Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ja, skrivit så till exempel, och kanske hänvisat till jordbruksverkets sida eller nåt om man ville läsa mer.

Uppkomsten till det hela var nämlingen en text på anslagstavlan häromdagen där det stod typ " Alla ska lämna in sina pass. Länsstyrelsen kommer för besiktning på fredag".

Om man aldrig hört talats om att Länsstyrelsen skall titta i passen kan detta faktiskt verka lite konstigt. Det är ändå nionde, på det tionde, året jag står i samma stall och aldrig blivit ombedd lämna passet tidigare.

Två frågor kom upp på tavlan: "Vem ansvarar för dem?" och min egen "Är det ok med en kopia?" men de suddades utan svar. Det var då jag skrev här på Buke för jag förstod inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Allt runt hästpassen är ju så sjukt luddigt och osystematiskt och i många fall handlar en del av att Sverige tolkat och översatt EU paragrafer på ett unikt sätt .
Jag skulle aldrig lämna ifrån mig pass att förvaras i stallet hos ngn annan , inte heller skulle jag som stallansvarig vilja ha ansvar för alla inackorderingars pass .

Om länsstyrelsen anmäler att de vill komma på besök så självklart ser jag till att folk lämnar in sina pass . Det tycker jag är helt i sin ordning och Det är för mig inga konstigheter , vid andra typer av granskningar vill man också ha tillgänglig dokumentation redo och tillgänglig att visas upp .utöver det , om det är ngt oanmält besök räknar jag rätt kallt med att det till 99% faktiskt lär vara ok att komplettera med passen inom några timmar . Kan inte påstå att jag tror det rör sig om mängder med folk som blivit bötfällda vid oanmält besök om de kunnat visa upp passen några timmar senare ? Eller ?
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*kl*

Enda gången jag har lämnat ifrån mig hästens pass var när den tillfälligt var uppstallad hos en familjemedlem. I övrigt lämnar jag inte ifrån mig det.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag förstår att alla hästägare kanske inte har full koll men någon gång lär man väl ha läst igenom lagarna för hästhållning om man äger en häst :confused: Det är ju trots allt lagar och förordningar och man är skyldig att känna till dem. Det funkar aldrig att i tingsrätten säga "Jag visste inte att lagen var så..".

mackan: Det låter som en vettig inställning :)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

knapplån

Kan inte riktigt svara på hur jag skulle gjort med passet eftersom jag inte stått inackorderad. Men det är ju upp till stallägaren att bestämma hur det ska vara, vill man inte gilla läget får man stå någon annanstans. Vi har för tillfället en inackordering och vi har inte passet här. Skulle det däremot vara en föranmäld inspektion tror jag inte att det hade varit några problem med att vi skulle kunna låna passet den dagen.

Angående att "äta upp sina familjemedlemmar" så tycker vi olika och jag tycker inte att man kan klandra någon för det. För mig så är inte mina hästar mina familjemedlemmar, alla i min familj får bo inne i huset, jag brukar inte låsa in mina familjemedlemmar i en box:grin:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Allt runt hästpassen är ju så sjukt luddigt och osystematiskt och i många fall handlar en del av att Sverige tolkat och översatt EU paragrafer på ett unikt sätt .
Jag skulle aldrig lämna ifrån mig pass att förvaras i stallet hos ngn annan , inte heller skulle jag som stallansvarig vilja ha ansvar för alla inackorderingars pass .

Om länsstyrelsen anmäler att de vill komma på besök så självklart ser jag till att folk lämnar in sina pass . Det tycker jag är helt i sin ordning och Det är för mig inga konstigheter , vid andra typer av granskningar vill man också ha tillgänglig dokumentation redo och tillgänglig att visas upp .utöver det , om det är ngt oanmält besök räknar jag rätt kallt med att det till 99% faktiskt lär vara ok att komplettera med passen inom några timmar . Kan inte påstå att jag tror det rör sig om mängder med folk som blivit bötfällda vid oanmält besök om de kunnat visa upp passen några timmar senare ? Eller ?

Håller med!! Aldrig i livet jag lämnar ifrån mig mina pass.. nu står jag ju i eget stall men det hade ju varit ohållbart om någon annan skulle ha mina hästars pass. då ska man se till att hålla reda på när dom ska resa bort, eller åka och handla och fan vet gud.. om man får ett infall på morgonen och vill åka och tävla och stallägaren har åkt och storhandlat i Ullared :cool:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nä exakt . Det faller på sin egen orimlighet och det vet även etablerade myndigheter . Gör ingen grej av ngt som
Inte behöver vara det utan belägg liksom .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag förstår inte hur detta kan vara ett så stort problem. Ett säkerhetsskåp med kombinationslås i stallet, så är hela saken ur världen.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag förstår inte hur detta kan vara ett så stort problem. Ett säkerhetsskåp med kombinationslås i stallet, så är hela saken ur världen.

Nä någon kan ta fel.. :p

som sagt så har jag inga problem.. men nä jag skulle inte känna mig bekväm med att typ 40 pers har tillgång till det där skåpet..
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men varför skulle 40 personer ha tillgång till mitt skåp, det bestämmer ju jag.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nä någon kan ta fel.. :p

som sagt så har jag inga problem.. men nä jag skulle inte känna mig bekväm med att typ 40 pers har tillgång till det där skåpet..

Håller helt med. En galopptränare jag red för råkade ut för att man på Klampenborg Galoppbana i Danmark lämnat ut passet för en av hennes starthästar till en annan tränare. Vilket jobb hon fck med att få tillbaka det passet och vilka bekymmer hon fick för att någon annan lämnat ut hennes pass.

Som sagt, någon annan kan ta fel. Helt klart är passet en värdehandling som skall finnas hos ägaren. Tråkigt bara att myndigheten inte insett att ägaren inte alltid bor hos hästen...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nä, jag kan inte påstå att jag läst lagarna kring hästhålling särskilt mycket. Jag har letat då jag tyckt mig behöva, men inte annars, och just detta har jag inte vetat om. Jag tävlar inte med min häst och jag använder bara passet vid vaccination eller andra evterinärbesök om de ens kräver det då, så nej - har inet funderat mer över den saken.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag förstår inte hur detta kan vara ett så stort problem. Ett säkerhetsskåp med kombinationslås i stallet, så är hela saken ur världen.

för att världen är full av idioter och risken att någon av dem är i samma stall som en själv är inte direkt minimal...

som sagt, saker jag ALDRIG trodde skulle hända hände i mitt förra stall..

att vara snäll mot alla hästar är EN sak, men en del kan nog gå över lik för att hämnas på människor...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*kl*

Jag har aldrig/kommer aldrig att lämna ut mina hästars pass till stallägare. Det jag dock hade kunnat tänka mig att göra, eftersom problematiken är uppenbar, är att jag hade lagt passen på väl valt ställe i vår låsta sadelkammare. Iaf i nuvarande stall eftersom vi är så få personer i stallet. Bor dock bara 800 meter från stallet och jobbar mest nätter så tror inte att problem att uppvisa pass skulle vara svårt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

för att världen är full av idioter och risken att någon av dem är i samma stall som en själv är inte direkt minimal...

som sagt, saker jag ALDRIG trodde skulle hända hände i mitt förra stall..

att vara snäll mot alla hästar är EN sak, men en del kan nog gå över lik för att hämnas på människor...

Exakt.. någon idiot kan klippa sönder, sno eller bränna upp ditt pass för att du vägrade byta täcke på just dens häst, eller bara någon som råkar vara jävligt avundsjuk på någon annan av 169 olika anledningar.. som sagt världen är full av idioter och beklämmande många råkar befinna sig i stall..
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Exakt.. någon idiot kan klippa sönder, sno eller bränna upp ditt pass för att du vägrade byta täcke på just dens häst, eller bara någon som råkar vara jävligt avundsjuk på någon annan av 169 olika anledningar.. som sagt världen är full av idioter och beklämmande många råkar befinna sig i stall..

exakt, jag vet en som tex skar sönder vareeeenda hösilagebal på stallet h*n stod på innan h*n drog...
så sabba genom att "ta fel" pass innan en tävling eller som du säger, kladda i det eller förstöra på annat sätt skulle inte förvåna mig ett dugg...
illa nog att alla har tillgång till ens häst ;)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Exakt.. någon idiot kan klippa sönder, sno eller bränna upp ditt pass för att du vägrade byta täcke på just dens häst, eller bara någon som råkar vara jävligt avundsjuk på någon annan av 169 olika anledningar.. som sagt världen är full av idioter och beklämmande många råkar befinna sig i stall..

Nej men alla hästägare är väl snälla och förnuftiga människor som aldrig gör en fluga förnär, eller? :D
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag undrar lite fortfarande vad det är för hemska ställen många står på... Om jag litar på att stallägare och andra i stallet tar bra hand om min häst så litar jag också på att de kan hantera att ha hästens pass i säkert förvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 923
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 375
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 587
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp