Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Som jag skrivit tidigare tycker jag "problemet" diskussionsmässigt ligger i absurdum .
Hästpassen och lagarna är inte ens etablerade eller rutiniserade i Sverige ... Vad är problemet ? Ett anmält besök visas passen upp , ett oanmält visas de några timmar senare som kompletterande dokumentation ? Fattar inte problematiserings nivån på denna diskussion öht .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, jag har ingen erfarenhet alls. Mitt första hästjobb började jag på som 16 åring på en av Sveriges största ridsportanläggningar, jag har jobbat som hästskötare hos elitryttare, hästägare sedan... ja, herregud, sedan när? Men självklart är jag bara en gröngöling som aldrig varit med utan bara tror och gissar.

Jag har också varit med om att OSERIÖSA stallägare ställt till med rabalder. Det har inte varit någon överraskning, det finns liksom en hel del att göra för att ta reda på lite fakta om de man lierar sig med. Det är aldrig så att någon får en hjärnblödning och helt plötsligt från dag till annan byter skepnad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, jag har ingen erfarenhet alls. Mitt första hästjobb började jag på som 16 åring på en av Sveriges största ridsportanläggningar, jag har jobbat som hästskötare hos elitryttare, hästägare sedan... ja, herregud, sedan när? Men självklart är jag bara en gröngöling som aldrig varit med utan bara tror och gissar.

Jag har också varit med om att OSERIÖSA stallägare ställt till med rabalder. Det har inte varit någon överraskning, det finns liksom en hel del att göra för att ta reda på lite fakta om de man lierar sig med. Det är aldrig så att någon får en hjärnblödning och helt plötsligt från dag till annan byter skepnad.

Jodå det finns faktiskt dom som byter från en dag till en annan.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Som jag skrivit tidigare tycker jag "problemet" diskussionsmässigt ligger i absurdum .
Hästpassen och lagarna är inte ens etablerade eller rutiniserade i Sverige ... Vad är problemet ? Ett anmält besök visas passen upp , ett oanmält visas de några timmar senare som kompletterande dokumentation ? Fattar inte problematiserings nivån på denna diskussion öht .

Jag håller med dig till fullo.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Var och en väljer själv vilka lager de vill bryta mot, men när det drabbar tredje (oskyldig) part (stallägaren) tycker jag det är mer än ruttet. Det om något är oseriöst.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Var och en väljer själv vilka lager de vill bryta mot, men när det drabbar tredje (oskyldig) part (stallägaren) tycker jag det är mer än ruttet. Det om något är oseriöst.

Om stallägaren vill ha passet så får dom förvara det på ett säkert ställe där ingen annan än jag kommer åt det när helst jag vill utan problem.

Sen är frågeställningen ovidkommande då vid de få inspektioner jag har hört talas om så har hästägaren haft upp till en vecka att visa upp passet. Det verkar dessutom som om här i trakterna de flesta stallägare inte vill ha det ansvaret. Blev nyfiken och har frågat mina hästbekanta hur de gör i sina stall och ingen har någonsin varit med om att stallägaren begärt att få in passen. Utom en men det var för att det skulle bli inspektion. Efteråt fick de tillbaka passen.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Var och en väljer själv vilka lager de vill bryta mot, men när det drabbar tredje (oskyldig) part (stallägaren) tycker jag det är mer än ruttet. Det om något är oseriöst.

Förstår som sagt inte problematiken . Även som
Stallägare .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Som jag skrivit tidigare tycker jag "problemet" diskussionsmässigt ligger i absurdum .
Hästpassen och lagarna är inte ens etablerade eller rutiniserade i Sverige ... Vad är problemet ? Ett anmält besök visas passen upp , ett oanmält visas de några timmar senare som kompletterande dokumentation ? Fattar inte problematiserings nivån på denna diskussion öht .

Inte jag heller....
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Förstår som sagt inte problematiken . Även som
Stallägare .
Problemet är att passen enligt lag ska förvaras där hästen är, inte ett par timmar därifrån. Visst, det är inte många som bryr sig om denna regel, men de stallägare som faktiskt gör det hamnar i en himla knepig sits när hästägarna inte kan tänka sig att låta förvara passet på den plats där hästen står. Om man ska hårddra det hela innebär det följande: Vid en inspektion finner man att alla hästars pass inte finns på plats. Djurhållaren bryter därmed mot regelverket och det krävs då en uppföljande inspektion från myndigheten. Uppföljningen är belagd med en avgift. Avgiften är 800 kr/timme och tas även ut för rapportskrivning osv, alltså inte bara själva tiden som inspektören är på plats. Pengar som djurhållaren definitivt skulle vilja lägga på roligare saker eller hur?

Nu brukar länsstyrelsen lösa det smidigare än regelverket säger, men om man ska gå exakt efter föreskrifterna om offentlig kontroll så förlorar djurhållaren på att inte hästägarna av någon anledning inte vågar anförtro häsarnas pass till djurhållaren (men att låta djurhållaren ta hand om hästarna går bra... fattar inte grejen liksom:confused:)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Problemet är att passen enligt lag ska förvaras där hästen är, inte ett par timmar därifrån. Visst, det är inte många som bryr sig om denna regel, men de stallägare som faktiskt gör det hamnar i en himla knepig sits när hästägarna inte kan tänka sig att låta förvara passet på den plats där hästen står. Om man ska hårddra det hela innebär det följande: Vid en inspektion finner man att alla hästars pass inte finns på plats. Djurhållaren bryter därmed mot regelverket och det krävs då en uppföljande inspektion från myndigheten. Uppföljningen är belagd med en avgift. Avgiften är 800 kr/timme och tas även ut för rapportskrivning osv, alltså inte bara själva tiden som inspektören är på plats. Pengar som djurhållaren definitivt skulle vilja lägga på roligare saker eller hur?

Nu brukar länsstyrelsen lösa det smidigare än regelverket säger, men om man ska gå exakt efter föreskrifterna om offentlig kontroll så förlorar djurhållaren på att inte hästägarna av någon anledning inte vågar anförtro häsarnas pass till djurhållaren (men att låta djurhållaren ta hand om hästarna går bra... fattar inte grejen liksom:confused:)

Suck! Om man tycker att stallägaren missköter sig så kan man alltid flytta. Men om denne vägrar lämna tillbaka passet vad skall man göra då? Gå in i stallägarens hus och hämta det? Och ja jag vet om tillfällen när stallägaren tyckte att denne hade rätt att hålla kvar en dyr sadel tills hästägaren betalade en skada som stallägaren ansåg att hästägarens häst gjort.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Suck! Om man tycker att stallägaren missköter sig så kan man alltid flytta. Men om denne vägrar lämna tillbaka passet vad skall man göra då? Gå in i stallägarens hus och hämta det? Och ja jag vet om tillfällen när stallägaren tyckte att denne hade rätt att hålla kvar en dyr sadel tills hästägaren betalade en skada som stallägaren ansåg att hästägarens häst gjort.

Ja det finns hur många scenarion som helst som man hör om som kan inträffa.. better safe than sorry..

Finns inte ett stall häromkring där stallägarna skulle drömma om att begära in några pass.. inte några hästägare som skulle lämna ifrån sig dom heller för den delen :D
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Problemet är ju att det inte är du som får böterna, utan stallägaren.

Då får man väl ersätta stallägaren för dennes utlägg i så fall....

Passet är min enda ägarhandling och jag lämnar inte ut det oavsett vad lagen säger. Jag betalar hellre böter än tvingas försöka fixa fram originalhandlingar från uppfödaren/moderföreningen i Storbritannien.

Och att förvara passet i en byrålåda, lättillgängligt för alla, och sen tycka att den som inte är ok med det är dum i huvudet och säkert har en massa andra konstiga idéer... tillåt mig att låta hakan falla till golvet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Problemet är att passen enligt lag ska förvaras där hästen är, inte ett par timmar därifrån. Visst, det är inte många som bryr sig om denna regel, men de stallägare som faktiskt gör det hamnar i en himla knepig sits när hästägarna inte kan tänka sig att låta förvara passet på den plats där hästen står. Om man ska hårddra det hela innebär det följande: Vid en inspektion finner man att alla hästars pass inte finns på plats. Djurhållaren bryter därmed mot regelverket och det krävs då en uppföljande inspektion från myndigheten. Uppföljningen är belagd med en avgift. Avgiften är 800 kr/timme och tas även ut för rapportskrivning osv, alltså inte bara själva tiden som inspektören är på plats. Pengar som djurhållaren definitivt skulle vilja lägga på roligare saker eller hur?

Nu brukar länsstyrelsen lösa det smidigare än regelverket säger, men om man ska gå exakt efter föreskrifterna om offentlig kontroll så förlorar djurhållaren på att inte hästägarna av någon anledning inte vågar anförtro häsarnas pass till djurhållaren (men att låta djurhållaren ta hand om hästarna går bra... fattar inte grejen liksom:confused:)

Och du ser inte alls problemet med att stallägaren kan få inbrott och att alla passen försvinner på det viset? Eller att det börjar brinna.... Jag betalar hellre till länsstyrelsen, det är bara pengar, än att börja strula med att få ett nytt pass med allt vad det innebär.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Och du ser inte alls problemet med att stallägaren kan få inbrott och att alla passen försvinner på det viset? Eller att det börjar brinna.... Jag betalar hellre till länsstyrelsen, det är bara pengar, än att börja strula med att få ett nytt pass med allt vad det innebär.
Du kan få inbrott också. Det kan börja brinna hemma hos dig också, eller hur?

Nej, allvarligt talat så ger jag personligen blanka f*n i om man har passet i stallet eller hemma. Regeln är urfånig, dåligt översatt från ursprungsspråket och opraktisk och stämmer dåligt med hur man håller häst i Europa. Grundfrågan i tråden var dock om stallet kan kräva att hästägaren ska lämna ifrån sig passet. Ja, om stallägaren vill följa regelverket så kan de det. Vad vi tycker och vad regelverket säger är två helt skilda saker.

Men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att man utan vidare låter stallägaren ta hand om ens häst, men inte om hästens pass. Vad är det med passet som är så mycket mer värdefullt än ens häst?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Welshen har ägarbeviset "fast" i passet, connemaran på löst blad.
Den lånade connemaran har sitt pass hos oss och ägarbeviset hos ägaren.

Det är olika i olika föreningar.

Har kvitto på båda också.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nåt sånt här kanske?

För övrigt tycker man att det kanske borde finnas ett enkelt sätt att kolla chip mot nåt register online? Alla hästar ska ju vara chippade så¨då kan man kolla på det istället för att kräva passet (vilket i sig INTE är ett ägarbevis).

Det där pyttelilla skåpet tar man ju bara under armen och knatar iväg med. Nej, din ide om att de kan ta en chipläsare med sig är mycket bättre idé.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Har du verkligen kunnat missa allt som sägs i tråden? Det går inte att säga mer om du inte förstått vad som sagts hittills.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

kl
Jag har papper där det står hästägarbevis till alla mina hästar? De kom tillsammans med passen och de måste väl vara bevis på att jag äger mina hästar? Tre kommer från ASVH och den fjärde kommer från Svenska hästavelsförbundet? Dessa har jag inlåsta i kassaskåpet som jag knappt kommer in i själv medan passen är i stallet. Står det hästägarebevis så är det väl ändå det som är just ett bevis på att jag äger hästen eller varför skulle det annars stå hästägarbevis högst upp på pappret?

Däremot nu när jag tittar närmare på dom så står inte chipnr på ASVHs blankett däremot på SHs blankett, på ASVHs står bara regnr.

Naturligtvis vill jag inte bli av med passen det men skulle jag bli det så har jag fortfarande papper på att jag i alla fall äger hästen
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ponera att varje inackordering har ett sådant fastmonterat i sitt skåp. Då kan även viss receptbelagd medicin som hästen fått tilldelat förvaras där. T.ex. :)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Har du verkligen kunnat missa allt som sägs i tråden? Det går inte att säga mer om du inte förstått vad som sagts hittills.

Ja, det är ju lätt att idiotförklara någon bara för att denne inte håller med. Sorry, men argumenten mot att ha passet där hästen är (vilket som bekant är det som regelverket kräver) håller inte i mina ögon. Men tydligen är passet viktigare än hästen...Rest my case...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 827
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 340
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 281
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp