Kan man ställa krav som säljare?

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

*KL*
Det dyker ju upp trådar här på buke då och då som handlar om huruvida man ska gå med på prövotid, eller att lämna ut på foder ett tag för ev senare köp. Väldigt många tycks vara emot detta och det är något jag har svårt att förstå. Det är väl bättre att göra så som Nordsvensken beskriver, även om det nu innebär att man får vänta på pengarna ett bra tag.

Jag tycker aldrig en människa kan ersätta sällskapet av en häst, inte kaniner, marsvin , getter, får, eller vad man nu kan tänka sig heller, En häst ska ha andra hästar som kompisar, att man sedan har några får oxå gör ju inte saken sämre.

Du som enskild kan nog inte göra så mkt men folk som har hästar esamma har många ggr inte kunskapen & därför kanske de många ggr inte heller hååller en häst som man ska, kan vara värt att kolla om stallet tex inte är godkända, för att få dit ngn & göra en tillsyn iaf.
Ja nu låter jag ju hemsk eftersom många råkar ut för det tråkiga att bli anmälda fast deras hästar har det bra men nu tycker ajg inte hästar som är ensamma har det bra.

Visst kan du säkert försöka prata med hästfolket men antagligen blir de bara arga & gör tvärtom, den typen av människor verkar vara i majoritet, speciellt äldre män/kvinnor som "har haft hästar i 30 år & minsann vet hur de ska skötas":smirk:

Inte heller en sådan rad i kontraktet är juridiskt bindande. Och s.k. återköpsklausuler får enbart juridisk verkan om de försetts med vite.
Allt som står i ett avtal är juridiskt bindande, med undantag om det strider mot lagar och regler.
Återköpsparagrafer kan visst få "juridisk verkan" även utan vitesklausul! Det beror fr a på om säljaren vill driva frågan.

LIA

:eek:

I mina ögon verkar hon inte klok! Vad är det som säger att hästen mår bättre av att tävlas? Många gånger är det snarare tvärtom..

Håller med! För hästen är tävling oftast stressande och jobbigt med långa transporter och påkänningar.

Jag fattar verkligen inte att det är så viktigt att köparen måste tävla.

Det låter ju inte klokt!

Tänk om man efter 1 år inte har så bra ekonomi längre och har varken råd att tävla eller mindre träna. Skall säljaren ställa köparen inför rätta eftersom hon inte följde kontraktet?

Det låter helt sjukt!

Ställa krav vet jag inte om man kan göra. Har du väl sålt hästen och den åkt iväg är den inte din längre och då kan du ju inte påverka hur den hanteras.

Däremot kan man försöka välja sin köpare med stor omsorg. Det hade jag gjort!

Visst kan du ställa krav och ha det inskrivet i kontraktet, vid köpet.
Det är inget som hindrar om bägge parterna är införstådda med det.
Är man seriös så har man kontakt med köparen efter köpet eftersom man vill veta hur det går för unghästen/tävlingshästen.

Allt som står i ett avtal är juridiskt bindande, med undantag om det strider mot lagar och regler.
Återköpsparagrafer kan visst få "juridisk verkan" även utan vitesklausul! Det beror fr a på om säljaren vill driva frågan.

LIA
Helt riktigt men om säljaren är företagare o köparen privatperson finns en stor risk att inkränkningar i äganderätten går emot konsumentköplagen.
Sen kan man ju fråga sig hur rätten skulle se på en massa inskränkningar i äganderätten när köparen faktiskt köpt o betalat en vara.
PL

om säljaren är företagare o köparen privatperson finns en stor risk att inkränkningar i äganderätten går emot konsumentköplagen.
Som jag skrev: "... med undantag om det strider mot lagar och regler"! Det är f ö inte helt ovanligt med äganderättsförbehåll i kontrakt mellan företag och konsument.

Sen kan man ju fråga sig hur rätten skulle se på en massa inskränkningar i äganderätten när köparen faktiskt köpt o betalat en vara.
Vet inte om någon talat om några massor av inskränkningar?
Varför skulle rätten ha synpunkter på avtalade insskränkningar, så länge dessa är skäliga?
Jag vet att du ogillar och inte förstår den här typen av avtal. Detta förhållande gör dom trots allt inte mindre lagliga eller rimliga. I slutänden är det ju vuxna människor som av olika anledningar kommit överens om avtalets utseende och innebörd.

LIA

Enkelt! Bara att utforma avtalet rätt.
Jag ser inga problem.

LIA

Enkelt! Bara att utforma avtalet rätt.
Jag ser inga problem.

LIA

Vilket problem ser du inte?!

Om köparen efter 1 år får ekonomiska problem, som gör att inte köparen kan följa kontraktet, skall säljaren stämma den stackars köparen som inte jar några pengar?

Fattar inte ditt resonemang, du kan ju inte veta om du får en ekonomisk kris eller inte, eller är du synsk?

Man vänder sig till person som kan utforma kontrakt. Däri tas adekvata uppgifter med.
Inte konstigare än vilka ekonomiska uppgörelser som helst.

Jag förstår inte din reaktion!?

LIA

Jag tycker så här..

¤Man ska kunna stäla ett krav på att hästen ska få daglig utevistelse(iaf några timmar, typ 5-6 h), och att den , under dessa timmar ska ha minst 1 hästkompis..
Tkr att det är mkt viktigt med kompisar och utevistelsen..
Men att det måste tränas och tävlas kan man ju ha som önskamål(om hästen är så duktigt att den kan bli en av dom bästa)

men inte att man har det som ett krav.. Man kanske vill ha en bra hopphäst att bara träna med om man inte tkr det är roligt att tävla!

Tkr även att man måste kunna ha ett litet krav på att den får stå i BOX, hästen mår bättre då!

:smirk:

Jo men det spelar ju igen roll i slutändan. Även om köparen skriver på så blir den stämd sedan om den hamnar i ekonomisk kris.

Min reaktion är att säljaren, ursäkta är dum i huvudet som kan ställa sådana krav. Jag har sålt och köpt hästar i många år och inte varit med om någon liknande grej. Säljaren skall väl vara glad att någon vill köpa hennes häst.

Jag fattar fortfarande inte vad du har problem med.
I ett avtal tar man med paragrafer som täcker det man kommer överens om, inkl vad som gäller om avtalet inte följs. Däribland bör (ska?) finnas force majeure-paragraf som reglerar vad som gäller, om viss del inte kan uppfyllas. För att ta ett extrem-exempel, så blir det lite svårt med tävlandet om hästen skulle skada ett ben och bli varaktigt halt.

Jag kan tänka mig att, om en uppfödare har en unghäst med stora förutsättningar i t ex dressyr, man är angelägen om att köparen nyttjar dessa förutsättningar på tävlingsbanan. Det blir ju en kvittens på ens avelsarbete och påverkar värde och säljmöjligheter på övriga hästar man tar fram. Samtidigt torde ett tävlingskrav påverka köpeskillingen nedåt, till köparens fördel.

Dom krav säljaren kan ha i samband med en försäljning, är något man får ta ställning till och överväga om man vill acceptera. Vill man inte det, återstår att försöka förhandla om kraven alt tacka nej till affär.

Måste också kommentera detta med stämningar. Det är poppis att i tråd efter tråd skriva "stäm henne", "anmäl honom" så snart man tycker att någon blivit förfördelad eller någon burit sig felaktigt åt. Riktigt så fungerar det inte i verkliga livet. Man löser, som tur är, de flesta problem utanför rätternas dörrar genom förnuft och att tala med varandra.
Vi har i tråd efter tråd kunnat konstatera hur viktigt det är, att man har skriftliga avtal när det gäller affärer av lite storlek, och att dessa avtal är korekta och kompletta! Följer man den principen slipper man merparten av alla framtida problem i samband med hästaffärer, uppstallningar etc.

LIA

LIA

OK, uttryckte mig klantigt. Vad jag menade var att även sådana förbehåll i avtalet bör förses med en vitessanktion - annars blir de svåra att driva igenom i praktiken.

När det gäller återköpsklausuler så är de inte giltiga mot tredje man. Det innebär att man inte har rätt att få tillbaka hästen från en ny köpare om den ändå säljs vidare i strid mot återköpsklausulen.

Ett ordspråk många jurister använder är att "det är skillnad på att ha rätt och att rätt"..

Senast ändrad:

Jag förstår precis vad du menar. Som köpare kan man ju inte behöva bli livegen bara för att man köpt en häst. Jag kan ju vara jätteintresserad av att tävla när jag köper hästen men så händer det saker i livet som gör att jag inte kan fortsätta tävla efter ett år, vad ska hända då? Ska jag inte få behålla hästen eller ska jag bli stämt för kontraktsbrott? Nä det verkar ju helt sjukt.
Självklart väljer man ju köpare själv och man kan väl ha en dialog och framföra sina önskemål, men att någon ska förbinda sej att tex tävla hästen verkar ju helt befängt. Ska säljaren ta tillbaka hästen då om den blir skadad så att köparen inte kan tävla pga hästen?

Sen undrar jag lite över det ni har skrivit om att köpekontrakten är juridiskt bindande. Jag sålde en häst en gång, det var jättejobbigt för mej att sälja hästen jag hade haft den i 14 år och ville egentligen inte sälja den men var tvingad av ekonomiska skäl. Nåväl ett gediget kontrakt upprättades där både jag och köparen skrev in allt möjligt som vi tyckte var viktigt just då. En sak som vi bl.a skrev var att jag skulle ha första tjing att köpa tillbaka hästen om den skulle säljas någon gång eller om jag inte hade möjlighet till det så skulle jag få vara med och välja köpare.
Sedan blev det så att hon sålde hästen ändå och vägrade att tala om vem köparen var förrän det hela var klart. När jag påtalade kontraktet för henne så sa hon bara att jaha köp henne då nu, (ingen framförhållning alls) om du vill, jag hade inte den möjligheten då och hästen såldes. Efteråt ringde hon bara och gav mej namnet på tjejen inget telenr eller nåt.

Jag kontaktade då ridsportsförbundets jurist och det svar jag fick då var att hästar man har sålt gör man bäst i att glömma. Och att sådana kontrakt som vi hade skrivit inte alls gäller när det inte finns någon klausul om att skadestånd ska erläggas ifall man bryter kontraktet. Jag bad även en kompis som jobbar på advokatkontor om hjälp och "hennes" advokat läste kontrakten och svarade likadant.

Som kuriosa kan jag berätta att hästen hamnade på en ridskola vilket var precis det jag befarade innan. Och där var hon i tre år tror jag och sen tyckte dom att hon skulle pensioneras och då kontaktade ridskoleägaren mej via en gemensam bekant och frågade om jag var intresserad av att köpa tillbaka hästen. Det gjorde jag och sen hade jag henne i ytterligare fem innan hon reste vidare till trappalanda. Slutet gott allting gott.

Men som sagt det här är ju 16 år sedan så det kanske inte är samma regler ang köpeavtal i dag det vet jag inte.

Och så vill jag bara instämma med någon som skrev tidigare, varför skulle hästen må bättre av att tävlas? Jag är inte tävlingsintresserad men tränar och jobbar och rider mina hästar och tar väl hand om dom ändå. Jag förstår inte resonemanget. En helt annan sak om man har fött upp hästen och vill att den ska visa framfötterna men det är ju en helt annan grej då.

Har man en sån extremt duktig häst så säljer man den till Lussan eller likvärdig ryttare. Och prisklassen är oftast så hög att det är inget för vanliga dödliga att ens tänka på.

Men det finns hur många annonser som helst där hästen är 10 år, utb lätt klass och endast säljs till tävlingsintresserad.... Säger mer om säljaren än hästen... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 861
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve