Kan man ställa krav som säljare?

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

Ja detta är ju skräcken med att sälja hästar och svårt att gardera sig emot. Själv säljer jag därför med återköpsklausul under vissa förutsättningar.

En fråga bara, vad fick han 3 år i fängelse för, straffskalan för vanvård av djur är ju högst 2 år i fängelse men det är ovanligt att fängelse ens döms ut som straff oftast blir det ju böter!?
Vad hände med hästen sen , fick du tillbaka den?

Min unghäst var bara en del av en hel härva med bla, vanvård av häst, vildsvin i hägn åt varandra pga matbrist, tjuvjakt av älg, över skjutning av älg kvot, olaga hot mot vittnen, vanvård av hundar.
osv

Jag tycker man kan ha krav som säljare. Om jag t.ex. säljer min häst för att den har mer kapacitet än jag och ämne för höga klasser - inte vill jag att den ska gå till spillo som skogsmullehäst hos någon annan, då kunde jag ju lika gärna behållt hästen själv.

Samma sak - om hästen kräver mycket aktivering för att må bra, som träning, stora hagar, eller vad det nu kan vara... Då vet man ju som säljare det, och köpare med små hagar och som inte aktiverar hästen slipper då köpa en häst som blir ett monster. Och hästen slipper bli ett monster.

Det är bara dumt att sälja hästar till fel miljö, person eller användning där någon annan häst passar bättre.

charmig kille !:crazy:
Hur gick det med hästen?

Hon blev riden som 1,5 åring, vanvårdad in i det sista. Idag vet jag bara att hon fick ett föl, stora problem med njurarna, och har inte kunnat bli riden.
Även om man som uppfödare vill veta mer, så lämnas det inte ut var hon hamnade efter hon var beslagtagen ifrån polisen.

KL Som säljare skall man förstås ställa krav för att få en seriös köpare. Att från detta gå till att ställa en massa konstiga krav som begränsar äganderätten när hästen väl är betald tycker jag är fel o dessutom är det svårt att få hållbart.
Som köpare tycker jag att man skall vägra skriva på konstiga vilkor så att det blir en självsanering.
PL

Senast ändrad:

Hur kan du då göra uttalanden som: "Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, ..."? :confused:

Se ovan. Eller nedan.

Se det var en modifiering det! Tycker du inte att det är en väsentlig skillnad mellan "ingen giltighet" och "utan verkan"?

Väsentlig eller inte - effekten blir densamma. Det var den jag syftade på - liksom jag skrivit tidigare. Och det är väl det som är det väsentliga för merparten av läsarna på detta forum. Att avtalet i sig är giltigt är väl en klen tröst för den som drabbats av ett avtalsbrott och inte med framgång kan hävda sin rätt i domstol.?

Om det är vi nog alla medvetna

Du verkar dock inte helt medveten om det, av dina tvärsäkra uttalanden att döma. Första halvåret på juristlinjen är nog merparten av studenterna likadana. Tvärsäkra svar på alla frågor. Ju mer man lär sig desto försiktigare i sina uttalanden brukar man bli..

Senast ändrad:

Väsentlig eller inte - effekten blir densamma. Det var den jag syftade på - liksom jag skrivit tidigare. Och det är väl det som är det väsentliga för merparten av läsarna på detta forum. Att avtalet i sig är giltigt är väl en klen tröst för den som drabbats av ett avtalsbrott och inte med framgång kan hävda sin rätt i domstol.?
Det här med förbehåll - avtalsbrott - konsekvensklausul har vi diskuterat och klargjort ett antal gånger på Buke. Och kommer säkert att få göra mångar gånger än.

Jag har dessutom vid ett antal tillfällen i dom sammanhangen protesterat mot påståendena om att "man inte behöver bry sig om avtalet man skrivit på ...". Och så kommer DU, som enligt egen uppgift snart är jurist, och kommer med samma påstående!!! Och inte bara en gång!
"Inte heller en sådan rad i kontraktet är juridiskt bindande. Och s.k. återköpsklausuler får enbart juridisk verkan om de försetts med vite."

Jag upprepar att detta forum besöks av många yngre personer som kan ha lätt att ta till sig både det som är rätt och fel. Tycker du att det är ansvarsfyllt att skriva dom inlägg du gjort?

Du verkar dock inte helt medveten om det, av dina tvärsäkra uttalanden att döma.
Exempel på dessa tvärsäkra uttalanden, tack.

Väntar också på svar här:
men ärligt talat tycker jag du rör till det rätt bra i denna tråd.
På vad sätt då?

Jag skrev även detta:
Om vi har samma syn på grundfrågan, varför dina inlägg?
Jag undrar faktiskt fortfarande!
Menar du att jag har fel i det jag skrivit betr avtal/klausuler etc i tråden? I så fall, vänligen specificera vad.

Eller är det så att du verkligen anser att man kan strunta i skrivna avtal- för dom är ändå ogiltiga?
Det här anser jag vara mycket viktigt att få klarlagt. Om du har rätt, har jag ju i så fall fel. Visserligen fel åt "rätt" håll s a s, men ändå fel och måste i så fall revidera vad jag lärt tidigare.

LIA

Det här med förbehåll - avtalsbrott - konsekvensklausul har vi diskuterat och klargjort ett antal gånger på Buke. Och kommer säkert att få göra mångar gånger än.

Jag har dessutom vid ett antal tillfällen i dom sammanhangen protesterat mot påståendena om att "man inte behöver bry sig om avtalet man skrivit på ...". Och så kommer DU, som enligt egen uppgift snart är jurist, och kommer med samma påstående!!! Och inte bara en gång!
"Inte heller en sådan rad i kontraktet är juridiskt bindande. Och s.k. återköpsklausuler får enbart juridisk verkan om de försetts med vite."

Jag upprepar att detta forum besöks av många yngre personer som kan ha lätt att ta till sig både det som är rätt och fel. Tycker du att det är ansvarsfyllt att skriva dom inlägg du gjort?

Exempel på dessa tvärsäkra uttalanden, tack.

Väntar också på svar här:
men ärligt talat tycker jag du rör till det rätt bra i denna tråd.
På vad sätt då?

Jag skrev även detta:
Om vi har samma syn på grundfrågan, varför dina inlägg?
Jag undrar faktiskt fortfarande!
Menar du att jag har fel i det jag skrivit betr avtal/klausuler etc i tråden? I så fall, vänligen specificera vad.

Eller är det så att du verkligen anser att man kan strunta i skrivna avtal- för dom är ändå ogiltiga?
Det här anser jag vara mycket viktigt att få klarlagt. Om du har rätt, har jag ju i så fall fel. Visserligen fel åt "rätt" håll s a s, men ändå fel och måste i så fall revidera vad jag lärt tidigare.

LIA

:gäspsmiley: Hur orkar du? Den moraliska skyldigheten att hålla en överenskommelse har jag överhvudtaget inte diskuterat här. I övrigt - läs tråden igen. Jag står för det jag skrivit och tänker inte lägga mer energi att tjafsa med dig. :smirk:

Det måste kännas pinsamt att tro sig vara nästan jurist ... och så trampa i klaveret som du gjort. Tillpåköpet kunna sitt gebit sämre än en amatör.

Gäspa på du. Några svar är väl inte att räkna med ändå.

LIA

Du har ALDRIG fel va. Vad bra att du är bäst detta trots att du inte är jurist!

Men om ett avtal innebär sådana inskränkningar i förfogandet av hästen att det till sin form inte längre är att räkna som ett köpeavtal så blir det med högsta trolighet inte juridiskt bindande när det väl kommer till domstol.
Även om det står köpekontrakt, parterna har skrivit på och pengar har betalats.
Det känns som att ni pratar förbi varandra.

Visst har jag rätt. Jag har alltid rätt! :devil:
Hade det tillfört något till tråden, hade jag frågat vad ditt problem med det är. Så jag avstår.

LIA

Kanske ditt konstiga sätt att snubbla över dig själv o strunta i fakta eller kunskaper för att få rätt!
Superexemplet är hönstråden!
PL

Men om ett avtal innebär sådana inskränkningar i förfogandet av hästen att det till sin form inte längre är att räkna som ett köpeavtal så blir det med högsta trolighet inte juridiskt bindande när det väl kommer till domstol.
Den typen av extremt avtalsskrivande har det, vad jag sett, inte varit tal om här (i vart fall inte vad jag talat om). TS radar upp olika krav hon sett i annonser, citerar: "... att säljaren har KRAV på daglig utevistelse, hästkompisar, att den ska tränas och tävlas, att den bara ska promenadridas, ja you name it."
Jag kan inte se att den här typen av krav är av den digniteten, att det sätter köparens förfoganderätt ifråga.
Är man vid avtalets undertecknande beredd att tillmötesgå kravet på exempelvis daglig utevistelse, så torde inskränkningarna vara minimala, om ens några.
Man väljer som vuxen person att köpa "ett paket", innehållande en häst som skall ha daglig utevistelse. I allt annat rörande hästen har man full förfoganderätt.
Accepterar man inte det förbehåll som begärs, är det ju fritt att tacka nej till affär, alt förhandla vidare. Köpesummans storlek torde dessutom stå i relation till förbehållet, dvs man betalar mindre för hästen om det finns förbehåll.

Sidokommentar: Dom "villkor" vi talat om i tråden har sin bakgrund i säljarens omtanke om hästen och/eller säljarnes bakgrund som hästuppfödare. Det är alltså inte fråga om att sälja häst under falska förespeglingar, senare kunna tillskansa sig orättmätliga förmåner eller dyilkt.
Särskilda villkor kan ju också i grunden vara till köparens fördel, utan vilka man kanske inte fått/kunnat köpa hästen.

Fråga: Om köpeavtalet p g av förbehåll enl ovan inte betraktas som ett sådant (enl ditt inlägg), vad händer? Annuleras avtalet i sin helhet eller förklaras förbehållet ogiltigt? Vad händer i andra alternativet i så fall med köpeskillingen? Återställs den till vad säljaren skulle begärt utan förbehållet?

Det känns som att ni pratar förbi varandra
Orsaken är i åtminstone ett fall en annan. :smirk:

LIA

Enligt EU-direktivet så är det i första hand oskäliga vilkor som ogiltigförklaras resten av avtalet kvarstår om möjligt.
PL

det är tur att spekulanterna är ärliga ibland. har haft skadad ej ridbar sällskapshäst till salu billigt där dom har velat haft med sadel och träns trots att det utryckligen stog i annonsen att han ej var ridbar med stora bokstäver ??? !!!!!!!!!!

Den typen av extremt avtalsskrivande har det, vad jag sett, inte varit tal om här (i vart fall inte vad jag talat om). TS radar upp olika krav hon sett i annonser, citerar: "... att säljaren har KRAV på daglig utevistelse, hästkompisar, att den ska tränas och tävlas, att den bara ska promenadridas, ja you name it."
Jag kan inte se att den här typen av krav är av den digniteten, att det sätter köparens förfoganderätt ifråga.
Är man vid avtalets undertecknande beredd att tillmötesgå kravet på exempelvis daglig utevistelse, så torde inskränkningarna vara minimala, om ens några.
Man väljer som vuxen person att köpa "ett paket", innehållande en häst som skall ha daglig utevistelse. I allt annat rörande hästen har man full förfoganderätt.
Accepterar man inte det förbehåll som begärs, är det ju fritt att tacka nej till affär, alt förhandla vidare. Köpesummans storlek torde dessutom stå i relation till förbehållet, dvs man betalar mindre för hästen om det finns förbehåll.

Jag diskuterar helt fritt utifrån grundfrågan angående säljarens krav vid köp. Krav innebär heller inte automatiskt en lägre köpesumma.
Egentligen händer ingenting om man inte uppfyller kraven såvida inte säljaren får reda på detta och sätter igång en rättsprocess. Kanske den vill ha ett vite utdömt (om det nu står så) eller att köpet ska gå tillbaka.

Fråga: Om köpeavtalet p g av förbehåll enl ovan inte betraktas som ett sådant (enl ditt inlägg), vad händer? Annuleras avtalet i sin helhet eller förklaras förbehållet ogiltigt? Vad händer i andra alternativet i så fall med köpeskillingen? Återställs den till vad säljaren skulle begärt utan förbehållet?

LIA

Det är svårt att svara på, det beror ju på vad säljaren yrkar. Det troliga är att förbehållet annulleras men det kan ju också hända att köparen yrkar på att köpet skall gå tillbaka (eftersom det p.g.a. förbehållen inskränker förfoganderätten så pass att det inte är att räkna som ett köp) och då kommer det intressanta i att spekulera om köparen skulle kunna kräva säljaren på ex.vis uppstallning etc.
Det roliga med juridiken är att det ytterst sällan finns solklara fall, man vet egentligen aldrig hur det kommer att sluta även om man har sina aningar.

många tror att tävlingsmänniskorna är mera måna och tar hand om hästarna bättre för att det ska gå så bra som möjligt på tävlingarna

Jag diskuterar helt fritt utifrån grundfrågan angående säljarens krav vid köp.
Vad jag undrade över (eftersom du tagit upp det) var om du anser, att dom kraven är sådana att dom skulle innebära, att köpeavtalet inte skulle räknas om ett köpeavtal?

Och i så fall, vilken typ av förbehåll kan göras, om ens några?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 256
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka