kan man...

Trådstartare
använda inspänningstyglar som ej är elastiska (klart man kan men jag vill ha era åsikter :idea: ) när man longerar? det jag menar är att på de flesta inspänningstyglar sitter det en gummiring (jo jag fattar att denna är mer följsam än en stum läderrem :smirk: ) men jag tänkte ifall man bara kunde använda tex grimskaft på vardera sida :confused: hoppas ni förstår vad jag menar :D :)

Sv: kan man...

Jag skulle inte göra det.

Däremot har jag ibland använt en gramantygel som inspänning. Den trär jag då genom ringen under magen på gjorden, trär ändarna genom bettringarna och fäster ändarna på sidan av gjorden.

Jag upplever att det blir en "snällare" inspänning än elastiska inspänningstyglar. Gramantygeln är inte elastisk, men den blir mer följsam eftersom den är löpande och glider i bettringarna när hästen rör på huvudet.

Men det är mina erfarenheter från min häst, det kan väl skilja sig...

grimskaft brukar ju vara ganska tjocka så de löper inte så bra som man kanske vill genom bettringarna...

jag tycker det är mest schysst om man har elastiska, på något sätt känns det som om de elastiska vägleder hästen dit vi vill ha den, medans oelastiska/fasta kan "tvinga" hästen dit vi vill ha den..vilket bara skapar obehag och spänningar i hästen, samt konflikter häst-ryttare emellan.

Det är min känsla, men självklart ska man inte använda inspänningar alls om man inte vet hur man ska göra osv...för då kan ju elastiska bli minst lika fel som oelastiska...och oelastiska kan vara hur milda somhelst om man vet hur man ska göra...det är så olika!! :P.

:D

När jag longerar anväder jag en halsförlängare. Det tycker jag är bra. För den är elastisk och ger med sig om han drar upp huvudet.

Men det beror på varför man longerar också tror jag. Jag gör det för att få honom att gå i rätt form. Eller rättare sagt i bättre form. Han är en fd. travare och går alltid med huvudet högt. Därför anväder jag en halsförlängare.

Det är bara att prova sig fram och se vad som funkar bäst. Men viktigt är nog av vilken anleding med longerar vad man vill ha ut av det. Vill man bara att hästen ska få lite varierad träning så skulle inte jag använda något. Utan låta honom vara "fri".

Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 117
Senast: Efwa
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 259
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 718
Senast: mackan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 220
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar