Kan man ställa krav som säljare?

T

Tokmaja

Pratade men en på jobbet idag som ska sälja sin häst, har även sett det i annonser, att säljaren har KRAV på daglig utevistelse, hästkompisar, att den ska tränas och tävlas, att den bara ska promenadridas, ja you name it.
Jag som köpare kan ju lova dyrt och heligt att jag ska träna och tävla men sen kanske det inte blir så, min tanke kan ju ha varit att göra det, men sen kanske saker i mitt liv sätter käppar i hjulen för mig och det helt enkelt inte blir så.
Då blir det ju inte som säljaren hade önskat.

Att man som säljare kan ha ÖNSKEMÅL tycker jag är helt ok, men köparen kan ju inte GARANTERA något alls!!

Vad tycker ni?
Irriterar mig lite på det där, fast jag säkert skulle skriva så själv i en annons :smirk:...

Sv: Kan man ställa krav som säljare?

Vissa saker, som att hästen bara får promenadridas, kan ju vara bra att veta som köpare. Den kan ju ha en skada eller liknande som gör att den inte TÅL mer, söker man en tävlingshäst sållas den särmed bort ganska snabbt.

Saker som utevistelse, hästkompisar är också något jag skulle vilja att en köpare kunde erbjudas till min häst.

Att man som uppfödare vill att avkomman ska visas, tävlas, premieras mm. är väl inte heller så konstigt, skulle hellre sälja till någon som vill visa fram min uppfödning. Vet flera som ringt till ägare av deras häst avkommor mm. för att få dem att visa sina hästar så att stoet kan få avkommepoäng. Det är väl kul för ägaren att ha en häst efter ELIT ston och hingstar, och krävs det då bara att man visar hästen en gång är väl det ok?

Som köpare har man krav på hästen man vill ha, så varför kan inte vi hästförsäljare ha krav på köparen. Är för mig helt logiskt.

Som säljare kan du välja att vägra sälja till en som har fel färg på skorna eller vad som helst.
Du får sälja till vem du vill och får vägra sälja till vem du inte vill sälja till.
Sedan får man ju bara hoppas att säljaren är bra nog på att förstå sej på personer för att sortera bort lögnarna från dom ärliga (om man har vissa krav)

Men....säljaren bestämmer vem som får köpa. Och om det är den som säljaren gillar mest eller den som betalar bäst som ska få köpa!

Man ska nog snarare räkna det som önskemål än krav. Har man dessutom angett en orsak till kravet (rutinerad ryttare- säljer het häst, lösdrift- säljer bronkithäst etc).
När man väl har sålt så har man avhänt sig sin bestämmanderätt.
Det säkraste torde vara att sälja till någon som i alla fall nu uppfyller ens krav, säljer man en häst man önskar hagkompis till och köparens nuvarande stallplats är på en ridskola med endast enhästshagar så är risken större för att hästen får gå ensam även om köparen lovar att byta stallplats.

Som köpare har man krav på hästen man vill ha, så varför kan inte vi hästförsäljare ha krav på köparen. Är för mig helt logiskt.

Ja absolut, men det jag menar är att du som säljare inte har en aning om det hela kommer att uppfyllas eller inte.
Som min arb.kompis som inte ville sälja till en människa för att hon för tillfället inte var tävlingsintresserad, däremot att träna.
Det är en valack och hon är inte uppfödare.
Hon sa själv att hästen skulle få det jättebra "men den är värd något mer", så just i det fallet irriterade jag mig väl på att det tydligen bara var värt något om man tävlar...
Hon har facit i hand så gott det går att hästen KOMMER att få en bra liv, men det duger liksom inte riktigt.
Hur vet hon att nästa köpare, som kanske köper hästen för att tävla, verkligen kommer att tävla.

Sedan kan köparen sälja vidare hästen inom ett år och första säljarens krav är som bortblåsta.

Självklart ska man få ha önskemål om hur man VILL ha det, och både ur hälso och säkerhetssynpunkt så är det klart att vissa saker är ett måste, som utevistelse för en bronkithäst och erfarenryttare till den pigga tex.
Men just det andra..

Tror itne riktigt att jag får fram det jag menar känner jag... :crazy:

Som säljare kan du välja att vägra sälja till en som har fel färg på skorna eller vad som helst.
Du får sälja till vem du vill och får vägra sälja till vem du inte vill sälja till.
Sedan får man ju bara hoppas att säljaren är bra nog på att förstå sej på personer för att sortera bort lögnarna från dom ärliga (om man har vissa krav)

Men....säljaren bestämmer vem som får köpa. Och om det är den som säljaren gillar mest eller den som betalar bäst som ska få köpa!

Ja men det betyder ju inte att hästen får det bäst i slutändan, men självklart är det så att personkemi bla spelar roll i hästaffärer, om det inte är rena hästhandlare vi pratar om.
Fast säljare är ju vanliga människor, och även om köparen är helt ärlig och den har intentioner att göra som den sagt så är det ju som sagt itne alls säkert att det blir så...

Nej. Men säljaren har rätt att ställa vilka krav den vill. Och sedan rätten att tro och tycka vad dom vill om eventuella spekulanter.

Inte alltid rättvist men så ÄR det.

Visst kan det hända saker under vägen, som man inte kan rå för. Men sätter jag ut en annons på en tävlingshäst så säljer jag den endast till en tävlingsryttare som kommer att fortsätta utbilda/tävla hästen. Säljer jag endast en promenadhäst så vill jag kanske inte att den ska tävlas och leta då efter en lämlig köpare till den hästen, inget konstigt med det;)

Hade en till salu, för en tid sen. Men hittade ingen lämplig köpare till henne. Så jag behöll henne och ska nu tävla henne själv

Senast ändrad av en moderator:

Det mest viktiga kravet ajg har när jag säljer en häst är hästkompisar.Jag har nekat spekulanter som inte kunnat garantera att hästen får en kompis.
& sedan skiter jag i om de inte har råd med en till häst eller inte har lust att hyra in ngn annan i sitt stall, då får de inte köpa några hästar av mej.
Tur att det är så intolerant syn på hästägare idag som har sina hästar själva, det gör ju att även omgivningen kommer sätta press på hästägaren att skaffa en kompis till hästen, oavsett omständigheter.
Men annars håller jag med om att mkt kan hända som gör att man kanske inte kan hålla hästen på det sättet man önskat, tex skadar sig & inte kan rida den osv.

Ja, jag tycker absolut att man har rätt att ställa höga krav på köparen som säljare!

Jag har iallafall gjort det, krav på daglig utevistelse, hästkompisar m.m är för mig en självklarhet men man måste inse att det inte är lika självklart för alla och att man i en annons är övertydlig i sina krav, tycker jag.

Sen är jag väldigt noga med att ha träffat och sett köparen hantera hästen innan jag "låter" dem köpa min häst, aldrig någon som kommer med släpet första gången. Jag brukar skriva det i annonsen att "är du inte rätt så kommer jag inte sälja, och det behöver inte vara något fel på dig utan det måste stämma mellan oss alla tre."

Kan låta rätt hårt, men det är ju en bästa vän som man ska sälja och då måste det kännas helt rätt!

*KL*
Visst kan man ha önskemål som säljare. Man kan ju också välja att inte sälja till en person som inte verkar lämplig. Men har man väl sålt hästen så har man och då står man där med sina krav. Det finns ingenting som hindrar köparen att bryta varenda löfte.
Det var en tråd om detta med vilkor i köpekontrakt för rätt längesen, men jag hittar den inte nu.

Absolut, de kan lova och bryta löften, det kan alla, därför tycker jag personligen att det äör superviktigt att träffas utan att ta ett beslut, att båda parter får fundera och ställ frågor, har man gjort det så har man ändå fått ett hum om varandras persnligheter och mer än så kan man inte göra tror jag,

förutom, något jag gör, skriv in i kontraktet att köparen måste kontakta dig innan hon säljer hästen så har du någorlunda koll på vad som händer ifall ni inte skulle ha kontakt efter köpet.

Som min arb.kompis som inte ville sälja till en människa för att hon för tillfället inte var tävlingsintresserad, däremot att träna.
Det är en valack och hon är inte uppfödare.
Hon sa själv att hästen skulle få det jättebra "men den är värd något mer", så just i det fallet irriterade jag mig väl på att det tydligen bara var värt något om man tävlar...
Hon har facit i hand så gott det går att hästen KOMMER att få en bra liv, men det duger liksom inte riktigt.

:eek:

I mina ögon verkar hon inte klok! Vad är det som säger att hästen mår bättre av att tävlas? Många gånger är det snarare tvärtom..

förutom, något jag gör, skriv in i kontraktet att köparen måste kontakta dig innan hon säljer hästen så har du någorlunda koll på vad som händer ifall ni inte skulle ha kontakt efter köpet.

Inte heller en sådan rad i kontraktet är juridiskt bindande. Och s.k. återköpsklausuler får enbart juridisk verkan om de försetts med vite.

Det finns ingenting som hindrar köparen att bryta varenda löfte.

Det enda skulle i så fall vara att förse kraven med vite. Men även om vi har avtalsfrihet i detta land bygger det på att kraven är någorlunda rimliga. En återköpsklausul (med vite) har jag haft när jag sålt häst tidigare, men i övrigt tycker jag nog man får finna sig i att man förlorar rådigheten över hästen iom att den säljs. Kan dock förstå om man vill försäkra sig om att hästen i framtiden inte kommer användas på ett visst sätt (t.ex. i avel eller tävlas) - att man sätter in en sådan vitesklausl i avtalet. Den är dock bara giltig mellan avtalsparterna, och inte om hästen säljs vidare.

Det mest viktiga kravet ajg har när jag säljer en häst är hästkompisar.Jag har nekat spekulanter som inte kunnat garantera att hästen får en kompis.
& sedan skiter jag i om de inte har råd med en till häst eller inte har lust att hyra in ngn annan i sitt stall, då får de inte köpa några hästar av mej.
Tur att det är så intolerant syn på hästägare idag som har sina hästar själva, det gör ju att även omgivningen kommer sätta press på hästägaren att skaffa en kompis till hästen, oavsett omständigheter.

Kapar tråden lite här. Ursäkta...
Tycker oxå att det är oerhört viktigt att det finns andra hästar i stallet så inte hästen blir själv och helst en hagkompis förstås. Men det är ju nästan förbjudet att ha hästar ensamma nu. Ändå vet jag flera som har det. Vad kan jag som enskild göra åt detta? Jag kan ju inte veta hur mkt kontakt ägaren har med sin häst? Är det så mkt så det ersätter kontakten med andra hästar? Anser att det är tragiskt med ensamma hästar. Det gäller en ardenner respektive en travare som jag vet är helt ensamma år efter år.

Visst kan man väl säga att man tycker på ett eller annat sätt, men jag vet inte om krav då är rätt ord.

Som liten hade vi en häst på ridskolan som säljaren inte velat sälja till just ridskola. Då åkte en annan tjej dit och "köpte" hästen, och sedan köptes den vidare till ridskolan:eek:. RIKTIGT FULT, men så funkar det i praktiken ibland, tyvärr.

Jag menar inte att det är rätt att göra så, helt respektlöst mot säljaren, men hon kunde inte göra något åt saken iaf.

Klart man kan önska att hästen ska tävlas, och köparen har de bästa intentioner, men så funkar det helt enkelt inte av ett eller annat slag och hästen säljs vidare. Vad kan jag göra åt det? INGENTING. Man får helt enkelt sälja till den person som känns rätt, och hoppas att denne är ärlig.

Visst kan man ha önskemål som säljare, men det enda sättet ett få det giltligt när hästen väl är såld är att skriva in att det utgår ett vite på xxx kr om ens krav bryts. I övrigt är det verkningslöst.

Det man kan göra som säljare är ju annars att vara nog med vem man säljer till. Jag har sålt två hästar i mitt liv, varav framförallt den ena var/är en otroligt speciell häst, som fortfarande är väldigt viktig för mig. Den han fick flytta till var en som han valde och fattade tycke för direkt och som jag kände kunde ge honom ett minst lika bra liv som jag själv. Sedan var det på foder ett bra tag för att säkerställa att de trivdes med varandra. För honom har det verkligen gått jättebra, och jag hoppas han får stanna där resten av livet.

Även den andra hästen jag sålde var det noga med att han kom till rätt person.Även där fungerar det jättebra, men det var inte en lika komplicerad häst. Jag berättar hellre om de dåliga sidorna en gång för mkt, jag vill att köparen ska känna att de klarar av hästen även när den är "som värst". Då känns det säkrare att de får stanna hos köparen.

Ställa krav vet jag inte om man kan göra. Har du väl sålt hästen och den åkt iväg är den inte din längre och då kan du ju inte påverka hur den hanteras.

Däremot kan man försöka välja sin köpare med stor omsorg. Det hade jag gjort!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka