Kan vi skaffa hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare JohannaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 853
J

JohannaN

Hejsan!
Jag och min sambo är väldigt sugna på att skaffa hund. Vi har funderat fram och tillbaka väldigt länge. Men kan inte riktigt komma fram till om vi har tiden som krävs. Min sambo jobbar heltid 7-16 och jag jobbar deltid börjar oftast 12-ca20 men också väldigt varierat andra dagar.
Vi vet om att en valp kräver mycket tid i början och skulle då skaffa den när vi har semester så att båda kan vara med den den första tiden.
Men sen då? Vad tycker ni? Den skulle ju bli lämnad ensam ca 4-5 timmar om dagen, är det ok?
Vi funderar ju alternativt att lämna den på hunddagis, eftersom det skulle vara snällare mot den. Men kan man lämna en så pass ung hund på dagis?

Tacksamma för svar! :)

Mvh Mange & Johanna

Sv: Kan vi skaffa hund?

Hm, ja det gäller ju att träna hunden i försiktigt mån med att vara ensam.

Men jag tänkte om vi nu skulle tänka oss att skaffa hund till sommaren. Så skulle den ju bli ensam sen när semestern är över. Och då är den ju inte mer är kanske ca 11 veckor om man skaffar den när den är 8 veckor...
Hur löser alla andra det när ni skaffar valp??

Sambon börjar jobba kl 13, jag pluggar och slutar senast 17, ofta betydligt tidigare.
Vi får hem vår valp om 3-4 veckor, då kommer jag vara hemma en månad och skriva rapporten från mitt exjobb och sen ha sommarlov till slutet av augusti. Då är valpen drygt 5½ månad gammal.

Om man bara har tre veckors semester blir det ju svårare... Kan ni ta semester olika veckor? En 11 veckors valp kan man ju varken lämna ensam så länge eller lämna på dagis.

varför inte prova med en äldre vovve, som blir enklare att lämna ensam? Finns en massa trevliga individer som behöver nytt hem, alla är inte problemhundar:)

Så länge man vet om att en hund begränsar livet och att man alltid måste ta hänsyn till hunden så tycker jag att det är helt ok att skaffa hund. Grejen är att just nu ser era liv ut på ett visst sätt, men en hund lever kanske 15 år och på de åren hinner massor hända. Man byter jobb, man kanske flyttar till en annan stad, man skaffar barn etc etc etc. Det är jättesvårt att planera utifall alla "om" och "men" som kan dyka upp.

4-5 timmar per dag tycker jag är helt ok att hunden får vara ensam. Men det måste ju vara en inskolningsperiod på det och hunden behöver vara van att vara ensam i kortare stunder.

Lycka till!

Förslagsvis tar ni inte semester samtidigt.
7-8 veckor anser jag vara minimum för en valp innan man börjar jobba.
Samla gärna på er semester o komptid så ni har mer tid till valpen.
Själv har jag alltid minst två v innestående tid för vård av sjuk hund etc.

mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 068
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 884
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 395
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka