Farle

Trådstartare
I vilken ålder eller utbildningspunkt brukar ni introducera kandar i ridpassen?

Hur ska kandaret sitta och bör man ligga en storlek större på bett eller funkar det man normalt har?

Övrigt man bör tänka på när det gäller kandar och kandarridning? Allt är av intresse! :D

Sv: Kandar

jag tycker rimligtvis att det är läge att börja träna med kandar när hästens form är på msv-b nivå.
sen vilken ålder det är på hästen är juh väldigt individuellt...

bett får man pröva sig fram med, finns inget facit. det är lämpligt att pröva med samma stl på bridongen som man har på trnsbettet. sen finns det olika skolor om stångbettet skall vara större eller mindre eller samma.

Jag började så smått att rida min kamel på kandar strax innan vi skulle starta första LA6 (hästen var då 7 år, men det tycker jag har mindre med saken att göra)
Sen beror det lite på vilken typ av häst man har, är den en sån som har väldigt svag bjudning fram till handen kanske det är lämpligt att vänta längre ex
Men generallt svar på frågan - när man är ngnstans högre LA - Msv B i utbildningen

Ang bett håller jag helt med remmis

Hästens ålder är oväsentlig i sammanhanget. Men den bör vara utbildad ungefär LA/Msv, före är det ingen mening. Men det har också med ryttarens utbildningsnivå att göra. Om man inte själv är på minst LA-nivå är man just inte redo...
Från LA5 får du tävla på kandar, men en del tävlar ändå på träns, ffa med unghästar. Även Msv rids ibland på träns.

Jag har 12,5 på vanligt bett, 12,5 på bridongen, 12 på stången på mina två.

När man börjar rida på kandar kan man skritta ut och vänja hästen vid att bära två bett i munnen. Accepterar hästen betten utan synpunkter så kan man börja rida som vanligt.

ja håller med det beror mycket på häst o ryttare.

som min häst,direkt hon får ett kandar på sig går hon som en 10p.

ja vet inte om mitt kandar har något ''lugnande'' i sig.

för hela min häst bli harmonisk.

inte för att hon är nån stark häst att rida på vanligt tränsbett.

Men hon trivs bäst på kandaret.

Och min tränare råder mig även att rida på det minst 2 grr i veckan!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 889
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar