Kanelbullar

Det här receptet ger dom arbsolut godaste bullarna jag nånsin gjort. Se till att knåda länge, helst i maskin, Fluffiga och saftiga :love:

150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst (Röd)
1,5 dl ljus sirap
0,5 tsk salt
1 ägg
13-15 dl vetemjöl special (OBS viktigt att det är special)

Baka en deg som vanligt, låt jäsa på ett mysigt varmt ställe i ca 1 timme, degen blir väldigt stor när den jäser så ha en rejäl bunke annars eh.. rymmer den :o

Kavla ut, fyll med enorma mängder smör, kanel och socker. Ju mer desto bättre. Lägg på plåt, låt jäsa ca 30 min. Pensla, strö på pärlsocker och grädda i 200c tills som är absolut perfekta.

Finns det ingen som helst anledning till med dagens jäst och speciellt inte med söta degar om man låter bunken med degen i stå lite varmt och övertäckt. Då är degen är liksom färdigjäst efter 45 min-1 timme. Sen när man gjort bullarna så täcker man över dem igen och låter dem jäsa ungefär samma tid som de gjorde i degform.

Jag citerar: "Man får hållbarare och saftigare bullar med mindre jäst och längre jästid. Risken med mer jäst är att det tar över smaken. Visst kan man ta mer jäst och jäsa fortare om man vill. De kommer att vara i princip lika goda när de är nygräddade. Skillnaden kommer längre fram."

(Det är som sagt inte jag som bakar hemma därav citat.)

Nä, men jag bakar ofta och mycket både hemma och i jobbet och 1 pkt jäst ger ingen jästsmak öht på en deg med över 1 l vätska. Finns vissa matbröd som ska kalljäsas, men med bullar och de flesta vanliga bröd finns det ingen som helst anledning att göra så och inte vet jag hur andra gör, men jag har inte hela bullbaket i skafferiet direkt.. Det som går åt finns tillgängligt och håller utan problem rätt länge i sin påse i skafferiet och resten fryses in.

Nu bakas det kanelbullekladdkaka här :d passar på då gubben är i danmark :angel: så det blir mer till mig :p (Min ibs lär inte bli glad :nailbiting:)
Jag bakade också den idag :d hade den dock för länge i ugnen så det blev mer mjuk kaka än kladdkaka men jag tycker den blev god ändå :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama