Kan man spara avmaskningssprutan

Empalie

Trådstartare
ang. tråden jag skrev innan som stängdes för att det alltid ska komma ihop sig några personer härinne, ska ni tjabba på varann gör en ny tråd eller skicka pm till varann.

Alltså avmaskning shettis, om man tex använder en tredjedel av sprutan kan man spara den då för att avmaska t ex till våren eller blir den dålig ska man då förvara den på ngt särskilt sätt?

Sv: Kan man spara avmaskningssprutan

Det har vi alltid gjort om det blivit något över iaf och det har fungerat lika effektivt som nytt :)

I bipacksedeln står hållbarheten. För Ivomec är det 2 år för öppnad förpackning,

Man kan, men det är inte att rekommendera om man har haft sprutan i munnen på hästen. Enzymerna i salivet är tydligen till nackdel för preparatet. Om man ändå sparar sprutan så ska den inte läggas för kallt (alltså ej i kylskåp).

Kör man med kolla masken så minskar ju oftast antalet avmaskningar om man jämför med vad man gjorde förr om åren, och då kan det vara värt att slänga bort sprutan och köpa ny vid nästa tillfälle (med tanke på resistensdiskussionen). Jag skulle iaf inte vilja chansa på att preparatet är fungerande fortfarande efter att man gett av det en gång.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 150
Senast: mkh
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård