Kan man ta bort kattluckan?

Saile

Trådstartare
vi har tre katter, varav den ena är helt galen i att ta in möss och fåglar. Jag var trött på det innan vi fick barn men nu känns det verkligen inte kul att få in döda och levande möss och fåglar.
Vi har kattlucka in i garaget och in i huset. Kan man ta bort den in i huset så dom bara kommer in i garaget och måst bli insläppta till huset?
Det dumma är väl om man är borta en längre stund under dagen men jag vill inte behöva stå med hjärtat i halsgropen varje gång jag hör henne komma in genom dörren. Och jag vill kunna planera inredning utan att behöva tänka att "nej, just det. Här kommer det bli fullt med musblod".:meh:

vi har tre katter, varav den ena är helt galen i att ta in möss och fåglar. Jag var trött på det innan vi fick barn men nu känns det verkligen inte kul att få in döda och levande möss och fåglar.
Vi har kattlucka in i garaget och in i huset. Kan man ta bort den in i huset så dom bara kommer in i garaget och måst bli insläppta till huset?
Det dumma är väl om man är borta en längre stund under dagen men jag vill inte behöva stå med hjärtat i halsgropen varje gång jag hör henne komma in genom dörren. Och jag vill kunna planera inredning utan att behöva tänka att "nej, just det. Här kommer det bli fullt med musblod".:meh:

Kan du inte bara haspa/låsa den? Annars får du köpa ny dörr.

Kan du inte bara haspa/låsa den? Annars får du köpa ny dörr.

Jo, det går säkert! Tänker mer på om det är dumt mot katterna? Men dom kommer alltid (om dom inte är långt bort naturligtvis) när mAn ropar så det känns inte som att det skulle bli så svårt att klara sig utan den för oss människor iaf?

Dumt mot katterna? ja katterna kommer säkert tycka det - tills de vänjer sig - eller så tränar de matte till att komma och öppna för dem när de jamar och låter tillräckligt ynkligt ett tag ;) jag har valt att inte skaffa kattlucka just för att jag misstänker att mina katter skulle ta med så mycket bytesdjur in (och många som fortfrande är levande). om jag skulle ha kattlucka skulle jag göra precis som du tänker, sätta den antingen till garaget eller typ till tvättstugan så de inte kan komma in i hela huset. Ordna någon liggplats/koja till dem i garaget så kommer de säkert överleva och desseutom ha det ganska bra tills dess att de blir insläppta i huset. Mina katter blir oftast utsläppta på morgonen och får komma in på em/kvällen om det inte är väldigt kallt eller regnigt ute och de har vant sig vid det.

Dumt mot katterna? ja katterna kommer säkert tycka det - tills de vänjer sig - eller så tränar de matte till att komma och öppna för dem när de jamar och låter tillräckligt ynkligt ett tag ;) jag har valt att inte skaffa kattlucka just för att jag misstänker att mina katter skulle ta med så mycket bytesdjur in (och många som fortfrande är levande). om jag skulle ha kattlucka skulle jag göra precis som du tänker, sätta den antingen till garaget eller typ till tvättstugan så de inte kan komma in i hela huset. Ordna någon liggplats/koja till dem i garaget så kommer de säkert överleva och desseutom ha det ganska bra tills dess att de blir insläppta i huset. Mina katter blir oftast utsläppta på morgonen och får komma in på em/kvällen om det inte är väldigt kallt eller regnigt ute och de har vant sig vid det.

Ja, det får nog bli så. Blir gråtfärdig varje gång jag ser blodspår och/eller kvarlämnade rester. Är helt galet rädd för möss också vilket inte gör det hela bättre. Nä, fy! Möss får dom ta men inte inne :yuck:

Förslag: Om luckan inte sitter i dörren, utan i väggen, så kan du placera en värmebur innanför den, så att dom kan gå in och värma sig. Eventuellt en extra lucka i den så att du kan släppa in dom den vägen. En koja att värma sig i utomhus är heller inte så dumt.

Men dom kommer fortfarande in i garaget? Ställ mat och vatten i garaget då? Kanske nåt mjukt att ligga på. Då klarar dom sig ju.

Katter är duktiga på att säga till när de vill in. Våra sätter sig antingen i ngt fönster och blänger surt eller så hoppar de på dörren.
Har ni så att de kan gå in i garaget så är det ju perfekt :) bara att sätta ngt att ligga och sova på/i på en hög plats. Mat får de ju inne (eller ordnar själva) så det klarar de sig ju utan. Bara att ha en skål vatten där :).

Förslag: Om luckan inte sitter i dörren, utan i väggen, så kan du placera en värmebur innanför den, så att dom kan gå in och värma sig. Eventuellt en extra lucka i den så att du kan släppa in dom den vägen. En koja att värma sig i utomhus är heller inte så dumt.

Dom kommer in i garaget, där är alltid plusgrader. Sen är vi hemma för det mesta så dom kommer ju inte behöva sitta ute hur länge som helst :)

Vi hade kattlucka i garageporten för vår kattfröken så hon hade garage och tvättstuga till sitt förfogande när ingen var hemma i huset och det släpades in saker den vägen
Väldigt få saker kom dock in i själva huset och i tvättstugan hade kattfröken mat och vatten och sin säng

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Luff
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 465
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar