Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

DET är ju en helt annan sak.

Nej, det du refererar till har ju inget med den här diskussionen att göra. Det är väl helt självklart att ingen annan än ägaren ska kunna lösa ut ett pass till hästen? Det är inte samma sak som att passet är ett ägarbevis.

Om inte passet skulle vara knutet till ägarskap så skulle ju i princip vem som helst få lösa ut ett pass
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

På just fullblod så är passet ett bevis på att du äger hästen.

Nä nu har du fel . De nya fullblodspassen som kom samtidigt med övriga pass lagen har ingenstans vem som äger hästen . Det står :namn och adress på person passet utfärdats till " .inget annat . Ägarbyte görs till SG. Genom att skicka in köpe handlingar på sagda häst .

Kl
Sen tycker jag ändå aspekten av passet som i högsta grad knutet till ägande existerar . Försök sälja en passlös häst tex om ditt pass brann upp .... Går inte numera ingen vill köpa utan pass .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fast passet är ju en ägarhandling i vart fall när det gäller rättsligt.

Att man kan visa upp att hästen har pass efter en viss tid borde vara det mest förnuftiga. Att lämna passet till främmande människor är inte ok

Att jämföra det med ett brott anser jag vara fel! Det enda brott som det eg kan handla om är ju om hästen inte har pass.

Nej passet är lika lite en ägarhandling som te x regbeviset på en bil. Kvitto är ett ägarbevis, den som kan uppvisa kvittot är den juridiskt rättmätiga ägaren.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Om någon kan visa ett kvitto på att den köpt hästen väger det tyngre.

Ja och ett sådant fall har förekommit i vår rasförening, kvitto på hästen visade på vem som ägde hästen. Genom det som fick ägaren ett nytt pass och det gamla dödades.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Om inte passet skulle vara knutet till ägarskap så skulle ju i princip vem som helst få lösa ut ett pass

Varken de pass som jag hade till mina connemaraponnys eller de pass jag har till mina varmblodiga travare har någon ägare inskrivet i passet (finns ingenstans att skriva in det heller) Ägarregistreringen finns på ett separat papper för travarna efter anmälan till ST. Både säljare och köpare skriver på ansökan om ägarbyte. Utöver det får man se till att behålla kvitto och/eller köpekontrakt.

Innan nytt pass skrivs ut ska det kungöras i tidningar och det gamla passet dödas. Det har jag aldrig behövt göra, men jag antar att det krävs att man kan bevisa att man är ägare/licensinnehavare på annat sätt i så fall.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag hade inget kvitto pga att hästen köptes utan kontrakt via kontoöverföring som genomförts många år tidigare och vilket konto det gjorts från var bortglömt. Pålles pass var försvunnet sen många år och för att få ut ett nytt var jag tvungen att ha någon form av intyg på att jag ägde hästen. Min hovslagare som känt hästen längre än vad jag har, hade skott honom i 5 år och är ASVH-domare skrev på ett intyg om att jag hästen var min och då först gick ASVH med på att utfärda en dublett. Då stod jag som ägare på hästlicensen redan ändå.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nä nu har du fel . De nya fullblodspassen som kom samtidigt med övriga pass lagen har ingenstans vem som äger hästen . Det står :namn och adress på person passet utfärdats till " .inget annat . Ägarbyte görs till SG. Genom att skicka in köpe handlingar på sagda häst .

Kl
Sen tycker jag ändå aspekten av passet som i högsta grad knutet till ägande existerar . Försök sälja en passlös häst tex om ditt pass brann upp .... Går inte numera ingen vill köpa utan pass .

I mina pass står det ägare. Nu har jag både importerade och svensk födda

Och när det gällde shettisen så skickades passet in och jag skrevs som ägare av föreningen. Alla tidigare ägare står i passet
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det var väl det som L_E skrev? De som är rädda om passet kan skaffa skåp (det finns ju miniversioner).

Om stallägaren vill ha passet i stallet så skall denne se till att passet förvaras så att bara jag kommer åt det närhelst jag vill.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Såna stall och stallägare som du ger exempel på kan väl ändå inte vara det vanligaste? Givetvis finns det skumma stallägare precis som det finns sånt folk lite överallt i samhället men jag tror ändå i min naivitet att de allra flesta är het vanliga, ärliga mäniskor som inte smider planer om hur de ska få lägga vantarna på alla hästars pass i stallet och sedan ställa till med ett jäkla bekymmer för hästägarna...

Eller så ska jag kanske bara andas ut och vara glad att mina hästars pass fortfarande fanns kvar när jag tog hem mina hästar, och lova mig själv att aldrig lämna dem ifrån mig igen...

Problemet är att du aldrig vet innan det blir problem vilken som är normal och vilken som inte är det. Eftersom de få som är onormala ställer till så mycket problem så tar jag det säkra före det osäkra.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Precis.

"Hej stallägaren. Jag litar inte på dig och mina stallkamrater, jag har ett litet brandsäkert skåp i mitt stallskåp. Där är passet. Behöver du visa upp det är koden 1111 till stallskåpet och 2222 till dokumentskåpet. Det bör väl funka för bägge parter?"

Fast stallägaren skall inte ha tillgång till kombinationen. Då är det meningslöst. Bara när jag tillåter det skall någon komma åt passet.

Jag har varit med på tok för länge för att lita på folk. Ibland menar det inget illa men det blir tokigt ändå. Så när det kommer till saker som kostar pengar och tar lång tid att ersätta är jag extremt restriktiv med vem som har fri tillgång till det.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nä nu har du fel . De nya fullblodspassen som kom samtidigt med övriga pass lagen har ingenstans vem som äger hästen . Det står :namn och adress på person passet utfärdats till " .inget annat . Ägarbyte görs till SG. Genom att skicka in köpe handlingar på sagda häst .

Kl
Sen tycker jag ändå aspekten av passet som i högsta grad knutet till ägande existerar . Försök sälja en passlös häst tex om ditt pass brann upp .... Går inte numera ingen vill köpa utan pass .

Ja att vara utan pass gör att man är väldigt låst. Man kan inte tävla, sälja hästen, rida ut på hästen, transportera hästen, betäcka hästen osv. Det är ju inte så att man ringer ett telefonsamtal på måndag och har sitt pass i handen på fredagen samma vecka utan några kostnader och problem.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fortfarande förstår jag inte hur du kan ställa en häst hos en stallägare du inte litar på ens att ha tillgång till ditt stallskåp. Om personen har så bottendåligt omdöme vill jag inte ha något med personen att göra, allra minst lämna ett levande djur i dennes vård.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fortfarande förstår jag inte hur du kan ställa en häst hos en stallägare du inte litar på ens att ha tillgång till ditt stallskåp. Om personen har så bottendåligt omdöme vill jag inte ha något med personen att göra, allra minst lämna ett levande djur i dennes vård.

Förstår inte hur du kan ha så svårt att förstå det? Känner du alltid alla stallägaren du står hos? Är du så bra människokännare att du med en gång kan avgöra om det är normala människor eller inte? Eller är du bara naiv och tror att alla är snälla och rationella hela tiden? Det gör inte jag. Jag har varit med för länge och träffat för många hästmänniskor för att lita på dom.

Hade det varit någon av mina nära vänner som vad jag i alla fall vet känner bra så visst. Då hade jag kanske lämnat ifrån mig passet.

De flesta stallägare har dock varit för mig främmande människor (även om vissa utav dom blev nära vänner sedan). Vissa har varit jättefina med hästarna men slarviga och aldrig jag lämnat en värdehandling till dom för förvarning. Det är svårt att glömma vart man lagt hästen men ett litet pass är lätt att glömma.

Sen har vi ytterligare en kategori. Nämligen de som är jättetrevliga tills man säger upp sin stallplats eller är oense om något. Då är dom inte roliga att ha att göra med.

Det gemensamma är dock att du aldrig i förväg kan avgöra vem som är ok och vem som inte har alla hästarna i stallet.

Att saker försvinner i ett stall har jag stött på på tok för ofta. Aldrig att jag skulle lämna mitt pass i stallet.

Dessutom vill jag kunna komma åt mitt pass året runt, dygnet runt utan att behöva jaga folk för att få tag i det.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag vill heller inte behöva vara tillgänglig att känns ut inackarnas pass närhelst de behöver dem ....
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag ställer inte min häst hos någon som jag inte känner att jag kan anförtro uppgiften. I den uppgiften ingår att förvara hästen och enligt lag också passet. Det är liksom inte två skilda saker, det är samma uppdrag. Som att särskilja att jo, jag tror nog ni kan fodra hästen, men inte släppa ut den i hagen.

Och om stallägaren inte har förtroendet för ena delen, har jag helt enkelt inte underlag för att ställa min häst där. That's it.

Jo, jag är rätt bra människokännare, faktiskt. Det ingår till del i mitt jobb. Och hittills har det stämt tillräckligt bra för att jag inte ska bli överraskad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag ställer inte min häst hos någon som jag inte känner att jag kan anförtro uppgiften. I den uppgiften ingår att förvara hästen och enligt lag också passet. Det är liksom inte två skilda saker, det är samma uppdrag. Som att särskilja att jo, jag tror nog ni kan fodra hästen, men inte släppa ut den i hagen.

Och om stallägaren inte har förtroendet för ena delen, har jag helt enkelt inte underlag för att ställa min häst där. That's it.

Jo, jag är rätt bra människokännare, faktiskt. Det ingår till del i mitt jobb. Och hittills har det stämt tillräckligt bra för att jag inte ska bli överraskad.

Då är det bara att gratulera. Vi andra dödliga har dock ibland tagit fel. Eller så har inte du så stor erfarenhet av hur det är att vara inackorderad.
Vet du, jag har varit med om att stallägaren vägrat och hindrat andra från att släppa ut hästen för att stallägaren och hästägaren blivit osams. Innan dess var de goa vänner.

Problemet är att om du inte tycker att det fungerar med hästen så är det bara att lasta den och åka iväg. Vill inte stallägaren lämna ut passet vad gör du då? Bryter dig in? Vad händer om stallägaren plötsligt inte kan hitta passet och du skall iväg och tävla. Eller du behöver passet nu med en gång men får inte tag på stallägaren?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 139
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 042
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 848
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte alls om tråden ligger rätt men det är bara att flytta om det blivit helknas ^^ Jag ska dra historien mycket kort...
Svar
14
· Visningar
2 469
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp