Kan man ställa krav som säljare?

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

Varför talar du då så totalt tvärsäkert om för alla vad som gäller?
Så länge ingen visar på ett fall som bekräftar motsatsen tror jag att återköpsavtal o avtal som begränsar normal förfoganderätt är oskäliga enligt EU reglerna i de fall där säljaren är näringsidkare o köparen privatperson.
PL

Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!
Det är f ö inte omöjligt att få skadestånd, även om man inte skrivit in en vitesklausul. Det hänger på flera faktorer.

Ett amatörexempel! :)
Förutsätt att A säljer en häst värd 100.000:- till B. B är en ung och intresserad, lovande ryttare men med begränsade ekonomiska resurser.
Eftersom A vill uppmuntra B och är intresserad i B:s "hoppnings-framtid", skrivs i kontraktet tillägget att B får köpa hästen för 60.000:- trots dess egentliga marknadsvärde på 100.000:-, men med förbehållet att om B vill sälja hästen vidare inom 2 år så ska A först erbjudas att köpa tillbaka den för 60.000:- + ev värdeökning (grundat på B:s ev arbete).

B säljer trots detta avtal hästen vidare efter 6 månader för 120.000:- och behåller hela summan.

Ingen vitesklausul, men avtalet pekar på att A lidit ekonomisk skada med åtminstone dom 40.000:-.

Ett försök att visa på att gråskalan är stor när det gäller avtal. Våra juridiskt insatta här på Buke kommer säkert att kommentera och korrigera mina rader. :eek:

Hur som, så är vi överens om vikten av att skriva kompletta och korrekta avtal!

LIA

Det är inte alls så självklart att A lidit en skada på 40 000 kr. Det blir inte helt enkelt att bevisa.

Varför inte i så fall låta B bli delägare? Sälj halva hästen tex.

Jag vill fortfarande återgå till diskussionen handlar om "krav på hästköparen".
Vi har alla våra erfarenheter, men jag tillhör väl dom som tyvärr har tillbringat 3 dagar i en domstol, pga felbedömning av köpare. Min uppfödning fick genomlida ren misshandel och missär, något jag inte önskar någon häst eller fd ägare skall genomgå. Vi pratar inte om några bagateller utan så pass illa att 1,5 åringen fick stå på klinik pga ren utmattning och att under 14 dagars perioden hon stod där så la njurarna av vid flera tillfällen. Jag´kan bara tack den granne som inte gav upp och den person på registreringen, som tillsammans hittade mig som uppfödare genom hästens signaliment. Jag blev anonymt uppringd, och körde dagen efter de ca 25 milen, och den bilden jag såg den morgonen av min uppfödning, extrem mager, sjuk och helt apatiskt, stående i en box som med stor säkerhet inte var mockad på ett halv år, utan vatten.
Och då hade jag ändå kört upp henne som avvand 6 månaders föl, tittat ordentligt på stallet, och köparen visade ett stall som var välskött och de hästar som stod där blev presenterade som familjens.
Jag hade inga som helst tvivel, köpepenningen för stofölet var 25000 för knappt 25 år sedan.
Men mannen ljög för mig, det var inte hans stall eller hästar. Ägarna hade flyttat sina hästar och kvar var min ett åring. Som familjen inte tog ansvar för.
Han fick tre års fängelse.

Så med en sådan bakgrund är det egentligen inte konstigt att man ha krav på köparen.......

Hur väl man än skriver avtalen kan man inte vara säker på att sedan få rätt i domstol. speciellt inte när det gäller köp mellan näringsidkare och privatpersoner.
Har man med krav som anses oskäliga spelar det ingen roll hur väl man formulerat dem och vilka vitessummor som gäller.
Säljer köparen vidare hästen (och nu pratar jag inte om hembuds/återköpsklausul) så har inte längre kraven eller villkoren någon verkan.
Det pågår ju tvistemål ständigt inom olika brancher och avtal och hästnäringen är inte förskonad.
Hur noga man än är så är det lätt att bli blåst.

