Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det stora felet som gjordes var att slogs ihop med hästens registreringshandling som det gjordes, är ju liksom stor skillnad på en kossa som står hemma hos sin bonde i stallet inte så många som hyr in sin kossa hos någon annan och kossan är sällan iväg på träning varje tisdag och på kurser och tävlingar på helgerna.

De skulle helt enkelt ha gjort ett eget pass typ som fullbloden har sina tävlingspass (eller hade i alla fall många år sedan nu jag hade rena flb) utöver sina registreringshandlingar.
I dessa skulle förutom då identiteten, chipnr osv föras in livsmedelsanteckningarna = medicinbehandlingar eller kryssning för livsmedel odyl och detta pass skulle då vara det som skall visas upp vid slakt. Då hade det inte alls varit lika heligt med detta för det är inget hästägaren "behöver" i sin vardag eller något ägarbevis.

Idag har fullbloden precis som halvbloden, en enda ägarhandling och det är passet
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Passet är en ID-handlig och inte ett ägarbevis.

Vad består då ägarbeviset av?
du gör inget ägarbyte annat än underskrift i passet o kvittens av köp.
Finns det ngt förbund som har ägarregister?

Mina hästar är inte chippade då de är äldre.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Enligt det rättsfall jag känner till så är ägarbeviset köpekvittot och inget annat.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*kl*
När jag köpt galoppörer och betalat med faktura, inte kontant, så har passet skickats till mig efter fullgjord betalning. Passet har då varit ägarbeviset.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, den betalda fakturan är beviset på att äganderätten har övergått. Att man inte släpper ifrån sig ID-handlingen annat än efter fullgjord betalning är något annat, det är ju en överenskommelse mellan köpare och säljare.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Bevis på ägandeskap är ju en handling som visar att äganderätten övergått från en part till en annan. Kvitto eller annan överlåtelsehandling kort sagt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, den betalda fakturan är beviset på att äganderätten har övergått. Att man inte släpper ifrån sig ID-handlingen annat än efter fullgjord betalning är något annat, det är ju en överenskommelse mellan köpare och säljare.

På just fullblod så är passet ett bevis på att du äger hästen.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag har lusläst SG´s sida utan att hitta annat än att passet är en ID-handling och ska följa hästen. Det finns inget som pekar på att fullblodspassen skulle ha annan status än övriga raser, vilket ju är helt logiskt.

Kan du hitta annan information, länka gärna.

Tvärtom är SG väldigt noga med att skriva att passet är just ID-handling.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag har lusläst SG´s sida utan att hitta annat än att passet är en ID-handling och ska följa hästen. Det finns inget som pekar på att fullblodspassen skulle ha annan status än övriga raser, vilket ju är helt logiskt.

Kan du hitta annan information, länka gärna.

De passen jag har skall ägaren registreras i passen
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

DET är ju en helt annan sak.

Nej, det du refererar till har ju inget med den här diskussionen att göra. Det är väl helt självklart att ingen annan än ägaren ska kunna lösa ut ett pass till hästen? Det är inte samma sak som att passet är ett ägarbevis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 878
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 357
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 472
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp