Kan någon förklara för mig?

Fisherling

Trådstartare
Varför måste hundar väga 27 kilo för att få ge blod, men ändå går det bra för katter att ge blod? Jag skulle jättegärna låta Tinja ge blod, hon är så cool och skulle låta dem göra det utan problem, men det ligger en minimigräns på 27 kilo.

Jag tycker det är en så löjlig begränsning när det uppenbart går utmärkt att ta blod från djur som väger mindre, som katter. Kan de inte bara ta mindre blod från hundar som väger mindre? Varför skulle det vara värre att ta blod från en hund som väger 19 kilo än en katt som väger 7?

Nu gissar jag lite, men jag tror det har med utrustningen att göra, de har större nålar och påsar för hund och tappar en viss mängd så att det funkar med resten av systemet. Därav en minimivikt.
För katter är utrustningen mindre och de tappar mindre blod helt enkelt.
Kostnadseffektivitet skulle jag tro att det handlar om.

Det finns ju viktgräns på människor också, man tappar inte bara mindre blod.

Nu gissar jag lite, men jag tror det har med utrustningen att göra, de har större nålar och påsar för hund och tappar en viss mängd så att det funkar med resten av systemet. Därav en minimivikt.
För katter är utrustningen mindre och de tappar mindre blod helt enkelt.
Kostnadseffektivitet skulle jag tro att det handlar om.

Det finns ju viktgräns på människor också, man tappar inte bara mindre blod.
Men varför skulle de då inte kunna använda katt-storleken på mindre hundar? Sen finns det ju hundar som är lika "stora" som de som väger 27 kilo, men själva väger kanske 20.

Men varför skulle de då inte kunna använda katt-storleken på mindre hundar? Sen finns det ju hundar som är lika "stora" som de som väger 27 kilo, men själva väger kanske 20.

Svårt att veta hur mycket man ger hunden som behöver blod sen gissar jag, om alla är olika stora.
En hund på 20 kg ÄR mindre och har mindre blodvolym än en på 27kg.

Inte om de har nog med blod ändå (vilket jag iofs inte har nån aning om de har..).
Jag har hört från veterinärbekanta att det är brist på blod (kanske har ändrats nu, det vet jag inte). Även jag hade utan tvekan låtit mina hundar ge blod om det gick, men nu väger de ca 20kg, så vi får inte vara med.

Jag har hört från veterinärbekanta att det är brist på blod (kanske har ändrats nu, det vet jag inte). Även jag hade utan tvekan låtit mina hundar ge blod om det gick, men nu väger de ca 20kg, så vi får inte vara med.
Det varierar så vitt jag vet, beroende på klinik.

Påsarna som används vid blodtappning är preparerade med antikoagulantika. Det måste vara rätt mängd blod till påsarna för att det ska bli rätt blandning. Hundarna måste väga tillräckligt mycket (i fint hull) för att man ska kunna tappa dem på den mängden.
Det har tydligen kommit mindre påsar, men då ska det köpas in nya centrifuger också, vilket jag inte tror att många kliniker gjort. Katter tappas ofta akut då helblod behövs, dvs man behöver inga speciella påsar.

Så har jag också fått det förklarat av min vet, att det inte finns mindre enheter än för hundar. Därför måste de väga ett visst antal kilo för att kunna bli tappade på de 4 dl som de tar varje gång. Han sa dock att det håller på att utvecklas mindre enheter också så det borde rimligtvis dyka upp :)

Så har jag också fått det förklarat av min vet, att det inte finns mindre enheter än för hundar. Därför måste de väga ett visst antal kilo för att kunna bli tappade på de 4 dl som de tar varje gång. Han sa dock att det håller på att utvecklas mindre enheter också så det borde rimligtvis dyka upp :)
Åh vad roligt att det håller på och utvecklas! Får hoppas att de blir klara inom tre år, då kan Tinja börja ge blod.

Vet någon varför det finns en så låg åldersgräns?

Åldersgränsen är för att man vill att hunden ska kunna vara blodgivare flera gånger innan de blir för gamla. Det kostar en del för djursjukhusen med blodgivare (tid, sköterskor, prover mm) så man vill inte lägga pengar på hundar "i onödan".

Åldersgränsen är för att man vill att hunden ska kunna vara blodgivare flera gånger innan de blir för gamla. Det kostar en del för djursjukhusen med blodgivare (tid, sköterskor, prover mm) så man vill inte lägga pengar på hundar "i onödan".
Jo men den ju så ung? Hunden måste börja innan den är fyra år. Benji till exempel har ju vikten inne för att kunna ge blod, men han är 5 och ett halvt och får inte börja. Han har ju absolut minst fem år kvar att leva liksom.

Jo men den ju så ung? Hunden måste börja innan den är fyra år. Benji till exempel har ju vikten inne för att kunna ge blod, men han är 5 och ett halvt och får inte börja. Han har ju absolut minst fem år kvar att leva liksom.
Ja men man vill inte tappa gamla hundar på blod. Likasom för människor får de flesta ge upp till 60-65 år, inte sen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 708
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat