Kan man ta på Switch pour on på ett högdräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Eller är det farligt för fölet? Det står ingenting på förpackningen. Hon har ca en månad kvar till fölning och flugorna är fördjävliga och äter snart upp henne.

det hjälper väl ändå inte mot flugor utan bara mot knott och fästingar. Har iaf aldrig märkt att flugorna blir avskräckta från mina pållar...

Det är inte farligt för fölet. Switch är även godkänt på föl. Jag tyckte själv det hjälpte mot flugor förra sommaren!

Tack för ditt svar Francess, då kan jag ta på Switch imorgon så hon klarar sig medans jag är i Spanien! Man vill ju inte heller kleta in juvret med flug-bort-krämer i sommar när hon ska amma.

Jag har ju tagit Switch på unghästen som var uppäten både mellan fram och bakben och det har inte varit ett kryp på honom sen dess så jag tycker det hjälper. Men det är väl våra halländska flugor som är rädda för Switch! :D
Hur går det annars med allting? Bra med fölet och dig själv?

säljs switch pour on på apoteket eller var har ni köpt erat? och vad kostar det?

Jag ska själv kleta in sto + föl idag (eller imorgon beroende på vädret, onödigt att sätta på det om det ändå ska regna bort direkt)! Usch, nej inte vill man kleta in juvret...DET känns verkligen inte trevligt.

Allting är bra med mig och hästarna! -9kg på mindre än tre veckor får man väl vara nöjd med...även om min hjärna inte riktigt hänger med. ;)

Köper det på Granngården och har för mig att det kostar ca 270kr. Dyrt, men himla bra! :)

Har du aldrig använt det så testa på ett litet område först, så du ser att hästen tål det. Det är ju ett ganska starkt medel.

Köper det på Granngården och har för mig att det kostar ca 270kr. Dyrt, men himla bra!

Köper också på Granngården, men betalar 360 kr...

Och det är okej på både dräktiga och digivande ston samt föl.

Dock hjälper det inte alls på vissa hästar och suveränt på andra. Och bara mott knotten..

Hur kan det skilja så mycket i pris på ett och samma företag?!!? :eek: Sen en avmaskningsfråga, vilket maskmedel har ni använt till era nyfölade ston?

vad har du betalat för ditt ivomec då? har för mej de kostar strax över hundringen på apoteket va? Ska man ugå från vad stoet normatl väger, vad det vägde under dräktigheten eller vad man tror det väger efter fölet kommit ut? :)

Minns inte vad det kostade, runt en hundralapp tror jag. Jag gick efter hennes normalvikt (+ lite till). Hon är uppskattad till att väga ca 550 kg så hon fick hela sprutan, för 600kg. Jag köpte iofs det billigare medlet som har samma verksamma ämne som Ivomec, men jag minns inte namnet! :)

aha jag tror jag vet vilket du menar! men minns inte heller namnet. Jag brukar normalt ge mitt sto (som är den dräktiga)medel för 400kg och så ger jag ettåringen medel för 200 kg. Kan detta stämma nu med eller borde jag köpa två sprutor för säkerhets skull?

Har inte du ett irish cob-sto? De väger väl en bra bit över 400kg??? :confused:

Och en ettåring borde väl väga mer än 200kg? Det är ju vad ett halvblodsföl väger när den är 3-4 månader! :eek:

nej alltså en Irish cob behöver inte alls va stor och tung som många tror utan mitt sto är ca 145 och en ganska lite häst alltså.Mycket av det som gör att hon ser tyngre ut är ju allt hår också. Jag har för mej att vi räkna ut 400-450 på henne. Ettåringen däremot är ju inte avmaskad nu på endel månader och det där med 200 kg det räknade vi på när hon var ca 8månader tror jag och sen dess har hon växt endel så jag skulle nog tippa på att jag får höja på avmaskningen för henne nu... :)

nej men det lustiga med dessa hästar är ju att dom oftast ÄR ganska små och väger inte så mycket, men ska man rida dom känns en IC på 155 som en jätte häst verkligen! :p
Så jag är nöjd med hennes 145 ;) Ettåringen däreot är redan lika hög så hon blir nog en "jätte häst" på mellan 150 å 155 iaf ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 151
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka