Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag undrar lite fortfarande vad det är för hemska ställen många står på... Om jag litar på att stallägare och andra i stallet tar bra hand om min häst så litar jag också på att de kan hantera att ha hästens pass i säkert förvar.

Men alltså... jag kan ogilla folk men skulle aldrig skada deras HÄST... (inte deras saker heller ifs, men ja, jag tar inte ut mitt "hat" av personer på deras hästar).
Det finns de som kan sabba för andra men aldrig skulle låta det gå ut över ett djur...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag undrar lite fortfarande vad det är för hemska ställen många står på... Om jag litar på att stallägare och andra i stallet tar bra hand om min häst så litar jag också på att de kan hantera att ha hästens pass i säkert förvar.

Problemet är att folk inte alltid är vad de ger sig ut för att vara. Eller så kommer inte den riktigt konstiga sidan fram förrän man säger upp sin stallplats.

Sen är det så att man sällan känner den person som är stallägare. I början verkar allt jättebra men så börjar det plötsligt hända små saker här och var.

Som sagt det värsta var när en kompis till mig blev ovän med stallägaren angående att hästarna inte fick det höt som hyresgästerna betalade för. Det slutade med att stallägaren satte en kedja med lås på boxdörren så att ingen skulle kunna ta ut min kompis häst utan stallägarens medgivande. Detta innebar att hästen inte kom ut ur sin box i 5 dagar.

Efter 5 dagar tog vi helt enkelt och skruvade av boxdörren och lasta hästen och körde därifrån.

Efter två veckor kom det ett brev från stallägarens advokat att min kompis var skyldig en månads stallhyra. Det löste sig dock fort när min kompis skickade en kopia av gjord inbetalning till advokaten (man såg på datumet att den var betald i tid). Nästa grej var att hon anklagade min kompis att hon stulit ett ponnytäcke osv. Tog flera månader innan stallägaren slutade göra livet surt för min kompis. Och då först efter att min kompis hotat att gå till polisen. Tydligen var stallägaren rädd för polisen för sedan upphörde stallägaren att trakassera min kompis.

Annars räcker det ju bara att läsa här på Buke vilka konstiga stallägare det finns. För rättvisans skull så måste man ju påpeka att det finns minst lika konstiga hyresgäster som det finns stallägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Annars räcker det ju bara att läsa här på Buke vilka konstiga stallägare det finns. För rättvisans skull så måste man ju påpeka att det finns minst lika konstiga hyresgäster som det finns stallägare.

Ja och bara tänk att dom ska ha tillgång till ditt hästpass :crazy:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej men alla hästägare är väl snälla och förnuftiga människor som aldrig gör en fluga förnär, eller? :D

Ja precis.. det finns ju inte alls några märkliga människor inom hästbranschen :cool:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men igen. Jag skaffar ett säkerhetsskåp (som kostar försvinnande lite i förhållande till de scenario ni målar upp). Lägger passet där, har en kombination som stallägaren känner till. Menar ni verkligen att ni inte kunnat anförtro stallägaren denna kod, för att den som sköter er häst är en psyksjuk galning som i anfall av sjukdom kommer att hämnas oförätter genom att bränna passet?

Men hästen är det inga problem att lämna där.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men igen. Jag skaffar ett säkerhetsskåp (som kostar försvinnande lite i förhållande till de scenario ni målar upp). Lägger passet där, har en kombination som stallägaren känner till. Menar ni verkligen att ni inte kunnat anförtro stallägaren denna kod, för att den som sköter er häst är en psyksjuk galning som i anfall av sjukdom kommer att hämnas oförätter genom att bränna passet?

Men hästen är det inga problem att lämna där.

För det mesta är det inte hästen som råkar illa ut utan personen ställer till problem för hästägaren. Detta beteende kommer oftast inte fram förrän man har olika åsikter om saker och ting. Eller man blir helt enkelt ovänner över något. Hur en person skall bete sig innan man hamnat i en viss situation är svårt att veta.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men kanske man bara ger ifrån sig koden om stallägaren ringer och man inte har möjlighet att komma dit och visa upp passet för länsstyrelsen. Sen byter man kod.

Plättlätt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men kanske man bara ger ifrån sig koden om stallägaren ringer och man inte har möjlighet att komma dit och visa upp passet för länsstyrelsen. Sen byter man kod.

Plättlätt.

Du menar om varje inackordering har ett eget skåp? Skulle kunna fungera. Men då får det vara ett lika bra skåp som jag har hemma till våra värdehandlingar. Då skulle jag kunna omvärdera det.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det var väl det som L_E skrev? De som är rädda om passet kan skaffa skåp (det finns ju miniversioner).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Såna stall och stallägare som du ger exempel på kan väl ändå inte vara det vanligaste? Givetvis finns det skumma stallägare precis som det finns sånt folk lite överallt i samhället men jag tror ändå i min naivitet att de allra flesta är het vanliga, ärliga mäniskor som inte smider planer om hur de ska få lägga vantarna på alla hästars pass i stallet och sedan ställa till med ett jäkla bekymmer för hästägarna...

Eller så ska jag kanske bara andas ut och vara glad att mina hästars pass fortfarande fanns kvar när jag tog hem mina hästar, och lova mig själv att aldrig lämna dem ifrån mig igen...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Återigen. Sålänge passet är en värdehandling för den som äger hästen ska inte stallägaren "äga" passet. Den som innehar passet äger hästen.

Därav man inte lägger den gula delen av ägarbeviset på bilen... I bilen.

Hästen o dess pass ska förvaras åtskilt.

Det är dags för JBV / EU att skilja på kossor o hästar som kan skilja sig i värde å det grövsta. Även aspekten att hästar inte föds upp som köttdjur i första hand. Husdjur, familjemedlemmar o bruksdjur.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nåt sånt här kanske?

Själv har jag passet i mitt skåp i den låsta sadelkammaren. Vill jag så kan jag sätta hänglås på skåpet (vilket går att knipsa vid behov) men vi är såpass få som rör sig i stallet så jag bryr mig inte om det. Jag tror inte att någon annan vet att passet finns där ens så ;)

För övrigt tycker man att det kanske borde finnas ett enkelt sätt att kolla chip mot nåt register online? Alla hästar ska ju vara chippade så¨då kan man kolla på det istället för att kräva passet (vilket i sig INTE är ett ägarbevis).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

men nä... passet är väl ändå inte ett ägarbevis?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, det är väl till och med rättsligt prövat.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Att det är en värdehandling är inte lika med att det är ett ägarbevis. Passet är inte ett ägarbevis. Det finns lag på att hästen och passet ska förvaras på samma ställe.

Däremot finns det tydligt uttalat att bilen och gula delen inte ska förvaras tillsammans.

Alltså precis motsatt situation.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det var väl det som L_E skrev? De som är rädda om passet kan skaffa skåp (det finns ju miniversioner).

Precis.

"Hej stallägaren. Jag litar inte på dig och mina stallkamrater, jag har ett litet brandsäkert skåp i mitt stallskåp. Där är passet. Behöver du visa upp det är koden 1111 till stallskåpet och 2222 till dokumentskåpet. Det bör väl funka för bägge parter?"
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Visst kan man vara beroende av vad varje enskild inspektör gör för bedömning.

Jag tycker dock bara det är pinsamt att inte kunna följa enkla instruktioner och regelverk, när det dessutom spelar så oerhört liten roll. Det är ju inte direkt något kränkande av privatliv det handlar om.

Ungefär som de som blir stoppade och får fortkörningsbot och tycker det är upprörande för de skänker minsann pengar till de fattiga i Afrika, varför ger sig inte polisen efter pedofiler istället?

Fast passet är ju en ägarhandling i vart fall när det gäller rättsligt.

Att man kan visa upp att hästen har pass efter en viss tid borde vara det mest förnuftiga. Att lämna passet till främmande människor är inte ok

Att jämföra det med ett brott anser jag vara fel! Det enda brott som det eg kan handla om är ju om hästen inte har pass.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 923
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 375
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 587
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp