Kanelbullar

californication

Trådstartare
Jag har kommit fram till att det har blivit lite för dyrt att hela tiden köpa bullar så nu vill jag få recept på era godaste kanelbullar! Jag älskar kanelgifflar och bullarna på typ Pressbyrån, SevenEleven och liknande. Även Ikeas är fantastiskt goda! Alltså myycket kräm i. :d

Hit med era bästa recept :banana:

Jag gör apbullar. Dvs, rullar små små bollar av deg, doppar dom i smällt smör, rullar dom sedan i en blandning av farinsocker, muscovadosocker och kanel. Sen lägger jag dom i en form, typ sockerkakform, i så många lager som det blir, häller ev det smöret som blir över, över bollarna och så in i ugnen. Magiskt. Är som mitten i kanelbulla.

Jag gör apbullar. Dvs, rullar små små bollar av deg, doppar dom i smällt smör, rullar dom sedan i en blandning av farinsocker, muscovadosocker och kanel. Sen lägger jag dom i en form, typ sockerkakform, i så många lager som det blir, häller ev det smöret som blir över, över bollarna och så in i ugnen. Magiskt. Är som mitten i kanelbulla.
:d

Låter gott, men byt ut russinen mot grovt rivet äpple.

Tror körsbär eller sultanasrussin är alternativ också. valnötter kan också funka men det är knappast "saftigt". Vet att iaf Picard har frysta söta körsbär i sina frysar, brukar vara ont om sådant gottgott nuförtiden på Ica etc.

Jag bakar inte bullarna här hemma, så jag frågade proffset ;)

Grundrecept för vetebröd:
48 bullar

125-150g smör
5dl mjölk
max 25g jäst (låt jäsa längre med rumstempererade ingredienser)
1/2-1tsk salt
1dl socker (kan bytas mot råsocker)
1-2tsk kardemumma
14-15dl vetemjöl

Grundrecept fyllning
100g mjukt smör
1/2dl strösocker
1/2dl råsocker
2msk kanel

- Låt jäsningen ta tid. Cirka 5-6 timmar.
- Använd inte för mycket jäst. 10-15 gram.
- Använd rumstempererat smör, inte smält smör.
- Blanda ihop kanel-socker-smör i god tid innan, blanda sedan med rumsvarmt smör (dvs inte smält). Använd hälften strö/hälften råsocker (för tjockare/krämigare känsla som påminner mer om gifflar). Har man mandelmassa hemma kan man gärna blanda i det i både bulldeg och fyllning!
- Alla ingredienser ska tydligen vara rumstempererade.
- Grädda tills de är klara.
- Lek dig fram och få en känsla.

- Låt jäsningen ta tid. Cirka 5-6 timmar.

Finns det ingen som helst anledning till med dagens jäst och speciellt inte med söta degar om man låter bunken med degen i stå lite varmt och övertäckt. Då är degen är liksom färdigjäst efter 45 min-1 timme. Sen när man gjort bullarna så täcker man över dem igen och låter dem jäsa ungefär samma tid som de gjorde i degform.

Brukar göra helt vanliga kanelbullar med extra fyllning bara :). de ska dock vara små, dvs så att de får plats i en vanlig muffin form :p.
då får man 4 gånger så många bullar som om man gör de i köpe bulle storlek ;) dvs man kan äta 4 gånger så många om dagen ^_^.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama