Kan ni hingstar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan ni hingstar?

TACKAR alla igen för era svar.

Jag har varit och tittat på åringen efter Gyrdir. Hon är nästan helt ohanterad. Ledd mellan hagar med två andra isisar före sig och thats it!!
Det blåste och var dåligt väder. Jag hade mina små flickor med mig. Hoin hade aldrig sett sådana små krabater innan. Hon gick med två andra isisar på 2 o 3 år.Dom var framme och lite väl påflugna skulle helst stå på mina och barnens fötter känndes det som.

Åringen höll sig lite bakom. När jag skulle fram till henne backade hon och jag satte mig ner och lät henne studera och komma fram till mig. Efter en stund stod både jag och flickorna och klappade henne utan bekymmer.
Enl den som äger en av de andra stona (2 åringen) så tycker hon att åringen verkar ha ett bra och stabilt lynne. Nyfiken och sansar sig direkt om hon tex märker att hon sitter fast i grimman medans hennes 2 åring stegrar sig och även går omkull minst en gång varjegång dom flyttar dom mellan hagarna.
Ska ner nästa vecka och kolla mamman, systern och en annan efter Gyrdir. Ska även kolla på henne flera gånger till innan jag bestämer mig.
Mamman och mormor är svenskfödda och ingen av dom har exem.
Finns det forskning på att det är ärftligt??
Gyrdir har det väl inte ???
Tycker jag hört så många olika svar om det där med ärftligeht mm.
BARA för att klargöra en sak...jag letar i främsta fall efter en bra och trevlig ridhäst. Sen om det skulle bli så, så skulle ev avel och tävling vara kul.
Men eftersom jag är ny i denna världen vill jag ju inte sätta foten i pottan direkt :) och köpa något som ABSOLUT inte passar för något av det.
Silfurmanis avkomma har jag räknat bort pga känns som att han lämnar många "känsliga" avkommor. Men jag är ifs van vid sådana hästar och brukar reda ut dom bäst. Svårt detta!!!!
TACK för att ni orkar svara på mina frågor!!

Sv: Kan ni hingstar?

Om jag vore dig så skulle jag gå med på islandhingstar.se och bläddra fram och tillbaka på alla killarna. Se hur bedömmningen har varit och annat trevligt. worldfengur är en annan bra sajt, men där finns hela världens Islänningar som har varit/är registrerade, så där kan man gå vilse. Men fördelen är att men kan "betäcka" ett sto men en hingst och få fram förväntat avels index i de olika bedömningspunkterna... Helt klart intressant när man köper unghäst tycker jag. Sen kan det ju bli precis tvärt om, det vet man ju aldrig!!!!

Lyssna på dom som har erfarenhet men även till ditt hjärta, precis som gör!

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har lånat ett sto för att låta henne bli betäckt, nu funderar jag på vad man skall välja. Jag är inte så insatt i detta med avel på...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur