Sv: Kan man ställa krav som säljare?
Är du expert på avtalsrätt?
Om du menar mig, så är jag inte det.
LIA
Är du expert på avtalsrätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du menar mig, så är jag inte det.
LIA
Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!
Det är f ö inte omöjligt att få skadestånd, även om man inte skrivit in en vitesklausul. Det hänger på flera faktorer.
Ett amatörexempel!
Förutsätt att A säljer en häst värd 100.000:- till B. B är en ung och intresserad, lovande ryttare men med begränsade ekonomiska resurser.
Eftersom A vill uppmuntra B och är intresserad i B:s "hoppnings-framtid", skrivs i kontraktet tillägget att B får köpa hästen för 60.000:- trots dess egentliga marknadsvärde på 100.000:-, men med förbehållet att om B vill sälja hästen vidare inom 2 år så ska A först erbjudas att köpa tillbaka den för 60.000:- + ev värdeökning (grundat på B:s ev arbete).
B säljer trots detta avtal hästen vidare efter 6 månader för 120.000:- och behåller hela summan.
Ingen vitesklausul, men avtalet pekar på att A lidit ekonomisk skada med åtminstone dom 40.000:-.
Ett försök att visa på att gråskalan är stor när det gäller avtal. Våra juridiskt insatta här på Buke kommer säkert att kommentera och korrigera mina rader.
Hur som, så är vi överens om vikten av att skriva kompletta och korrekta avtal!
LIA
Du slår in öppna dörrar!Det är inte alls så självklart att A lidit en skada på 40 000 kr. Det blir inte helt enkelt att bevisa.
Ja, varför inte? Det kan säkert vara en utmärkt lösning i många fall. Jag har faktiskt inte några fördomar mot några slags affärslösningar, så länge dom accepteras av båda parter och följer lagar och regler (som jag påpekat tidigare).Varför inte i så fall låta B bli delägare? Sälj halva hästen tex.
Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!
Det är f ö inte omöjligt att få skadestånd, även om man inte skrivit in en vitesklausul. Det hänger på flera faktorer.
Hur anser du att EU-direktivet om oskäliga konsumentavtal kan påverka i dessa sammanhang?
PL
Hur långt kan man inskränka förfoganderätten vid en försäljning o ändå kalla det en försäljning.
PL
Hur kan du då göra uttalanden som: "Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, ..."?Alltså, nu dröjer det iofs någon månad innan jag kan kalla mig jurist
Se det var en modifiering det! Tycker du inte att det är en väsentlig skillnad mellan "ingen giltighet" och "utan verkan"? Min erfarenhet är att jurister brukar vara mycket noga med sitt ordval!MEN om det i praktiken inte går att få rätt i domstol vid en viss typ av avtalsbrott så innebär det att den delen av avtalet I PRAKTIKEN blir utan verkan - om motparten nu väljer att bryta mot avtalet. Du säger samma sak själv fast med andra ord, så vad är problemet?
På vad sätt då?men ärligt talat tycker jag du rör till det rätt bra i denna tråd.
Om det är vi nog alla medvetna och har även konstaterat i olika trådar, senast nu av dig själv i # 38 och SAR i # 67. Desto viktigare att man gör sina avtal så kompletta och noggranna som möjligt, eller hur?Man skall passa sig för att vara alltför kategorisk när det gäller juridiska frågor, till och med i Högsta domstolen kan olika justitieråd ha skilda uppfattningar.
Den som har ngn månad kvar har i stort sett läst in allting o har det relativt färskt!