Det är inte alls så självklart att A lidit en skada på 40 000 kr. Det blir inte helt enkelt att bevisa.
Du slår in öppna dörrar!
Jag kallar det för: Ett amatörexempel!
Som du kan läsa i mitt inlägg så skriver jag "pekar på att A lidit ekonomisk skada med åtminstone dom 40.000:-".
Vidare skriver jag: Ett försök att visa på att gråskalan är stor när det gäller avtal. Våra juridiskt insatta här på Buke kommer säkert att kommentera och korrigera mina rader."
Summor, utformningar etc kan vi inte ha några exakta uppgifter om.

Det hela var alltså tänkt som ett åskådningsexempel på att det inte är helkört för säljaren, även om man missat att ta med konsekvensklausul.

Varför inte i så fall låta B bli delägare? Sälj halva hästen tex.
Ja, varför inte? Det kan säkert vara en utmärkt lösning i många fall. Jag har faktiskt inte några fördomar mot några slags affärslösningar, så länge dom accepteras av båda parter och följer lagar och regler (som jag påpekat tidigare).

Vad jag vänt mig emot är felaktigheter, bl a att man ensidigt äger rätt att strunta i gjorda avtal bara för att man (kanske) kan komma undan utan ekonomiska konsekvenser. Vilket verkar vara en utbredd uppfattning bland Bukes inläggare, tråkigt nog. Även vuxna sådana! Fr a är det illa eftersom många av deltagarna här är ungdomar som lätt kan förledas att tro, att vad som sägs på Buke är sanning.

LIA

Nej! Blanda inte ihop avtalets giltighet med möjlighet att "få rätt"!
Det är f ö inte omöjligt att få skadestånd, även om man inte skrivit in en vitesklausul. Det hänger på flera faktorer.

Alltså, nu dröjer det iofs någon månad innan jag kan kalla mig jurist - på riktigt - men ärligt talat tycker jag du rör till det rätt bra i denna tråd. Som jag skrivit tidigare är utgångspunkten att avtal är bindande (och detta kan faktiskt ÄVEN gälla avtal i strid mot moral/lagar - även om man i praktiken inte får någon hjälp av samhället att driva igenom den typen av avtal..). Så visst är ett avtal i sig giltigt mellan avtalsparterna. Generellt. MEN om det i praktiken inte går att få rätt i domstol vid en viss typ av avtalsbrott så innebär det att den delen av avtalet I PRAKTIKEN blir utan verkan - om motparten nu väljer att bryta mot avtalet. Du säger samma sak själv fast med andra ord, så vad är problemet? :cool: Och ditt amatörexempel tänker jag inte ens drista mig till att kommentera - det går alltid att hitta situationer där olika "om" och "men" förändrar utgången. Man skall passa sig för att vara alltför kategorisk när det gäller juridiska frågor, till och med i Högsta domstolen kan olika justitieråd ha skilda uppfattningar.

Hur anser du att EU-direktivet om oskäliga konsumentavtal kan påverka i dessa sammanhang?
PL

Hur långt kan man inskränka förfoganderätten vid en försäljning o ändå kalla det en försäljning.
PL

Hur långt kan man inskränka förfoganderätten vid en försäljning o ändå kalla det en försäljning.
PL

En av faktorerna som påverkar avtalet kan vara bristande tradition
( krav på överlämnande) om avtalet kräver att hästen ex.vis ska stå kvar i säljarens stall och inte får flyttas (där kan man också få problem vid säljarens ev. konkurs ifråga om utmätning.
Även bristande form på avtalet (man får inte förfoga nog över hästen för att det ska räknas som försäljning) kan påverka.

En intressant följd skulle då vara om säljaren blir ersättningsskyldig för köparens kostnader om avtalet ogillas....?!:eek::cool:

/Sar (som faktiskt är jurist även om det var åratal sedan jag tog min examen.....)

Alltså, nu dröjer det iofs någon månad innan jag kan kalla mig jurist
Hur kan du då göra uttalanden som: "Därför: om ingen sanktion, typ vite = i praktiken ingen giltighet, ..."? :confused:

MEN om det i praktiken inte går att få rätt i domstol vid en viss typ av avtalsbrott så innebär det att den delen av avtalet I PRAKTIKEN blir utan verkan - om motparten nu väljer att bryta mot avtalet. Du säger samma sak själv fast med andra ord, så vad är problemet?
Se det var en modifiering det! Tycker du inte att det är en väsentlig skillnad mellan "ingen giltighet" och "utan verkan"? Min erfarenhet är att jurister brukar vara mycket noga med sitt ordval!
Tack ändå för att du ger mig rätt! Problemet? Det skulle väl vara att jag hela tiden har redovisat en klar linje och syn på vad som gäller, medan du verkar väldigt svävande. Om vi har samma syn på grundfrågan, varför dina inlägg? :confused:

men ärligt talat tycker jag du rör till det rätt bra i denna tråd.
På vad sätt då?

Man skall passa sig för att vara alltför kategorisk när det gäller juridiska frågor, till och med i Högsta domstolen kan olika justitieråd ha skilda uppfattningar.
Om det är vi nog alla medvetna och har även konstaterat i olika trådar, senast nu av dig själv i # 38 och SAR i # 67. Desto viktigare att man gör sina avtal så kompletta och noggranna som möjligt, eller hur?

LIA

Den som har ngn månad kvar har i stort sett läst in allting o har det relativt färskt!
Hur kan du klaga på hennes ej klara examen när du själv uttrycker dig så tvärsäkert utan ngn kunskap alls?
PL

Håller helt med dig. Läser ganska ofta i annonser att säljaren har som "krav" att hästen ska tävlas! Men varför? Om hästen själv får välja så tror jag inte att den vill åka i väg och tävlas hela tiden. Den skulle nog hellre vilja gå i hagen och ut i skogen.

Just när man skriver att h*n älskar att hoppa, hmm. Tror nog mer att det är en häst som är snäll och gör det den blir tillsagd. Har faktiskt aldrig sett en häst som självmant hoppar över saker gång på gång....

MVH Russin8

Ja detta är ju skräcken med att sälja hästar och svårt att gardera sig emot. Själv säljer jag därför med återköpsklausul under vissa förutsättningar.

En fråga bara, vad fick han 3 år i fängelse för, straffskalan för vanvård av djur är ju högst 2 år i fängelse men det är ovanligt att fängelse ens döms ut som straff oftast blir det ju böter!?
Vad hände med hästen sen , fick du tillbaka den?

Frågan är om en återköpsklausul har något formellt värde när hästen väl omhändertagits. Samtidigt är polisen väldigt glada om de snabbt kan bli av med ett omhändertaget djur o då kan ju en sådan vara bra att visa polisen för att få första tjing.
PL

Den som har ngn månad kvar har i stort sett läst in allting o har det relativt färskt!

Håller helt med, aldrig var man så uppdaterad som inom studietiden. Sista delen består dessutom oftast av examensarbete, allt fakta är redan avtentat.

Nej visst, men förhoppningen är ju kanske att som säljare upptäcka tidigare att hästen far illa.
Dock är det svårt att ha en återköpsklausul som reglerar att hästen ska kunna återtas om den misskötts då misskötsel är ett högst flytande begrepp. I min mening är misskötsel att inte ha hagkompisar och för lite utevistelse, och där håller ju inte ens lagen med mig. :crazy:
Den absolut bästa garantin för att hästen ska få det bra är ju att syna köparen ordentligt INNAN avtal skrivs men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt då det finns människor som i efterhand kan visa en helt annan sida än den man synat så ingående!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka