på gräs eller hösilage. (Beroende på årstid.) Och så grenar, grönsaker och sånt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?