Kan man ställa krav som säljare?

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

Personligen skulle jag inte köpa en häst av en säljare som hade sådana krav att de skulle behövas spaltas upp i köpekontraktet. Min bestämda åsikt är att de som känner behovet av att spalta upp krav skulle må bäst av att lämna ut hästen på foder istället så att de kunde behålla kontrollen.
Däremot tycker jag att det är positivt att säljaren redan i annonsen deklarerar att detta ex.vis är en häst som kräver hästkamrater i hagen för att inte smita eller blir halt av för hårt arbete, då behöver jag inte ens ringa.
Dessutom känns många av kraven rätt tandlösa eftersom det inte blir skarpt läge förrän säljaren helt säkert vet att kraven inte uppfylls. Man skulle dessutom behöva bli ytterst specifik i sina krav, daglig utevistelse kan ju i värsta fall bestå av 5 minuter. Hamnar man då i en situation där hästen av någon anledning inte KAN gå ut (ex.vis p.g.a. sjukdom) skulle inte jag riskera att få en stämning på mig även om jag i slutändan troligtvis skulle få rätt.
Man kan ju också sälja hästen till en kompis och köpa tillbaka den inom snar framtid för att vara löst från kraven.
Jag kan inte ge dig några tvärsäkra svar eller garantier på vad som skulle inverka alltför mycket på köpekontraktet, allt beror ju också på tolkningen "endast promenadridning"- kan det inbegripa en lite klubbtävling eller ej?

Problemet är ju att du idiotförklarar alla som skriver i denna tråd. Då anser jag att du aldrig har fel, eftersom dina svar är så bra.

Jag kan meddela dirket att jag inte fört något till denna tråden, men jag tycker den är intressant att läsa, hur folk har ser på detta problem med säljarens krav osv.

Att man behöver vara tillräckligt noggrann och detaljerad vid införandet av förbehållparagraf har jag redan framhållit, så där är vi överens.
Huruvida man vill köpa en häst "behäftad" med förbehållparagraf är ju upp till var och en. Det finns, som jag skrev, även dom fall som är till gagn för köparen. Det faller dessutom utanför den här diskussionen.

Jag tyckte det hade varit intressant att få din åsikt betr detta med graden av inskränkning för att inte betraktas såsom köpeavtal. Jag kollade med en jurist (aktiv sedan länge ;) ) som bl a inte kunde se något problem med dom exempel som nämnts här. H*n hade inget att erinra mot det jag skrivit i mina inlägg, däremot en del i andras. :o

Jag fick även en del exempel att ta med här, men till vilken nytta ... Orkar inte lägga mer energi på denna fråga, men du ska ha tack för att det i alla fall blev en avslutning för min del utan otrevliga tillmälen etc.

LIA

Jag tyckte det hade varit intressant att få din åsikt betr detta med graden av inskränkning för att inte betraktas såsom köpeavtal. Jag kollade med en jurist (aktiv sedan länge ;) ) som bl a inte kunde se något problem med dom exempel som nämnts här. H*n hade inget att erinra mot det jag skrivit i mina inlägg, däremot en del i andras. :o

Förbehåll bör användas med försiktighet, både för att det är svårt med tolkningen samt risken att man får ett skadeståndskrav på sig om köpet av ngn anledning skulle gå tillbaka p.g.a. inskräkningarnas natur.

Jag fick även en del exempel att ta med här, men till vilken nytta ... Orkar inte lägga mer energi på denna fråga, men du ska ha tack för att det i alla fall blev en avslutning för min del utan otrevliga tillmälen etc.

LIA

Jag har inte för vana att ge folk otrevliga tillmälen så jag tar det som en komplimang för min saklighet och hoppas att tolkningen är korrekt. Ha det bra /Sar

Jag skulle definitivt vilja ha kontakt med den ev. köparen ett par månader innan, h*n skulle få komma och hälsa på och jag skulle åka och titta på stället hästen ev. skulle hamna på. Jag har faktiskt riktigt stora krav på köpare till min häst, och jag säljer den inte efter ett par telefonsamtal eller mejl. Daglig utevistelse, regelbunden motion, hästkompisar, osv. är något jag skulle kräva att hästen får.

Ska jag vara ärlig så skulle jag inte sälja min häst till någon jag inte kände riktigt väl. :crazy: Om jag inte hittat en passande köpare så hade jag hellre tagit bort hästen (Men det beror ju trots allt på vilken häst det är).

Jag har alltså enorma krav. Men då är jag också samma åt andra hållet, den jag KÖPER en häst av får gärna komma och titta hur det ser ut i mitt stall, hagar osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka