kan man ta föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Caress
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 258

Caress

Trådstartare
jag har nyligen köpt ett halblodssto på 16 år i år. hon har aldrig haft en skada och är superfin. hon har ett toppen lynne. så otroligt snäll och skärpt både till människor och andra djur. hennes bästa kompis idag är en liten shetlandsponny som hon skyddar och tar hand om, tar även hand om mobbade hästar så dom kommer in i flocken. hon e super. jag skulle så gärna vilja ha föl på henne. vissa säger att det inte är försent. kan man göra det? är hon för gammal?
det skulle vara så kul att få ett föl efter henne.

Sv: kan man ta föl?

Om hon är fräsch i kropp och knopp ser jag inge orsak till varför du inte ska kunna ta en fölunge efter henne.. Finns dom som fölar när dom är 18-19 innan kroppen ger upp.. Lite som hos äldra damer..=)
Vad är det för stam på henne? Hade varit kul och veta...:) Har du funderat på någon hingst än??

jag har inte lärt mig den utantill å passet ligger i stallet:o
men det är en bra stam vet jag å jag funderar på marwin. vad jag läst å hört så är han bra. kom gärna med förslag på bra hingstar:)

Marwin är inte längre godkänd för avel med gröna papper hos ASVH, pga dåligt förärvning.
Kanske idé att titta på andra hingstar, förslag får du om du berättar mer om stoet (exteriör, stam) samt dina avelsmål. :)
Sätt gärna in en bra bild!

Det finns MASSOR av trådar med frågor om avel på "gamla" ston, använd sökfuntionen så lär du hitta ett gäng, de flesta med samma svar...

Du får ju först ta reda på stoets stam. Då kan du ju direkt välja bort hingstar som är närbesläktade.

jag vet hennes stam men inte utantill. tack för era svar. ska genast kolla vidare. sätter in ett kort så snart som möjligt:)

tack:) ja hitta henne där:banana:
om ni vill titta så heter hon Heureka å e född 1992.
då e det dax att leta killar åt henne:)

Det allra första du bör göra är ju att titta över hennes stamtavla. Därefter måste du ställa dig frågan "Vad ska jag med ett föl till?" Vill du sälja det eller ska du behålla det? Vill du sälja det, bör du ta en hingst som du vet lämnar bra och lättsålda avkommor. Vill du ha en avkomma till dig själv, ska du absolut välja en hingst som faller dig i smaken och som du tror kan ge dig en avkomma som passar bra till det ändamålet du önskar ha den till. Vad har ditt sto för nackdelar? Vilken hingst har inte de nackdelarna? Hingsten ska alltid ha det som stoet inte har och tvärtom.

Jag hade tagit en äldre hingst med dokumenterat bra avkommor till ett sto som är så pass till åren som din ändå är och som aldrig fått föl förut, för att på så sätt "säkra" mig om att det blir ett bra föl. Unga hingstar eller nyligen godkända hingstar, vet man kanske inte vad de lämnat ännu, så det kan vara ett risktagande att ta en "ny" hingst, speciellt till ett äldre sto som aldrig fått föl förut.

Lycka till med ditt hingstval! :)

16år är väl ingen ålder för en häst idag :crazy:

Jag hittade en Heureka f-92 e.Magritte - Besk är det din??

jag vill ha ett föl efter henne pga att jag älskar hennes personlighet, vore tråkigt att mista hennes egenskaper. hon är min drömhäst:) jag ska behålla fölet för dressyr. det hon kan bäst men är en gud på att hoppa oxå. det hon har som nackdelar är att hon blir lätt stressad när det går fort. men ja tror det har att göra med hennes förra ägare som bara tokred henne men höga farter. jag började som medryttare på henne för att få ordning på henne och hon har kommit långt idag. från att ha huvudet högt uppe i skyn hela tiden å bera springa kan hon nu äntligen slappna av å ha en låg hals å huvud å ta det lugnt. jag värkligen älskar henne å vill ha en avkomma efter henne till mig. hon har så mycket att erbjuda båda människor och andra djur så det är inte klokt. i mitt nya stall är alla impade av henne pga hur hon ser ut och hennes personlighet. det är sååååå kul att höra:D

ja det är min häst:bump:

Jag ska erkänna at jag inet har superkoll på stona i stammen på din häst, och inte heller de hingstarna som ligger efter Magritte. Jag har Magritte som morfar på min pärla och tycker att det känns som en positiv hingst att ha som morfar, men jag vet som sagt inget om avelsväret på din häst, och har inte undersökt familjemedlemmar. Det kan ju vara en idé att kolla vad syskon och andra nära släktingar blivit och vem de är efter och vad som verkar funka.
Verkar varken som stoet är visat eller tävlat? ¨Har du själv kunskap till att bedömma om stoet bör vara i avel, eller känner du någon som kan. Å andra sidan är ju det allra viktigaste att hon är sund, någerlunda korrekt och trevlig. Sedan höjs ribban med målet.

Eftersom hon inte haft föl tidigare så hade jag valt någon iallafall halvt beprövad hingst, där avkommorna iallafall hunnit bli 3 och visats. Och om hon själv har lite mer nerver än du önskar så finns det hingstar som verkar dämpa mer än andra.

Sedan finns ju frågan vad du drömmer om, det verkar vara en dressyrhingst som duger bra till dig - vem vet vilka krav du har om 5 år, och vem vet, du kanske behöver sälja av någon outgrundlig anledning.

Smartaste draget kan jag tycka skulle vara att välja något i stil med Don Primero alternativt en yngre förmåga som har 3-åringar i blup-tabeller och som är placerad hos en aktiv hingsthållare. Sedan ska man kasnke inte bara vara taktisk och välja med hjärnan utan även tillåta hjärtat att vara med.

I mitt fall var jag kanske otaktiskt och valde mer med hjärta än hjärna. Jag tror att avkomman till mitt sto kommer att bli kanontrevlig, snygg och ridbar. Sedan tror jag att den kommer att röra sig supertrevligt MEN ja tror inte att avkomman kommer att vara lättsåld till ett anständigt pris utan egna meriter eftersom pappan inte är superpoppig. Sådant spelar tyvärr också roll.
U

..Å andra sidan är jag alltid en motvals kärring och gissar att det kommer att förbli så ;).
U

16 år är inte för gammalt. Min egen var 15 när hon blev dräktig första gången och hade en helt okomplicerad dräktighet och fölning.

Ditt sto kommer från stofamilj 46, en familj som i generation efter generation, och via olika grenar, har gett ovanligt många hästar i hoppning och fälttävlan. Det finns även mycket hopp i Magritte (pappa och farfar svår hoppning, morfar lämnade 7 avkommor i svår hoppning) så jag skulle titta efter en hingst som hoppar väl. Det är tråkigt att inte ta tillvara på hennes goda anlag.

16 år är inte för gammalt. Min egen var 15 när hon blev dräktig första gången och hade en helt okomplicerad dräktighet och fölning.

Ditt sto kommer från stofamilj 46, en familj som i generation efter generation, och via olika grenar, har gett ovanligt många hästar i hoppning och fälttävlan. Det finns även mycket hopp i Magritte (pappa och farfar svår hoppning, morfar lämnade 7 avkommor i svår hoppning) så jag skulle titta efter en hingst som hoppar väl. Det är tråkigt att inte ta tillvara på hennes goda anlag.

tack så mycket, detta var jätteintressant att läsa. som ja skrev innan så hoppar hon bra så visst vill ja ha en talang i detta oxå. tack så hemskt mycket:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 716
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat