Kan spån vara farligt? (snabba svar önskas)

nyaste

Trådstartare
Grannarna håller på att såga ved inför nästa vinter, har massor som ska sågas, och de frågade nu mig om jag var intresserad av att komma och ta vara på spånet som blir av detta, för att lägga i boxarna till hästarna. Men hur är det, finns det något spån som man inte ska/kan använda till hästar? Jag tror det är mest björk och gran som de sågar, men jag är inte helt hundra. Kommer ju att bli massor av spån som jag skulle kunna ta vara på, men om det finns något träd som man inte ska använda sig av, så måste jag ju tacka nej. Detta är alltså helt obehandlat spån, direkt från maskinen de sågar med. Någon som vet?

Sv: Kan spån vara farligt? (snabba svar önskas)

Så länge det inte finns spår från spån av Ek så är det ingen fara.

Tveksamt o spån av svensk ek är giftigt för häst- Hitta gärna en källa
PL

Det är farligt för hästen att äta ekollon, det finns ett gift i ekollonen som ackumuleras i hästkroppen och när de har fått i sig tillräckligt mycket blir det sjuka och kan dö.

En del gift finns även i ekträ, men hästar brukar ju faktiskt inte äta spån om de inte är alldeles desperata, så jag tycker inte att man ska oroa sig så mycket över det.

Vad gäller spån ska man passa sig för färskt fuktigt spån som kan innehålla för höga halter terpentin för att det ska vara nyttigt för hästarna.

Låt det torka ordentligt sen är det ingen fara. Har aldrig stött på en häst som ätit spån. Möjligen kan de få i sig några spånflan om de nibblar i sig de sista hö-stråna på golvet men det är inget som är farligt.

Jag hade inte velat spåna med ett giftigt träd oavsett hade du ?
Ekblad , Ållon och Ek att gnaga på är giftigt . Därmed går det bort som Strö tycker jag och säkert många andra .

Senast ändrad:

Ja jag förstår att du påstår att ekträ är giftigt, vad jag efterlyser är en relevant källa!
Vet att amerikansk black oak ger fång.
PL

Låt det torka ordentligt sen är det ingen fara. Har aldrig stött på en häst som ätit spån. Möjligen kan de få i sig några spånflan om de nibblar i sig de sista hö-stråna på golvet men det är inget som är farligt.

Den gamla jag har i stallet har under alla åren jag haft henne alltid stoppat i sig ett par tuggor när boxen varit nyströdd med spån, men det blir troligtvis fortfarande inte så stora mängder att det blivit farligt att få i sig ens om det varit lite ek inblandat i det. Och hon är nog den enda jag varit med som faktiskt gjort det, konstigt nog eftersom hon är den extrem kräsna typen annars, inte ens den omkull välta havretunnan var särskilt intressant...

/Camilla

Betyder det alltså att du rekommenderar strö av ek ?

Inte ren ek men blandat med annat.
Det är inte meningen att hästarna skall äta strö, de skall äta hö och halm.
Spån av lövträd har andra fördelar och det är att det inte innehåller terpentin vilket är ett större problem när det gäller sågspån.

Skillnad på att rekommendera och inte bestämt avråda ;)

Jag har haft hästar bredvid ett sågverk och fått massor med spån (både hyvel och såg) därifrån. Alla möjliga olika trädslag, däribland ek. Hästarna mådde prima allihop.

Nej det är black WALNUT som kan ge fång.

Jag hade inte valt spån av ek, för säkerhets skuld. Min häst blev sjuk av att äta eklöv, dessutom fortsatte han vara helt tokig i bladen i flera år efteråt. Om vi red förbi en ek försökte han få tag på löven. Det är visst ganska typisk, när de väl får smak för ek så blir de som besatta och försöker hitta mer.

Så om nu hästen skulle få i sig spån finns ju en risk att den fortsätter äta mer....

Ek är dock inte så jättevanligt, så fråga eller kolla vad det är för sorts träd de fäller. :)

Har du bra plats där du kan sprida ut och torka ( vända på det dagligen ) så ska du ju absolut ta reda på det !
Jag får av min bror som får av sin svärfar , det blir ju en del jobb med att packa och torka , men det är det värt då man sparar in kostnaden mot att handla hem.

Tack för alla svar!
Nu har jag hämtat lite för att kunna prova så att hästarna klarar av det. Passade också på att fråga vad det är för träd, och det var björk och gran som jag misstänkte. Spånet såg ut att vara jättebra och det var dessutom rätt torrt redan (ligger på soligt ställe), så jag kunde slänga in i boxarna direkt jag kom hem. Och jag själv, som alltid brukar reagera på köpta spånsäckar, (jag får liksom "i halsen" av det då jag hanterar det i boxarna då det är nytt) reagerade inte alls på det här :) så det var för mig väldigt positivt. Så bara hästarna klarar av det så ska jag nog ta vara på det de har att erbjuda! Alltid bra att kunna spara in några slantar då allt runt hästarna gärna vill vara lite dyrt :)

Senast ändrad:

Tveksamt o spån av svensk ek är giftigt för häst- Hitta gärna en källa
PL

Det är för mig förvånadsvärt att du inte tagit del av det fallet som inträffade för snart 10 år sedan där ett helt stall med totalt 20 hästar plötsligt drabbades av fång och man stod frågande till orsaken tills man uteslöt foderförgiftning och något snille tänkte ett steg längre och började analysera ströt i boxarna som kom från ett lokalt sågverk..

Att som veterinär be om källhänvisning är ju mindre förtroendeingivande än att själv delge källhänvisning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Wille
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 223
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 280
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka