Kanin, get och får!?

golden_tinka

Trådstartare
Att ha en kanin, en get och ett får ihop går det? Kommer antagligen att vara utomlands en längre period i höst/vinter (3 månader), och hade då tänkt att min kanin kunde bo i kompisens ladugård, så att han inte blir helt ensam.:crazy: Han skall då bo ihop med en dvärg get och ett får, nån som har erfarenhet avv dessa djur ihop?
Dom kommer att bo ihop i en STOR box.
Hade tänkt ta dit honom nån gång i sommar så han får hälsa lite på dom...:smirk:

Finns det nåt man skall tänka på?

Sv: Kanin, get och får!?

ÖH - ska kaninen gå lös i en box m dessa andra djur???
Inte att rekommendera, kaninen har ju inte en suck mot dom om dom bestämmer sig för att smaka, stånga eller stampa på den

Jag vet en tjej som har en stor hage till sina getter och kaniner och där fungerar det bra. Tror det är sällan att djur ger sig på varandra om det har gott om plats. Är de på för liten yta finns nog risken att de av misstag kan komma till skada, men är boxen stor och de andra inte bryr sig om kaninen och är hyffsat lugna så kanske det funkar. Man kan ju alltid ha ett hus eller ngt dit bara kaninen kan krypa in.

Luff skrev:
ÖH - ska kaninen gå lös i en box m dessa andra djur???
Inte att rekommendera, kaninen har ju inte en suck mot dom om dom bestämmer sig för att smaka, stånga eller stampa på den

Japp han ska va lös, och det är klart att han kan bli både skadat och dödat! men det kan kaniner som är lösa ihop med hundar, hästar och katter också! och människor skall vi inte tala om...
Det var därför vi hade tänkt ha dom ihop på prov ett tag innan dess för att se hur dom beter sig mot varandra!;)

Hade tänkt att man kunde dela av en liten bit som han kunde ha som sin egen ifall han skulle känna sig trängd... :idea:

Nån mer som har erfarenhet av dessa djur ihop?

nae, ingen erfarenhet.. har två getter själv och skulle aldrig komma på tanken att släppa in någon av mina kaniner till dom... jag är alldeles för rädd av mig. tänk om getterna/geten skulle få för sig att stånga? tycker du ens att det är värt ett försök? alltså, hmm.. varför riskera något?

NagelacksBeroende skrev:
nae, ingen erfarenhet.. har två getter själv och skulle aldrig komma på tanken att släppa in någon av mina kaniner till dom... jag är alldeles för rädd av mig. tänk om getterna/geten skulle få för sig att stånga? tycker du ens att det är värt ett försök? alltså, hmm.. varför riskera något?

Tycker att det är värt ett försök, för vad finns det att välja mellan...? Går dom inte att ha ihop kommer han få sitta ensam i en bur i flera månader, vill inte att han skall vara inomhus eftersom han då blir "knäpp". Och provar man under uppsikt borde det ju inte vara någon fara!

Tycker kaninen ska ha en egen bur/inhägnad med tak. Den kan stå inne i de andra djurens inhägnad så har den ju ändå sällskap men du riskerar ju att kaninen blir dödad av de större djuren om du har den lös inne hos dem.

Problemet m burnät inne hos en get eller ett får är dessa djurs kapacitet att demolera liknande saker för att komma åt ev mat.
Om du nu måste stoppa ihop dom så ge kaninen ett helt hörn med 2 ingångar - alltså en stor låda där de andra djuren inte kan nå in m nosen. En get räcker garanterat 30 cm in m hjälp av nos o en stark tunga.
Gärna lutande tak, annars kommer geten stå där o klampa o kanske kissa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 346
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama