Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Då får väl jag betala dom.

För stallägaren är det ju inte bara de exakta pengarna det handlar om, utan även att stallet har fått anmärkning vid inspektion. Detta ligger ju kvar "för alltid" och kan föranleda tätare inspektioner i framtiden (vilket givetvis kostar ännu mer pengar). Förutom själva föreläggandet då. Och tid och skattepengar från myndigheten.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag har på 30 år stått i en hel del stall. De flesta stallägare har varit jättebra men tyvärr har ändå tillräckligt många utmärkt sig som mindre bra stallägare. Så även om det står i kontraktet så är det inte säkert att stallägare gör så. Problem och väntetid blir det i vilket fall som helst.

Jag tycker att tanken bakom hästpassen är bra men jag tror inte att avsikten med passet var att det skulle bli en sådan värdehandling som det har blivit för hästen. Tanken var nog snarare att det skulle vara dokumentation om medicinska behandlingar av en individ.

Visst är det så - men reglerna är ju som de är nu och jag ser inte riktigt meningen med att bli arg/besviken/sur osv på stallägaren som vill följa det regelverk som nu finns.

Jag ska hålla mig ifrån den här tråden eftersom jag har hästarna hemma på egen gård och alltså inte har det problemet själv. Dock har jag alltid krävt av utomstående hästar passet ska finnas här också.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag tycker att tanken bakom hästpassen är bra men jag tror inte att avsikten med passet var att det skulle bli en sådan värdehandling som det har blivit för hästen. Tanken var nog snarare att det skulle vara dokumentation om medicinska behandlingar av en individ.
:bow:igen o är av samma inställning till mina hästar som Gylle.:bow:

Min ena har jag haft lika länge som min bonusdotter är gammal. snart 22 år.
Nästan hela ens vuxna liv.
Inte kommer den att bli föda:eek:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men jag är inte arg. Jag vill bara inte lämna ut en värdehandling för förvaring till någon jag faktiskt inte känner och som dessutom kanske bara förvarar dom i en byrålåda.

Nu har jag bara hört talas om två inspektioner på 5 år. Det var bekantas bekanta så uppgifterna är väl inte helt tillförlitliga men där ringde bara stallägaren till hästägarna som kom med passen. Inget konstigt med det.

Sen finns det självklart stallägare jag hade kunnat tänka mig att låta ta hand om passet om de hade krävt det men de är också nära vänner. Men hur många stallägare är man nära vänner med?

Jag har varit med om stallägare som satt kedja på boxdörren för att hindra en vän till mig att flytta med sin häst. Tänk om en sådan har ens pass. Vilken omöjlig situation det skulle bli. Man kan inte flytta hästen för då måste man ha passet.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ser helt krasst att risken att det blir strul på ett eller annat sätt när passet är hos stallägaren är bra mycket större än risken att det blir en inspektion.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

jag menade inte just du, utan generellt när diskussionen kommer upp... vilket är rätt ofta :)

Det är ju inte alltför länge sedan det var en tråd här på buke där stallägaren vid inspektion (?) blivit tillsagd att passen skulle förvaras i stallet och ingen annanstans. Lite väl magstarkt tycker jag iofs, men vill med det poängtera att diskussionen kommer upp med jämna mellanrum och att praktiken och regelverket verkligen inte är överens.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag tycker att tanken bakom hästpassen är bra men jag tror inte att avsikten med passet var att det skulle bli en sådan värdehandling som det har blivit för hästen. Tanken var nog snarare att det skulle vara dokumentation om medicinska behandlingar av en individ.

Det stora felet som gjordes var att slogs ihop med hästens registreringshandling som det gjordes, är ju liksom stor skillnad på en kossa som står hemma hos sin bonde i stallet inte så många som hyr in sin kossa hos någon annan och kossan är sällan iväg på träning varje tisdag och på kurser och tävlingar på helgerna.

De skulle helt enkelt ha gjort ett eget pass typ som fullbloden har sina tävlingspass (eller hade i alla fall många år sedan nu jag hade rena flb) utöver sina registreringshandlingar.
I dessa skulle förutom då identiteten, chipnr osv föras in livsmedelsanteckningarna = medicinbehandlingar eller kryssning för livsmedel odyl och detta pass skulle då vara det som skall visas upp vid slakt. Då hade det inte alls varit lika heligt med detta för det är inget hästägaren "behöver" i sin vardag eller något ägarbevis.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det är ju lite olika beropende på vad man har för häst. Mina hästar har separata registreringspapper (quarter och paint)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

jag menade inte just du, utan generellt när diskussionen kommer upp... vilket är rätt ofta :)

Det är ju inte alltför länge sedan det var en tråd här på buke där stallägaren vid inspektion (?) blivit tillsagd att passen skulle förvaras i stallet och ingen annanstans. Lite väl magstarkt tycker jag iofs, men vill med det poängtera att diskussionen kommer upp med jämna mellanrum och att praktiken och regelverket verkligen inte är överens.

Ok. Det håller jag med om.

Kommer ihåg den tråden. Problemet för inspektörerna är väl att de inte heller alltid fått veta exakt vad som gäller. Har man då otur och får en inspektör som är en liten minihitler (finns sådana personer inom alla yrken) så får man lätt problem.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det stora felet som gjordes var att slogs ihop med hästens registreringshandling som det gjordes, är ju liksom stor skillnad på en kossa som står hemma hos sin bonde i stallet inte så många som hyr in sin kossa hos någon annan och kossan är sällan iväg på träning varje tisdag och på kurser och tävlingar på helgerna.

De skulle helt enkelt ha gjort ett eget pass typ som fullbloden har sina tävlingspass (eller hade i alla fall många år sedan nu jag hade rena flb) utöver sina registreringshandlingar.
I dessa skulle förutom då identiteten, chipnr osv föras in livsmedelsanteckningarna = medicinbehandlingar eller kryssning för livsmedel odyl och detta pass skulle då vara det som skall visas upp vid slakt. Då hade det inte alls varit lika heligt med detta för det är inget hästägaren "behöver" i sin vardag eller något ägarbevis.

Även om jag brukar kalla min häst för kossa ibland så håller jag med om att antalet kossor på tävlingar och träningar brukar vara begränsat. :D

Men du har helt rätt. Reglerna är till för djur som skall bli livsmedel. Det kan ju hästen också bli men dess liv ser ju oftast helt annorlunda ut än tex en kossas.

Jag har ju dock inskrivet i passet att min häst inte skall gå till livsmedel. Undra om det undantar mig från vissa regler? Tex kanske det skulle räcka med en kopia av detta som stallägaren kunde få.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Även om jag brukar kalla min häst för kossa ibland så håller jag med om att antalet kossor på tävlingar och träningar brukar vara begränsat. :D

Men du har helt rätt. Reglerna är till för djur som skall bli livsmedel. Det kan ju hästen också bli men dess liv ser ju oftast helt annorlunda ut än tex en kossas.

Jag har ju dock inskrivet i passet att min häst inte skall gå till livsmedel. Undra om det undantar mig från vissa regler? Tex kanske det skulle räcka med en kopia av detta som stallägaren kunde få.

Den sista månadens händelser med slaktade hästar visar väl ett tecken på att reglerna avseende passhanteringen långt ifrån är "skottsäkra". Håller med om att paset är en värdehandling som ägaren skall inneha och aldrig lämna ifrån sig.

Men så kommer man till det här med hästar som är delägda eller ägda av företag. Då är det rimligt att tränaren skall ha passet. Men tränaren skall då vara licensierad och det skall finnas tydliga avtal melan tränare och ägare anser jag. Att en stallägare skulle ha passet tycker inte jag är rimligt även om det finns fördelar i det. Men kan en stallägare lämna en häst till slakt bara för att han/hon sitter på passet faller rimligheten i att stallägaren skall ha passet.

Är nog hög tid att en allvarlig diskussion tas med jordbruksverket rörande passhanteringen. Tror att de är rätt så ödmjuka för studen då det visat sig att reglerna rörande passhanteringen gjort det möjligt att sända hästar till slakt utan hästägaren informerats eller att man fått tillåtelse till det...
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*kl*

fast... om stallägaren har passen i ett låst skåp å är mer än 3h borta... ni hör ju själva hur dumt det låter...
Det kan ju bli 3000 olika scenarier om någon kommer å ska kolla...

å Som gylle skriver, som ägare kan man vara rätt j*a beroende av att ha sitt pass och inte behöva styra upp ett nytt!

Jag har valt stall som är bra för HÄSTEN och bara för att folk har bra hästsyn så betyder de inte att de är ordningssamma och har bra koll på övriga livet.

Tackar Gud att jag inte lämnade mitt pass i ett visst stall, då hade jag varit rökt :angel:

Nä, mitt pass ligger i min tävlingskavajs fodral :D
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Dålig koll på läget har du också en avlivning + destruktion av ett halvblod kostar 3500:-, skulle inte ens få för mig att skicka en enda av mina hästar till slakt, äter du upp din hund också eller varför inte din fru onödigt ju att köttet går till spillo ;).

Jag avlivade ett halvblod för alls inte länge sedan, jag har kvittot. 5000 kr inkl. moms gick kalast på. Trotjänaravlivning.

Nej, jag äter inte min hund för jag äter inte rovdjur. Men jag har inga problem med att äta häst, vare sig det är min eller andras.

Jag är helt straight, och jag är inte kannibal. Att jämföra slakt av häst med kannibalism känns... bara oseriöst.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Är nog hög tid att en allvarlig diskussion tas med jordbruksverket rörande passhanteringen. Tror att de är rätt så ödmjuka för studen då det visat sig att reglerna rörande passhanteringen gjort det möjligt att sända hästar till slakt utan hästägaren informerats eller att man fått tillåtelse till det...
Då får man nog ta sig till Bryssel istället eftersom det är en EU-förordning.

KL: Man kan tycka mycket om regelverk hit och dit, men är det så att stallägaren råkar ut för extra kostnader på grund av att en eller flera hästägare vägrar ha passet där hästen är (trots uppmaning från stallägarens sida får man väl lägga till) så hoppas jag verkligen att stallägaren kräver dessa hästägare på ersättning för eventuella merkostnader.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag avlivade ett halvblod för alls inte länge sedan, jag har kvittot. 5000 kr inkl. moms gick kalast på. Trotjänaravlivning.

Nej, jag äter inte min hund för jag äter inte rovdjur. Men jag har inga problem med att äta häst, vare sig det är min eller andras.

Jag är helt straight, och jag är inte kannibal. Att jämföra slakt av häst med kannibalism känns... bara oseriöst.

Och jag avlivade en d-ponny för ett år sedan (ca) och det blev 7000 kr för det(trotjänar+bortforsling för destruktion). Så det är nog lite olika var man bor verkar det som...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Då får man nog ta sig till Bryssel istället eftersom det är en EU-förordning.

KL: Man kan tycka mycket om regelverk hit och dit, men är det så att stallägaren råkar ut för extra kostnader på grund av att en eller flera hästägare vägrar ha passet där hästen är (trots uppmaning från stallägarens sida får man väl lägga till) så hoppas jag verkligen att stallägaren kräver dessa hästägare på ersättning för eventuella merkostnader.

Även i Brysel har man nog hicka just nu med tanke på förekomsten av hästkött i daglighandeln, IKEA mfl. Kostnaden för alla kontroller är nog inte att leka med. Helt klart verkar det finnas en maknad för att slakta hästar. Och får man bara tag i passet så verkar det ju inte finnas några hinder för att slakta en häst...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Även i Brysel har man nog hicka just nu med tanke på förekomsten av hästkött i daglighandeln, IKEA mfl. Kostnaden för alla kontroller är nog inte att leka med. Helt klart verkar det finnas en maknad för att slakta hästar. Och får man bara tag i passet så verkar det ju inte finnas några hinder för att slakta en häst...
Absolut, absolut är det så. Jag ville bara poängtera att det handlar om Eu-förordningen och inte SJV's föreskrifter... Onödig kommentar...Jag vet:o
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

helt okej att diskutera vidare, jag blev bara grinig för att jag tyckte att jag fick ett par näsvisa svar. Nu verkar det ju finnas ett behov av diskussionen och då fyller det ju helt klart ett värde, och jag ska sluta sura.

Om jag får gissa tror jag att "mitt" stall inte ens kommer att vilja ha passet hos sig utan kräver att vi hästägare ska kunna komma dit med kort varsel om det skulle bli inspektion. Nu är det förvarnat om att det skall ske imorgon, och alla kommer säkert att lämna passen där. Det hade bara varit enklare om stallet svarat på frågan om varför de skulle ha det istället för att bara ignorera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 944
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 444
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 669
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp