Sv: Kan man ställa krav som säljare?
Jag fattar fortfarande inte vad du har problem med.
I ett avtal tar man med paragrafer som täcker det man kommer överens om, inkl vad som gäller om avtalet inte följs. Däribland bör (ska?) finnas force majeure-paragraf som reglerar vad som gäller, om viss del inte kan uppfyllas. För att ta ett extrem-exempel, så blir det lite svårt med tävlandet om hästen skulle skada ett ben och bli varaktigt halt.
Jag kan tänka mig att, om en uppfödare har en unghäst med stora förutsättningar i t ex dressyr, man är angelägen om att köparen nyttjar dessa förutsättningar på tävlingsbanan. Det blir ju en kvittens på ens avelsarbete och påverkar värde och säljmöjligheter på övriga hästar man tar fram. Samtidigt torde ett tävlingskrav påverka köpeskillingen nedåt, till köparens fördel.
Dom krav säljaren kan ha i samband med en försäljning, är något man får ta ställning till och överväga om man vill acceptera. Vill man inte det, återstår att försöka förhandla om kraven alt tacka nej till affär.
Måste också kommentera detta med stämningar. Det är poppis att i tråd efter tråd skriva "stäm henne", "anmäl honom" så snart man tycker att någon blivit förfördelad eller någon burit sig felaktigt åt. Riktigt så fungerar det inte i verkliga livet. Man löser, som tur är, de flesta problem utanför rätternas dörrar genom förnuft och att tala med varandra.
Vi har i tråd efter tråd kunnat konstatera hur viktigt det är, att man har skriftliga avtal när det gäller affärer av lite storlek, och att dessa avtal är korekta och kompletta! Följer man den principen slipper man merparten av alla framtida problem i samband med hästaffärer, uppstallningar etc.
LIA