Kaninbajs...

Apollo

Trådstartare
Jag undrar lite om utseeendet på kaninbajset.
Vår hona bajsar jättefina normala pluttar, men ibland kommer det ut bajs som ser ut som majskolvar, ett par gånger om dan. Alltså pluttarna sitter ihop precis som på en majskolv ungefär. Vad är detta för hon är ju inte lös imagen, har inte diarre, men detta bajset är mjukare än det andra bajset. Någon som vet???

Vad jag har hört så är det bajs som de normalt käkar upp (innan det hamnar på golvet, de äter det direkt från baken ???)´. Våran kanin har ibland bajsat sånt och det är mest när hon tar i i t ex en rivstart. :D

Om man ser sådana bajsar, som de äter ja för att de kommer från blindtarmen och är fulla av b vitamin, då har kaninen för lite fiber i sin kost! byt till Edels el rabbfors kaninpellets! finns i lantmannabutiker. Eller köp Fibrex och ge 1 msk /per kanin. Det finns i välsortrade matbutiker bland ´bakhyllan eller diethyllan. DEt gör matbröd fiberikare och mustigare oxå, kostar 15 kr.

Fast vad jag ser så äter hon inte upp dom. Jag ger Mästers kaninfoder som jag köpte av uppfödaren. Ska pröva med fibrex. Tack för ert svar :)

Det hör till kaninens matsmältningssyetm att få sådana pluttar, precis som att kossor kräks upp sin mat och tuggar igen tar kaninen det andra vägen. Ingen fara på taket!

det är normalt ja, men de ska åtas upp direkt från anus, om man märker sådana som blir över då är det för lite fiber i kosten! De flesta pellets innehåller 11-15 % växttråd och de bör innehålla 17 el MER!

eller så har kaninen missat att äta upp den bajen...
precis som dom ibland äter upp fel och stoppar i sig d hårda..

Det er riktig som de andre her svarer, MEN jeg tror det kanskje finnes en tredje type bajs; til markering av territorium. Slik er det hvertfall hos harer.

Kaninen jeg en gang hadde var veldig renslig, han gikk på do (toa?) i en kattedo. Men av og til kom det slike store "annorlunda-bajs", og det var KUN de stedene han var mest; under stuebordet, kjøkkenbordet og bak sofaen. I og med at han aldri slapp en "vanlig bajs" noe annet sted enn i kattedoen, var det tydelig at disse konstige andre bajsene SKULLE legges på akkurat disse tre stedene!

;)

Våran kanin markerar med vanliga bajsar. Hon är i köket normalt men när hon får komma ut i resten av lägenheten så kan det ligga 20 bajsar runt våra skor i hallen :crazy:

När det kommit "mjukt bajs" så har det varit när hon tagit i och jag tror att hon tagit i så hårt att det kommit ut lite :o Det är min teori om just Snuttans bajserier. :smirk:

M.

Ha,ha,ha *asgarv*
Ursäkta...men kaniner har inte samma mag och tarm funktioner som vi!

I det vilda lever de större delen på BARK, torrt gräs, rötter och annat svårsmält och mycket protein och vitamin fattigt! Våra pelletsar gör att de får mer protein o fett än vad vuxna djur som inte är i avel eg behöver! Får de då dessutom pellets med för låg halt av växttråd samt för stor mängd, så blir de både feta och äter för lite hö.
För lite fiber i kosten gör att deras blindtarm producerar mer bajsar (de där klasliknande fuktiga) än vad de behöver få i sig för att få B-vitamin, då lämnar de dem istället för att äta upp dem-vilket de gör direkt från rumpan!
Markerar revir gör de bara med hakan el urinen el vanliga bajsar, ev med dessa andra bajsar men har de fullgod kost så ska man åtminstone inte se flera sådana bajsar per dag!
Jag har 10 års erfarenhet och tänker inte vara besservisser men sedan jag bytt foder med mer fiber (över 17% så ser jag inte dessa bajsar mer.
Kaninen ser inte dålig ut och är inte sjuk om han bajsar dessa bajsar i överskott-men i längden är det helt fel för deras kropp-precis som för oss om vi bara äter mackor hela dagarna.

Men de har bara kommit när hon har tagit i... :cry:

Nej, de där bajsarna kommer väldigt sällan ut på golvet. Hon markerar som du säger med vanliga kulor, hakan och urin. Just nu är våra skor ett offer för alla 3 sätten... :crazy:

M.

Sv: Kaninbajs...

Det är helt normalt de bajset äter dom upp sen för att få upp dom viktigaste vitaminerna som finns i de så de är inget att oroa sej över :) kram Sandra:)

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: Lilla-S
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 337
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar