Sv: kan man ta föl?
ja det är min häst
Jag ska erkänna at jag inet har superkoll på stona i stammen på din häst, och inte heller de hingstarna som ligger efter Magritte. Jag har Magritte som morfar på min pärla och tycker att det känns som en positiv hingst att ha som morfar, men jag vet som sagt inget om avelsväret på din häst, och har inte undersökt familjemedlemmar. Det kan ju vara en idé att kolla vad syskon och andra nära släktingar blivit och vem de är efter och vad som verkar funka.
Verkar varken som stoet är visat eller tävlat? ¨Har du själv kunskap till att bedömma om stoet bör vara i avel, eller känner du någon som kan. Å andra sidan är ju det allra viktigaste att hon är sund, någerlunda korrekt och trevlig. Sedan höjs ribban med målet.
Eftersom hon inte haft föl tidigare så hade jag valt någon iallafall halvt beprövad hingst, där avkommorna iallafall hunnit bli 3 och visats. Och om hon själv har lite mer nerver än du önskar så finns det hingstar som verkar dämpa mer än andra.
Sedan finns ju frågan vad du drömmer om, det verkar vara en dressyrhingst som duger bra till dig - vem vet vilka krav du har om 5 år, och vem vet, du kanske behöver sälja av någon outgrundlig anledning.
Smartaste draget kan jag tycka skulle vara att välja något i stil med Don Primero alternativt en yngre förmåga som har 3-åringar i blup-tabeller och som är placerad hos en aktiv hingsthållare. Sedan ska man kasnke inte bara vara taktisk och välja med hjärnan utan även tillåta hjärtat att vara med.
I mitt fall var jag kanske otaktiskt och valde mer med hjärta än hjärna. Jag tror att avkomman till mitt sto kommer att bli kanontrevlig, snygg och ridbar. Sedan tror jag att den kommer att röra sig supertrevligt MEN ja tror inte att avkomman kommer att vara lättsåld till ett anständigt pris utan egna meriter eftersom pappan inte är superpoppig. Sådant spelar tyvärr också roll.
U