Kaninfoderstater?

Sv: Kaninfoderstater?

Jag ger såhär.

Ruben, en dvärgvädurhane på 2 år, skall börja hoppas.
Morgon, ½ dl pellets samt ca 2 msk havre och på fyllning av hö.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Grönsak, ½ dl pellets och 2 msk havre. Samt påfyllning av hö.

ZicZac och Mumu, Z= 3 årig dvärgvädurshane som är mkt aktiv.
M= 1 årigt marsvin.

Morgon ZicZac, ½dl pellets och 2 msk havre.
Mumu, 1/4 dl marsvinspellets och några havrefrön.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Samma foder som kväll + någon grönsak och påfyllning av hö.

"Flickorna", Honeymoon och Aurora, (de delar)
H= ½årig löwen hona, ganska svårfödd och lite mager.
A= ca 3 månaders dvärgvädurshona.
Morgon, 1 dl (liiite över 1 dl.) pellets och ca ½dl havre. Påfyllning av hö.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Grönsak + samma foder som morgonen och hö.

Så ger jag mina gullegrisar! Funderar även på att börja ge lite betfor åt dom för pälsens skull.
Sen så har dom oxå halm i sina burar så dom får väl i sej lite av de oxå.

Jag ger mina kaniner det pellets jag ger för att på 4H gården ger dom oxå det och de tycker att det är bra!
Havre ger jag endst på vintern då de är ute.

Har fyra stycken kaniner och ett marsvin (ska skaffa ett till) men dock har jag bara bilder på två.

Ruben,
17727375.jpg

ZicZac och lite Mumu,

17727376.jpg

Vad heter det pellets du använder ? för jag ska köpa en kanin på en 4H gård i närheten där jag bor, tkr du att jag ska köpa pellets därifrån oxå då ? säljer dom pellets där ?? Ger man dom betfor för att dom ska bli fina i pälsen ?? Hur mkt i så fall ? blandar man betforen på samma sätt som till hästar då ? Vf ger man havre ? När är det nödvändigt att ge. Jag kommer förmodligen köpa en Lejonhuvad och min lillebror en Dvärgvädur!

Vad heter det pellets du använder ? för jag ska köpa en kanin på en 4H gård i närheten där jag bor, tkr du att jag ska köpa pellets därifrån oxå då ? säljer dom pellets där ?? Ger man dom betfor för att dom ska bli fina i pälsen ?? Hur mkt i så fall ? blandar man betforen på samma sätt som till hästar då ? Vf ger man havre ? När är det nödvändigt att ge. Jag kommer förmodligen köpa en Lejonhuvad och min lillebror en Dvärgvädur.

Kommer ej ihåg vad det heter... Det är i en vanlig påse men jag har frågat vad det är i och det är bra och ej fettig mat i.
Visst kan du köpa pellets därifrån om dom säljer. Beror på vad det är för foder och om det funkar just bra på era kaniner osv.
Den 4H gården som jag har pratat med säljer dock inte pellets.
Ja, det gör man hur mkt - det beror på individen me jag skulle ge kanske 2 msk till mina om jag nu börjar ge och då bara till utsällningskaninerna. Man behöver ej blötlägga det. Jag ger havre för hullets skull i och med att dom bor ute. Då endast på vintern.
Hoppas du fick några vettiga svar iallafall. :D

Jadå tackartackar (: jag ska leta vidare efter ett bra och lämpligt pellets. När jag ska köpa kaninen kan jag ju frpga dom vad dom kan rekomendera. Så man ger bara betforen direkt från en påse ? Så man behöver inte blötlägga den ? Våra kaniner kommer att vara utekaniner så då kanske det är lämpligt att ge dom havre på vintern (:

Hoppas ni ursäktar trådkapningen, men... ;)

för jag ska köpa en kanin på en 4H gård i närheten där jag bor, Jag kommer förmodligen köpa en Lejonhuvad och min lillebror en Dvärgvädur!

Misstänker att det är samma 4H-gård som jag köpte min senaste kanin ifrån. Om det nu är så, se för guds skull till att de verkligen har koll på könen den här gången! Min Daisy förvandlades till en Dennis. :devil: Har mailat dem och sagt hur det hela låg till, men inte ens fått nåt svar. :mad:

För övrigt så ger jag:

Mirasol, snart treårig hona
Morgon: 1 msk pellets och några bitar Best Friend Festival- blandning.
Kväll: Morot, lite paprika och broccoli, fänkål. Ev också sallad, nån skiva gurka och persilja, det beror på vad som finns hemma.

Dennis, nykastrerad hane, drygt fem månader, tål inte kaninpellets särskilt bra, så han får i stort sett bara grönsaker, och på morgonen även några Krafft Grund- hästpellets. Funkar bra på det.

Båda två är löwenkorsningar.

Lite frukt får de också emellanåt; äpple, päron, vindruvor, lite banan... dessutom knäckebröd emellanåt. Ska man muta dem på riktigt brukar ett par russin funka fint... :angel:

Båda har givetvis fri tillgång till hö och vatten, samt olika gnagpinnar. På sommaren har jag också gett Mirasol maskrosblad och gräs, mkt poppis, och det kommer nog gå ner hos Dennis med.

Ojsan .. kan dom inte ens se skillnad på kön nu för tiden x) .. Vi ska köpa en dvägvädur hane som ska kastreras och en Löwenhona. Okej lite lågt att inte ens få svar om detta ! Vad tycker du man ska ge dom för mat ? Givetvis ha åtgång till hö hela tiden + friskt vatten. Men vad mer tycker ni? Detta tykr jag är jättesvårt att få til en bra foderstat . Kaninerna kommer att vara utekaniner! Det kommer mest vara som sällskap, tas ut ur buren varje dag & busa lite på gräsmattan, hoppas skutt på ca 15 cm var 14 dag kanske (: Vad är det lämpligt att ge dom för mat då ?

Buren kommer att bestå av en innerdel i ett gammalt dass ( ej använt på ca 20 år ) sen en liten ramp ner i en del utanför dasset och sen en ramp ner till en stor inhängad där dom kommer kunna var dagtid på vintern och vara hela tiden på sommaren!
behöver verkligen hjälp med en bra foderstat och ett bra pellets!

Mina kaniner, en dvärgvädur på ca 6 år och en hermelinkanin på ca 6 år äter:
morgon:ca 1dl fullkostblandning att dela på.
kväll: ca 1dl fullkostblandning att dela på+ någon grönsak eller grovt bröd eller knäckebröd.

fri tillgång på hö.:D

och så har dom halm i buren som dom äter lite av.:bump:

Ja har 2 st 5 åriga honkaniner som bor ute året runt .:love:
här mkt får dom tillsammans:

Morgon- 1 dl lotti Pellets för kanin o marsvin
1 msk Party- foder
Vatten + hö

kväll - 1 morot alt 1/2 banan + 1/2 äpple
Vatten + hö

Färska grenar och andra växter ca en gång i veckan
offtare på sommaren:smirk:

Mina kaniner, en dvärgvädur på ca 6 år och en hermelinkanin på ca 6 år äter:
morgon:ca 1dl fullkostblandning att dela på.
kväll: ca 1dl fullkostblandning att dela på+ någon grönsak eller grovt bröd eller knäckebröd.

fri tillgång på hö.:D

och så har dom halm i buren som dom äter lite av.:bump:

dom bor ute:D

*Kapar tråden lite*

Har någon något bra råd på vad för grönsaker man kan köpa och ge till kaniner? Min kanin är 5 år och han gör inte så mycket mer än får vara ute och hoppa i mitt rum hur han vill. De ända jag vet kaniner tål är äpple, morötter och päron. Vet att man absolut inte får ge isbergssallad... Vilken sallad kan de äta och andra grönsaker? Läste någonstans att det var för mycket socker i morötter som de blir tjocka av.

Varför inte isbergssallad?
Fråga i någon butik om det finns "gammal" sallad o dyl att få.

SÖk på google .. SÖk på kaninskötsel och sen går du in på agrias sida .. Där står det massa bra info !

Varför inte isbergssallad?

Kanske för att den normalt sett är så hårt besprutad och det inte ens går att skölja bort med vatten?
För oss människor är det kanske så små mängder att det inte spelar så stor roll (vad man vet än så länge :devil:) men en kanin som väger 5- 10% av vad vi gör påverkas desto mer.
Nån som har en annan förklaring, eller sitter inne med det riktiga svaret? :)

hej..

Jag har mina kaniner ute i en utebur..
Dom får ca 1-1½kg Hö om dagen (bra hö med bra analys från häststall), och lyxfoder varannan dag.. det är en väldigt fettrik myssliblandning (köpt i säck) och dom blev snudd på feta när dom fick dagligen, så det är reducerat till varannan och de har hållt sig jätte fint i hull.. dessutom så städar jag buren ca 1 gång i veckan och fyller då på med ca 1 tredjedel bal med halm (stor bur om ca 3 rum och "kök" :angel:) så det äter dom oxå.. sen så får dom ju pinnar, morötter, gräs och överblivna potatisar, sallad, frukter mm.. så dom mår nog kanon.. dessutom så har jag både salt och mineralsten till dom i buren..

bilderna ja:

Malte:
12007336.jpg

Mira (här var hon bara bebis på ca 10veckor.. hon är ca 6 mån nu):
11408760.jpg

Senast ändrad:

Jösses, vilka söta!!! :love: Vad är de för ras(er)?

haha.. joo.. dom är rätt så fina..
Malte är Hermelin/dvärgkaninkorsning på ca 1 år och ca 1kg..
Mira har blitt en stor tös.. Hon är en dvärgvädur på närmare 6 kg.. :angel: (nej, hon är inte fet...)

här e en lite bättre bild på Male och mira tsm. Mira är ca 3½ månad på bilden här..
12007342.jpg

Det som är synnd är att jag antagligen måste ta bort underbara lille Malte.. :cry:
Jag ska skicka Mira och Buren till en vännina till mig som behöver sällskap till deras hona och hon ska bli utekanin, men Malte kan inte följa med.. Jag har ju redan Hunden, Ökenråttorna, Fiskarna (500liters akvarie) och jag väntar barn.. Jag flyttar från en villa nu till en liten tvåa (lägenhet) på 65 km2 och frågan är om det finns möjlighet att ha honom med sig. Jag har ju min dammallergi och klarar inte riktigt av hö.. Råttorna har jag i gamla akvariet, så där sprätter det inte ut. Men jag kan juinte sätta kaninen där..
Han är ju bara för underbar. Mira är sådan att hon inte vill vara med en. Hon vill sköta sitt liv själv lixsom. "Vuxen nu"- eller något.. Men Malte är så fruktansvärt kelen och vill vara med en hela tiden och helst ligga och sova i knäet på en.. Jobbigare då när han är så snäll och personlig liksom..:cry:

Nää. nu ska jag inte kränga på er en massa problem. Glad för var dag med dom ju.

Nämen inte kan du ta bort en sån liten gosegris heller... Han är ju värsta drömkaninen, kan du inte försöka få honom omplacerad då?

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
29 30 31
Svar
601
· Visningar
14 538
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka