M
mårran
Sv: Kan man ställa krav som säljare?
Så sant som det är sagt.
Så sant som det är sagt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå, kontraktet gäller!Och att sådana kontrakt som vi hade skrivit inte alls gäller när det inte finns någon klausul om att skadestånd ska erläggas ifall man bryter kontraktet.
Det är en helt annan femma det. Personligen är jag övertygad om att ALLA hästar skulle må bättre av ett liv utan tävlande, åtminstone i de högre klasserna.Och så vill jag bara instämma med någon som skrev tidigare, varför skulle hästen må bättre av att tävlas?
Nej, det stämmer. Det är därför det är så nödvändigt med en vitesklausul, såvida man inte kan visa på grund för skadestånd på annat sätt.När det gäller återköpsklausuler så är de inte giltiga mot tredje man. Det innebär att man inte har rätt att få tillbaka hästen från en ny köpare om den ändå säljs vidare i strid mot återköpsklausulen.
Pratade men en på jobbet idag som ska sälja sin häst, har även sett det i annonser, att säljaren har KRAV på daglig utevistelse, hästkompisar, att den ska tränas och tävlas, att den bara ska promenadridas, ja you name it.
Jag som köpare kan ju lova dyrt och heligt att jag ska träna och tävla men sen kanske det inte blir så, min tanke kan ju ha varit att göra det, men sen kanske saker i mitt liv sätter käppar i hjulen för mig och det helt enkelt inte blir så.
Då blir det ju inte som säljaren hade önskat.
Att man som säljare kan ha ÖNSKEMÅL tycker jag är helt ok, men köparen kan ju inte GARANTERA något alls!!
Vad tycker ni?
Irriterar mig lite på det där, fast jag säkert skulle skriva så själv i en annons :smirk:...
Ledsen, men du har FEL. Det går inte att godryckligt "betrakta" vissa paragrafer som ogiltiga. Det trodde jag du var medveten om. (Betraktas av vem/vilka förresten?)Då brukar konstiga paragrafer som gäller äganderätten och förfoganderätten/bestämmanderätten betraktas som ogiltiga även om de står i kontraktet.
Vissa saker är acceptabla att avtala om, andra betraktas som ogiltiga i sammanhanget.
Varför inte det då?Har man absoluta uppfattningar som man inte är villiga att överlåta ansvaret för, om hur en häst ska skötas ska man givetvis inte sälja hästen. Så enkelt är det.
Missade du det här jag skrev?Ett avtal ska betraktas som skäligt för båda parter för att vara giltigt. Annars kan det bestridas senare med goda resultat.
Låtsasförsäljningar!? Inte vad jag talar om.Exempel på det är när man låtsas sälja äganderätten till en häst och ...
Kan du specificera det där? Återigen ett "låtsande". På vilka sätt skulle ett köpekontrakt med vissa förbehåll vara sämre?Om man inte vill sälja äganderätten av hästen så ge "fan" i att låtsas upprätta ett kontrakt om det! Då passar andra typer av uppgörelser mycket bättre!
Måste erkänna, det här begriper jag inget alls av.Man kan inte utse en ansvarig för något - som sedan inte får befogenheter att ta det ansvaret. Det är ett generalfel, som tyvärr alldeles för få funderat tillräckligt kring på många plan i vårt samhälle.
En vitesklausul är tyvärr i de flesta fall nödvändig för att säljaren ska ha någon glädje av förbehållsparagrafer.[/B]
Ja just det. Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, eftersom man får svårt att visa att man lidit någon ekonomisk skada p.g.a. kontraktsbrottet.
Väldigt ovanligt med äganderättsförbehåll när varan är fullbetald.
PL
Står detta exempel i tråden? så fall har jag missat det. En sådan paragraf känns av flera skäl helt orimlig och kan leda till tråkiga konsekvenser för både häst och köpare.Att till exempel skriva en paragraf om att innan kontakt tas med veterinär för hästens del måste den förre ägaren kontaktas anser JAG måste betraktas som en högst oskälig sak. Genom en sådan skrivning hindras jag som ny ägare att ta ansvar för hästens välmående.
Du har rätt till dina åsikter, men det är inte dom det gäller här utan om man som säljare kan ställa (juridiskt bindande) krav på köparen. Det kan man alltså göra.Och min åsikt är fortfarande att om man som säljare inte är beredd att överlåta ansvaret för hästen ska man låta bli att skriva på ett försäljningskontrakt där faktiskt den generella avsikten är just att överlåta ansvaret för hästen.
Det kan säkert stämma. Men lika möjligt är det att det ligger andra faktorer bakom. Försök att tänka dig andra scenarior än det du är inne på för närvarande!Men som köpare tycker jag definitivt att man ska se upp med säljare som önskar en massa förbehåll - ofta innebär det att man inte tänkt färdigt när det gäller försäljningen ...
Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, eftersom man får svårt att visa att man lidit någon ekonomisk skada p.g.a. kontraktsbrottet.