Kan man ställa krav som säljare?

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

Och att sådana kontrakt som vi hade skrivit inte alls gäller när det inte finns någon klausul om att skadestånd ska erläggas ifall man bryter kontraktet.
Jodå, kontraktet gäller!
Ni (även övriga inläggare) måste lära er skillnaden mellan att ha skrivit ett avtal och vad som står i avtalet! Det räcker inte med att ha skrivit ett avtal/kontrakt, om det inte täcker det som behöver täckas. En vitesklausul är tyvärr i de flesta fall nödvändig för att säljaren ska ha någon glädje av förbehållsparagrafer.

Jag upprepar:
Vi har i tråd efter tråd kunnat konstatera hur viktigt det är, att man har skriftliga avtal när det gäller affärer av lite storlek, och att dessa avtal är korekta och kompletta! Följer man den principen slipper man merparten av alla framtida problem i samband med hästaffärer, uppstallningar etc.

Och så vill jag bara instämma med någon som skrev tidigare, varför skulle hästen må bättre av att tävlas?
Det är en helt annan femma det. Personligen är jag övertygad om att ALLA hästar skulle må bättre av ett liv utan tävlande, åtminstone i de högre klasserna.

LIA

När det gäller återköpsklausuler så är de inte giltiga mot tredje man. Det innebär att man inte har rätt att få tillbaka hästen från en ny köpare om den ändå säljs vidare i strid mot återköpsklausulen.
Nej, det stämmer. Det är därför det är så nödvändigt med en vitesklausul, såvida man inte kan visa på grund för skadestånd på annat sätt.

LIA

att jag inte förstår mig på säljare av vanliga hobbyhästar som kräver att den ska tävlas...

var det så svårt att förstå??

du skriver att om man föder upp en bra häst osv så vill man att den ska bli meriterad. men flertalet av hästar som endast säljs till tävlingsryttare är rena medelmåttor...

Det var principerna runt avtalsskrivande jag var inne på, inte huruvida hästarna skulle säljas till Lussan. Vilken nivå dom hästar håller som utannonseras med tävlingskrav har jag inte reda på. Framför allt visste jag inte att det var medelmåttiga hästar som säljs till tävlingsryttare. Tycker det låter lite konstigt...

Så måste jag fråga dig, eftersom du verkar vara så insatt i alla hästaffärer som görs, om det inte finns hästar på andra nivåer än Lussans respektive hobby? Finns det exempelvis inga på mellannivå eller lite över? Eller sådana som har högre potential än vad deras nuvarande ryttare klarar av att ta fram?

Har det f ö någon betydelse för trådens frågeställning om hästen är medelmåttig eller mer?

LIA

Abolut. men när man väl sålt hästen så vet man ju inte om detta fullföljs om man inte åker och hälsar på den ibland. Vet dom som har tagit hem sina hästar igen, då dom inte tycker att dom blivit skötta ordentligt. Och fått köpte ogiltigtförklarat.

så absolut. visst kan man det.

Pratade men en på jobbet idag som ska sälja sin häst, har även sett det i annonser, att säljaren har KRAV på daglig utevistelse, hästkompisar, att den ska tränas och tävlas, att den bara ska promenadridas, ja you name it.
Jag som köpare kan ju lova dyrt och heligt att jag ska träna och tävla men sen kanske det inte blir så, min tanke kan ju ha varit att göra det, men sen kanske saker i mitt liv sätter käppar i hjulen för mig och det helt enkelt inte blir så.
Då blir det ju inte som säljaren hade önskat.

Att man som säljare kan ha ÖNSKEMÅL tycker jag är helt ok, men köparen kan ju inte GARANTERA något alls!!

Vad tycker ni?
Irriterar mig lite på det där, fast jag säkert skulle skriva så själv i en annons :smirk:...

jag tycker inte du ska irritera dig utan se det som att säljaren även förmedlar en hel del viktig information om vad den anser hästen passa bäst till. Det är väl av intresse för en köpare, som förhoppningsvis har mål och ideer om vilken typ av häst den letar efter? förmodlingen finns det även en pris-ekvation som överrensstämmer med vissa av dessa önskemål som säljaren ställer (tex. "till tävling", så lär priset vara högre än om det står "till skogsmullande".

jag tycker inte heller att det är ngt att störa sig på i övrigt, i den bemärkelsen att någon lägger ner kriteria för vad den anser är god hästhantering och omvårdnad, så som daglig utevistelse, hästkompisar osv. skulle du gilla en säljare bättre som istället säger "jag bryr mig inte vart hästen kommer, jag säljer den till högstbjudande punkt slut" ?

I övrigt tycker jag många i tråden gör överkurs av frågan. Att en säljare ställer ett ÖNSKEMÅL vilken typ av köpare den letar efter, översätter väl knappast till att det står i köpekontraktet. sålt är sålt, och det vet nog de flesta säljare. Att önska vilken typ av hem ens häst kommer till, borde knappast vara förenat med vare sig dödsstraff eller domstol :D

Senast ändrad:

Nja problemet är att det gäller en FÖRSÄLJNING av en häst. Då brukar konstiga paragrafer som gäller äganderätten och förfoganderätten/bestämmanderätten betraktas som ogiltiga även om de står i kontraktet.

Köper jag en häst kan jag inte ta på mig tvångströja och inte få bestämma att den ska vila från tävling exempelvis för att det finns en sådan uppfattning hos säljaren. Det inskränker helt klart mina möjligheter att vara en god hästägare.

Men det vet de som kan dessa avtal bättre givetvis. Vissa saker är acceptabla att avtala om, andra betraktas som ogiltiga i sammanhanget.

Har man absoluta uppfattningar som man inte är villiga att överlåta ansvaret för, om hur en häst ska skötas ska man givetvis inte sälja hästen. Så enkelt är det.

Då brukar konstiga paragrafer som gäller äganderätten och förfoganderätten/bestämmanderätten betraktas som ogiltiga även om de står i kontraktet.

Vissa saker är acceptabla att avtala om, andra betraktas som ogiltiga i sammanhanget.
Ledsen, men du har FEL. Det går inte att godryckligt "betrakta" vissa paragrafer som ogiltiga. Det trodde jag du var medveten om. :crazy: (Betraktas av vem/vilka förresten?)
Som jag skrivit tidigare, så är allt som står i ett kontrakt giltigt, såvida det inte strider mot lagar eller regler. Ett kontrakt är ett avtal mellan två eller flera personer/företag som kommit överens om vad som däri står. Att så i efterhand "betrakta" vissa delar av överenskommelsen såsom ogiltiga (givetvis till egen fördel) är synnerligen omoraliskt.

Hur skulle du själv uppleva om du sålde en bil till mig för 200.000:- och jag sedan slutade göra mina avbetalningar för att jag "betraktade" att priset var 150.000:- för högt?

Jag har skrivit det flera gånger tidigare, men tar det igen på "ren svenska". För förståelsens skull!
Om man som köpare inte tycker om säljarens villkor, prata med säljaren om dessa eller ge fan i att köpa varan (hästen)!

Har man absoluta uppfattningar som man inte är villiga att överlåta ansvaret för, om hur en häst ska skötas ska man givetvis inte sälja hästen. Så enkelt är det.
Varför inte det då? :confused:
Hur långt är du villig att sträcka den uppfattningen?
Tillhör du dom som skiter i vad som händer med dina hästar du säljer, bara du tjänar bra med pengar på dom? :(

LIA

Ett avtal ska betraktas som skäligt för båda parter för att vara giltigt. Annars kan det bestridas senare med goda resultat. Exempel på det är när man låtsas sälja äganderätten till en häst och sedan ändå vill detaljstyra vad som händer hästen. Det är inte godtyckligt, då feltolkade du mig. Men ett oskäligt avtal kan bedömas som ogiltigt till del, helt enkelt.

På B svarar jag hur långt som helst. Om jag säljer äganderätten till en häst hänger ansvaret med. Det skulle INTE betyda att jag skiter i de hästar jag sålt (har dock aldrig sålt någon häst så det är ett hypotetiskt resonemang) utan bara att den nya ägaren har ett fullständigt hästägaransvar.

Skulle jag få vetskap om brottsligheter som vanvård skulle jag givetvis anmäla det, precis som med vilket annat djur som helst. Före försäljningen kan man dock vara noggrann med att välja köpare.

Jag kan för förståelsens skull kontra med:
Om man inte vill sälja äganderätten av hästen så ge "fan" i att låtsas upprätta ett kontrakt om det! Då passar andra typer av uppgörelser mycket bättre!

Man kan inte utse en ansvarig för något - som sedan inte får befogenheter att ta det ansvaret. Det är ett generalfel, som tyvärr alldeles för få funderat tillräckligt kring på många plan i vårt samhälle.

Ett avtal ska betraktas som skäligt för båda parter för att vara giltigt. Annars kan det bestridas senare med goda resultat.
Missade du det här jag skrev?
Som jag skrivit tidigare, så är allt som står i ett kontrakt giltigt, såvida det inte strider mot lagar eller regler.

Exempel på det är när man låtsas sälja äganderätten till en häst och ...
Låtsasförsäljningar!? Inte vad jag talar om.
Jag förutsätter faktiskt att man är kapabel att läsa innantill i ett avtal, fr a för att se att det stämmer med det man kommit överens om, innan man skriver på det.

Varför inte det då?
Svara gärna med argument på min fråga, tack!

Om man inte vill sälja äganderätten av hästen så ge "fan" i att låtsas upprätta ett kontrakt om det! Då passar andra typer av uppgörelser mycket bättre!
Kan du specificera det där? Återigen ett "låtsande". På vilka sätt skulle ett köpekontrakt med vissa förbehåll vara sämre?

Man kan inte utse en ansvarig för något - som sedan inte får befogenheter att ta det ansvaret. Det är ett generalfel, som tyvärr alldeles för få funderat tillräckligt kring på många plan i vårt samhälle.
Måste erkänna, det här begriper jag inget alls av.

LIA

Varför är allt bara svart eller vitt, det finns även gråa zoner.

Det innebär att det är inte alltid köparna med pengar, som är dom bästa utan det finns mkt duktiga ryttare med bra utbildningar och erfarenheter bakom sig, men kanske har en nybildad familj och inte har den ekonomiska möjligheten att betala det man begär för ung hästen.
Jag som liten uppfödare prioterar faktiskt en köpare med stabil bakgrund, med utbildning och tävlings erfarenhet. Vi har ett ordentligt kontrakt skrivet med att unghästen skall gå 3 års testet, breeders samt bli tävlad.
Är man på samma nivå med köparen förfaller det sig naturligt att man diskuterar sig fram till en vettig genomförbart kontrakt för bägge partner. Där köparen i vårt fall tävlar upp till MVS hoppning och har hästen talang för att gå ännu högre, så säljs hon. Därför att både jag samt köpare är införstådda med att hästen inte skall stoppas pga att ryttaren inte har kapacitet för mer.

Jag blir nog mer rädd över utveckling av marknaden när man ser hur mkt krav vi uppfödare och säljare har ifrån köparen.
Och det är för mig helt naturligt att jag som uppfödare/säljare ställer krav på köparen.
För som köpare vill man ha en olats fri häst som är snäll och utvecklingsbar, men det krävs då också att ryttaren/köparen är kapabel till att utveckla det åt det hållet, eller hur?

Avtalsrätt bygger också på principen om skälighet. Därför finns det säkert vissa förbehåll i ett köpekontrakt som kan betraktas som skäliga och andra som inte kan göra det. Men du har helt rätt i att ett kontrakt i princip är giltigt ändå, annars måste den ena parten bestrida avtalet.

Att till exempel skriva en paragraf om att innan kontakt tas med veterinär för hästens del måste den förre ägaren kontaktas anser JAG måste betraktas som en högst oskälig sak. Genom en sådan skrivning hindras jag som ny ägare att ta ansvar för hästens välmående.

Och min åsikt är fortfarande att om man som säljare inte är beredd att överlåta ansvaret för hästen ska man låta bli att skriva på ett försäljningskontrakt där faktiskt den generella avsikten är just att överlåta ansvaret för hästen.

Men som köpare tycker jag definitivt att man ska se upp med säljare som önskar en massa förbehåll - ofta innebär det att man inte tänkt färdigt när det gäller försäljningen vilket kan vara upphov till allehanda strul innan saken är klar.

Information till den nya ägaren är bra om den gamle ägaren är frikostig och komplett med. Bindande avtalsparagrafer som hindrar köparens möjligheter att ta ansvar för sin häst är skit.

Att till exempel skriva en paragraf om att innan kontakt tas med veterinär för hästens del måste den förre ägaren kontaktas anser JAG måste betraktas som en högst oskälig sak. Genom en sådan skrivning hindras jag som ny ägare att ta ansvar för hästens välmående.
Står detta exempel i tråden? så fall har jag missat det. En sådan paragraf känns av flera skäl helt orimlig och kan leda till tråkiga konsekvenser för både häst och köpare.
Om det inte står i tråden utan är ditt eget påhitt, är det inte dags att komma upp ur sandlådan? :(

Och min åsikt är fortfarande att om man som säljare inte är beredd att överlåta ansvaret för hästen ska man låta bli att skriva på ett försäljningskontrakt där faktiskt den generella avsikten är just att överlåta ansvaret för hästen.
Du har rätt till dina åsikter, men det är inte dom det gäller här utan om man som säljare kan ställa (juridiskt bindande) krav på köparen. Det kan man alltså göra.

Senast kom du med påståenden om "låtsaskontrakt", nu är det tydligen "ansvar" du försöker med. Jag kan inte minnas att man i tråden påstått att säljaren skulle ha fortsatt ansvar för hästen, resp köparen inte skulle överta det. Visa gärna var det sägs, så slipper jag leta. Dom exempel jag minns är krav att hästen ska tävlas, få gå i hage eller annat. Knappast en fråga om ansvar annat än möjligen gentemot hästen från säljarens sida. Varför är du emot att säljaren försöker säkerställa att hästen får "daglig utevistelse, hästkompisar" (klippt ur TS inlägg)?
Jag säger istället: Heder åt en sådan säljare som tänker på sin häst även om det kanske innebär en lägre försäljningssumma eller jobbigare att hitta köpare. :bow:
Betr tävlingskrav, se t ex wolken fee:s inlägg.

Men som köpare tycker jag definitivt att man ska se upp med säljare som önskar en massa förbehåll - ofta innebär det att man inte tänkt färdigt när det gäller försäljningen ...
Det kan säkert stämma. Men lika möjligt är det att det ligger andra faktorer bakom. Försök att tänka dig andra scenarior än det du är inne på för närvarande!

LIA

Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, eftersom man får svårt att visa att man lidit någon ekonomisk skada p.g.a. kontraktsbrottet.
Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!
Det är f ö inte omöjligt att få skadestånd, även om man inte skrivit in en vitesklausul. Det hänger på flera faktorer.

Ett amatörexempel! :)
Förutsätt att A säljer en häst värd 100.000:- till B. B är en ung och intresserad, lovande ryttare men med begränsade ekonomiska resurser.
Eftersom A vill uppmuntra B och är intresserad i B:s "hoppnings-framtid", skrivs i kontraktet tillägget att B får köpa hästen för 60.000:- trots dess egentliga marknadsvärde på 100.000:-, men med förbehållet att om B vill sälja hästen vidare inom 2 år så ska A först erbjudas att köpa tillbaka den för 60.000:- + ev värdeökning (grundat på B:s ev arbete).

B säljer trots detta avtal hästen vidare efter 6 månader för 120.000:- och behåller hela summan.

Ingen vitesklausul, men avtalet pekar på att A lidit ekonomisk skada med åtminstone dom 40.000:-.

Ett försök att visa på att gråskalan är stor när det gäller avtal. Våra juridiskt insatta här på Buke kommer säkert att kommentera och korrigera mina rader. :eek:

Hur som, så är vi överens om vikten av att skriva kompletta och korrekta avtal!

LIA

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 861
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve
  • Vikt o ålder