Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men ta bort frågan om den var så otroligt korkad då. Och förlåt, jag borde ha googlat men jag tänkte inte på det i just det här fallet.

Tydligen var det inte bara jag som inte uppfattat reglerna iallafall, så något gott kanske det förde med sig. Uppenbarligen inte mitt stall heller.

Och jag kommer självklart att lämna mitt pass till stallets kontor och hoppas på att jag lätt kan få ut det den dag jag behöver det. Tex på helger finns ingen personal med nyckel till kontor och kassaskåp, men den dagen den sorgen.

Så, nu vet alla som läst detta, och det var ju bra. Tacktack.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

kl

Får man ha en kopia utav passet liggandes i stallet? Jag har mitt pass här hemma men bor 5 min ifrån stallet, jag vågar itne ha det i stallet för min förra häst pass blev stulet ådå åkte jag på att betala 2500kr för ett nytt. ngt som inte var mitt fel. Eller stallägarn för den delen. Inbrott kan ju ske varstans.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

kl

Får man ha en kopia utav passet liggandes i stallet? Jag har mitt pass här hemma men bor 5 min ifrån stallet, jag vågar itne ha det i stallet för min förra häst pass blev stulet ådå åkte jag på att betala 2500kr för ett nytt. ngt som inte var mitt fel. Eller stallägarn för den delen. Inbrott kan ju ske varstans.
Jag skulle nog vilja påstå att 5 minuter från stallet i stort sett kan räknas som "i stallet" men det förutsätter ju förstås att du kan gå till stallet med det på en gång om det skulle behövas. Det där med kopia är ett problem eftersom man har gjort fel i översättningen mellan Engelska och svenska när man översatte EU-förordningen. I den engelska versionen står det nämligen Duplicate vilket har översatts till kopiera (inte duplicera som det borde ha stått). Skillnaden är alltså att den engelska versionen tillåter kopiering men inte att man har flera dubletter av passet för samma häst, medan man i den svenska versionen inte tillåter papperskopior heller. Klantigt och dumt, men så har det i alla fall blivit :(
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kanske dags att se utanför sin egen värld och förstå hur mkt det kan skapa om passen skulle försvinna, just den inställningen att passen ju inte är så viktiga för folk som inte förstår det gör att risken är stor att det slarvas med passen. Att få ut ett nytt pass på en asvh häst kostar 2.500 OCH tar MÅNGA månader då det skall annonseras ut om dödandet och det skall sen gå en tid för att ev invändningar mot dödandet skall kunna komma in. Handlar det om en häst 3-7 år som skulle gått unghästtest/tävlingar kan du glömma allt sådant för utan pass får de inte starta hur mkt du än ansökt om ett nytt, no pardon kan du inte uppvisa passet vid idkontrollen är du stenkörd. Och det är det enkla stället att få ett nytt pass från, har du någon gång provat att få ut ett nytt utländskt pass ? Jag vet en som har försökt som då var tvungen att få tag på uppfödaren i det landet och de krävde kopior på gamla registreringshandlingar, uppfödaren visade sig vara död och det blev tvärnit. Det förvunna passet gjorde till slut att hon nu istället för ett sto med fin stam som skulle in i avel så småningom nu har ett sto med slakt pass i SH utan någon stam. Vist hon vet stammen men det hjälper inte mkt hon kan inte regga några avkommor med stam iom att hon saknar passet.

Och fortfarande är det så att i många utländska förbund så är passet ägarhandlingen.

Och med tanke på vad som numera händer med jämna mellanrum, med passet i handen kan du slakta hästen utan skall du inte kunna göra det (även om det tyvärr fungerar hos vissa oseriösa). Hur många utlånade hästar har vi inte läst om sista åren.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men herregud, det är ju verkligen en piss i Nilen om man jämför med många andra situationer som är poteintiellt riskfyllda i hanteringsförfarande.

Litar man tillräckligt på sin stallägare att de får förvalta ens häst (ekonomiskt och känslomässigt värde) ska det väl inte vara några problem att låta dem förvara passet? Att det finns en betryggande förvaringsrutin för detta ser jag som självklart, men det är lika självklart som att andra rutiner i stallet fungerar. Det är ju något att väga in när man väljer stall - är hanteringen OK för mitt vidkommande? (både vad gäller häst-, material- och värdehantering).

Eftersom det faktiskt ÄR tvingande att förvara passet där hästen är får man väl som värdehandlingens innehavare ställa krav på rutinen för förvaringen. Men att sätta stallägaren i skiten för att man själv anser sig kunna bryta mot regler, lagar och förordningar kan väl inte kännas OK för någon?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men snälla du, det har väl ingen betydelse eller gör att det är okay att bryta regler och lagar?

Tycker fortfarande att det är konstigt att man kan ge en person förtoendet att ta hand om hästen, men inte passet :eek:

För hästens skull måste vi hästägare och veterinärer vara noga med passen och att behandlingar förs in så djuret kan gå till slakt istället för destruktion som kostar hästägaren minst 10 000 kr mer än när det går till slakt.

Hästsverige

RolleIpL
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ni missar nog något väsentligt en stor del av sveriges stallar är kollektivstallar så nej de litar inte på att stallägaren som normalt inte har ett dugg med skötseln av deras hästar att göra skall sköta deras hästar, de sköter sina hästar själv. Att du litar tillräckligt på en människa att hyra en tom box i ett stall eller en hage av en människa där du sen helt tar hand om din häst själv är lite skillnad mot att du med förtroende skall lämna ifrån dig en så viktig handling till samma människa.

Och nej det är inte en struntsak att tex missa unghästtävlingarna om du har en unghäst som skall utbildas och tävlas inför försäljning, det handlar om väldigt stora värdeskillnader om det gått bra i unghästtävlingarna eller inte startat alls.

Dålig koll på läget har du också en avlivning + destruktion av ett halvblod kostar 3500:-, skulle inte ens få för mig att skicka en enda av mina hästar till slakt, äter du upp din hund också eller varför inte din fru onödigt ju att köttet går till spillo ;).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Du skriver så bra :)

Håller med dig till fullo!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Oj dett hade jag inte koll på ! Tur att jag har hästarna hemma :) tycker dock ej att det är en bra regel då det är en värdehandling och alla medmänniskor är ju tyvärr inte helt ärliga...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ni missar nog något väsentligt en stor del av sveriges stallar är kollektivstallar så nej de litar inte på att stallägaren som normalt inte har ett dugg med skötseln av deras hästar att göra skall sköta deras hästar, de sköter sina hästar själv. Att du litar tillräckligt på en människa att hyra en tom box i ett stall eller en hage av en människa där du sen helt tar hand om din häst själv är lite skillnad mot att du med förtroende skall lämna ifrån dig en så viktig handling till samma människa.

Och nej det är inte en struntsak att tex missa unghästtävlingarna om du har en unghäst som skall utbildas och tävlas inför försäljning, det handlar om väldigt stora värdeskillnader om det gått bra i unghästtävlingarna eller inte startat alls.

Dålig koll på läget har du också en avlivning + destruktion av ett halvblod kostar 3500:-, skulle inte ens få för mig att skicka en enda av mina hästar till slakt, äter du upp din hund också eller varför inte din fru onödigt ju att köttet går till spillo ;).

För en gångs skull är vi helt överens:D. Aldrig att jag lämnat ifrån mig passet. Det är en värdehandling. Vad händer om man plötsligt inte kommer överens med stallägaren och denne vägrar lämna tillbaka passet?

Någon skrev att dom hade alla passen liggande i en byrålåda. Man kan väl i alla fall försöka förvara dom något så när säkert.

Jag lämnar inte ut några värdehandlingar till någon. Möjligtvis närmaste familjen.

Hellre tar jag böter i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Problemet är ju att det inte är du som får böterna, utan stallägaren.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nja, böter och böter... Föreläggande och avgiften i samband med uppföljning blir det (föreläggande med vite brukar dröja), men som du säger, det är stallägaren (eller den som står som djurhållare/ansvarig för verksamheten) som åker på strulet och kostnaden som blir. i sånt fall anser jag nog att stallägaren bör kräva in motsvarande summa av den/de som vägrar förvara passet i stallet.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

För en gångs skull är vi helt överens:D. Aldrig att jag lämnat ifrån mig passet. Det är en värdehandling. Vad händer om man plötsligt inte kommer överens med stallägaren och denne vägrar lämna tillbaka passet?

Någon skrev att dom hade alla passen liggande i en byrålåda. Man kan väl i alla fall försöka förvara dom något så när säkert.

Jag lämnar inte ut några värdehandlingar till någon. Möjligtvis närmaste familjen.

Hellre tar jag böter i så fall.
:bow:
Eller om man ska iväg o tävla....

Det kan krävas många års erfarenhet av en stallägare för att se dess verkliga sida.
Och kollektivstall. Hur är det tänkt?

När jag tävlade hade jag vacc. kopia i en vanlig vacc. bok. Passet hemma i säkerhet.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Dålig koll på läget har du också en avlivning + destruktion av ett halvblod kostar 3500:-, skulle inte ens få för mig att skicka en enda av mina hästar till slakt, äter du upp din hund också eller varför inte din fru onödigt ju att köttet går till spillo .

Nu blev du bara osmaklig och förtjänar egentligen igen kommentar.

Men jag måste ändå korrigera dig. Trotjänartjänst tar mellan 6-7000 kr för hämtning och destruktion, lägg sedan till veterinärens kostnad 2-3500 kr samt att du får 4 kr/kg +/- 1 kr vid slakt.
Det finns en avhandling på SLU om detta, läs gärna ;)

Vänligt men bestämt
Rolle
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nu blev du bara osmaklig och förtjänar egentligen igen kommentar.

Men jag måste ändå korrigera dig. Trotjänartjänst tar mellan 6-7000 kr för hämtning och destruktion, lägg sedan till veterinärens kostnad 2-3500 kr samt att du får 4 kr/kg +/- 1 kr vid slakt.
Det finns en avhandling på SLU om detta, läs gärna ;)

Vänligt men bestämt
Rolle

Varför var det osmakligt att fråga om du åt upp andra av dina familjemedlemmar ? För hästar är just det för många en familjemedlem som man lever ihop med ett helt liv dessutom en livegen sådan som inte kan lämna dig om du blir för jobbig utan den tjänar dig troget i år efter år och ställer upp på alla dina infall och nycker (nåja de flesta i alla fall), för mig är det barockt att den sedan skulle köras iväg till ett slakteri och bli mat. Nu är det ju OT i denna diskussion utan bara en parantes iom att du skrev att fler hästar borde slaktas, du tycker att fler borde slaktas och jag tycker att det inte finns något behov alls att någon häst skulle slaktas. Skaffar du andra djur så är naturligtvis avlivningskostnaden en sak att ta med i beräkningen att den kommer en dag samma bör ju gälla hästar.

Ett tips är att du nog skall kolla runt lite vad olika företag tar för trotjänaravlivning innan du påstår vad det kostar som ett fakta. Jag tog inte summan ur luften utan tyvärr har jag egen erfarenhet av det priset och 3500 är vad den vi anlitat tar (och ja han har mkt gott renome i hur han bemöter både häst och människor runt omkring) alla jag känner häromkring anlitar denna.

Är man så snål så att man inte kan ge hästen ett bra avslut hemma i sin invanda miljö i lugn och ro utan släpar iväg den till ett slakteri för att istället få några kronor för den bör man nästan fundera på om man verkligen skall syssla med hästar för påstå inte att inte ett slakteri är en stressande miljö för en häst, jag har haft hästar uppstallade så att man passerade ett par hundra meter ifrån slakteriet på visa uterundor man märkte direkt på hästarna vilka dagar de hade slaktat eller inte (mindre slakteri som inte slaktade alla dagar).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

KL: Men alltså allvarligt! Är det svårt att låta stallägaren ta hand om passet nu i veckan så att de slipper strul med länsstyrelsen? Ni anförtror era hästars liv till stallägaren, men att låta denne ha hand om passen till hästen, det är livsfarligt:eek:

Jag har haft samma tanke genom hela tråden faktiskt... :angel:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

tillägg: det är ju inte svårt att skriva in i uppstallningsavtalet att stallägaren ansvarar för att passet förvaras säkert från stöld, brand och att det kommer bort samt att denne står för ekonomisk ersättning om passet kommer bort, blir förstört osv. (alt. att skriva ett separat ansvars-avtal om passet)

Har an åsikter om varför det ska förvaras med hästen, varför det inte duger med kopia osv så får man ju ta det med beslutsfattarna - inte med stallägaren eller de som förmedlar reglerna här på buke.

TS: Detta är ju ett diskussionsforum, med en herrans massa åsikter, så även om man har fått svar på sin fråga så händer det rätt ofta att folk vill diskutera vidare... inte mycket att göra åt liksom ;)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

tillägg: det är ju inte svårt att skriva in i uppstallningsavtalet att stallägaren ansvarar för att passet förvaras säkert från stöld, brand och att det kommer bort samt att denne står för ekonomisk ersättning om passet kommer bort, blir förstört osv. (alt. att skriva ett separat ansvars-avtal om passet)

Har an åsikter om varför det ska förvaras med hästen, varför det inte duger med kopia osv så får man ju ta det med beslutsfattarna - inte med stallägaren eller de som förmedlar reglerna här på buke.

TS: Detta är ju ett diskussionsforum, med en herrans massa åsikter, så även om man har fått svar på sin fråga så händer det rätt ofta att folk vill diskutera vidare... inte mycket att göra åt liksom ;)
Jag har på 30 år stått i en hel del stall. De flesta stallägare har varit jättebra men tyvärr har ändå tillräckligt många utmärkt sig som mindre bra stallägare. Så även om det står i kontraktet så är det inte säkert att stallägare gör så. Problem och väntetid blir det i vilket fall som helst.

Jag tycker att tanken bakom hästpassen är bra men jag tror inte att avsikten med passet var att det skulle bli en sådan värdehandling som det har blivit för hästen. Tanken var nog snarare att det skulle vara dokumentation om medicinska behandlingar av en individ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 944
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 444
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 669
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp