Kan man provrida en häst man aldrig har råd med?

Fia79

Trådstartare
En känslig fråga!
Men kan man åka (dessutom långt) för att provrida en häst man aldrig skulle ha råd med? Men som man är mycket intresserad av att testa!
Eller är det helt fel mot säljaren?

Sv: Kan man provrida en häst man aldrig har råd med?

Varför skulle säljaren låna ut sin häst, sina saker och ta av sin tid till någon som inte är intresserad? :confused:
Kanske dessutom neka övriga intresserade som vill komma samma dag eller så, varför skulle det vara ok att göra så?

Vill man testa olika hästar börjar man på ridskola.

Som säljare skulle jag inte vara intresserad låta sånt hända. Som köpare skulle jag skämmas.

Ja, jag skulle aldrig kunna göra så. Men sen beror det ju på. har du lagt undan 45000 till hästköp och hittar en för 60 000 så KANSKE jag skulle kunna med att åka dit, blev det total förälskelse så skulle man ju kunna få fram de sista.
Men har du lagt undan 45 och vill provrida en för 120000, neej.. Skulle jag inte gå med på och bli mkt besviken som säljare..

Det finns ju två alternativ, antingen fejkar du att du har pengar och är seriöst intresserad eller så säger du som det är. Du är intresserad, men hästen är egentligen utanför den prisklass du hade tänkt dig. Då kan säljaren välja om den vill ta sig tid att visa hästen för dig i alla fall, om det inte finns så många andra intressenter kanske säljaren hoppas på att du ska falla för hästen och ta ett banklån för att få råd.

Som köpare kan det vara värt en del att få chansen att prova en riktigt bra häst för att få lite perspektiv på vad det är man vill köpa. Det kanske är mer värt att spara i två år till för att ha råd med en riktigt bra häst istället för att nöja sig med en med mindre gång, men det är svårt att veta om man aldrig ridit en talangfull häst.

Om det är en mycket ovanlig häst, tex en bedömd hingst i halvmiljonsklassen kommer nog säljaren i vilket fall att sålla mellan de som vill provrida, oavsett om de verkar seriösa eller inte.

Hur långt du vill åka för att rida häst kan bara du bestämma dock;)

Nu blev jag erbjuden att få provrida en häst som kostade långt mycket mer än vad jag hade pengar till, jag avböjde vänligt med bestämt och motiverade också att det kändes onödigt att belägga säljaren med den tiden också på en häst som ändå inte passade min kassa. Så jag provred endast den häst jag kommit dit för, nej det känns inte rätt att man gör så. Som säljare skulle jag bli fly förbenad faktiskt.

Jag skulle inte ha samvete att göra det, att lura till mig ridturer känns inte rätt mot ägaren och tänk om jag blir stört kär i hästen som jag inte har råd med.

Jag tycker dock det är okej att sträcka sig en bit över den tilltänkta summan, ibland är priset prutbart och säger det klick får jag väl leva på snabbmakaroner och ketchup och försöka se till att få lite övertid så jag kan finansiera köpet. Har jag tänkt mig max 75.000 så inte lär jag titta åt 100-150.000 kr men upp till en 85-90.000 är ganska rimligt i mina ögon.

Om man någon gång har sålt en häst och haft x antal "gratis-ridare" på plats i stallet så kan jag tala om att man inte blir glad.

Fruktansvärt oseriöst är det.
Vill man "prova" en häst i den prisklassen så får man nog be ägaren snällt om råd och öppna plånboken och betala för sig. :devil:

Fast det är klart...
Om ägaren till hästen känner till förutsättningarna och ändå säger ja så är det väl upp till den.

Det är väl bättre att vara ärlig och säga jag är ute och letar häst och vill provrida olika öven dom som är utanför min pisklass för att känna skillnaden på hur en BRA häst är att rida och en vad jag får för de pengar jag tänkt mig. Erbjud en slant för att få komam rida isåfall.

Och som sagt om jag har tänkt mig 50 tusen för hästen och köparen har max satt 40 tusen..Kommer och rider och det bara klickar SÅÅÅÅ bra hästen och ryttaren går så sjukt bra ihop så utan att tveka att jag skulle gå ner till 40 tusen..Heller "bara" få 40 och hästen hamnar på ett bra ställe än att få 50 och den kommer till ett dåligt hem!

Men som snadra säger har amn satt 40 som max så är det ju onödigt att ringa på annonser där hästen kostar öber 100 tusen.

Är ju bara jobbigt om man fastnar för hästen och känner WOW och sen kan man inte köpa hästen endå=(

Visst är man vuxen med fast arbete finns ju alltid banken, men då har man ju en fast månadskostnad i flera år framöver som skall betalas förutom stallhyra foder mm.

*KL*

Ja... priser...

Jag provred en häst som låg 5 tusen under mitt maxpris.
Ägaren/säljaren blev så glad över att vi "fann varandra" och prutade spontant flera tusen. (Min lyckodag..??)

Sen provred jag en häst som låg exakt på mitt maxpris.
Men den hästen var överdyr i förhållande till de problem den hade och jag valde då att pruta tio tusen vilket säljaren gick med på. Det gjorde mig förvånad eftersom det var ett företag som sålde hästen.
Men jag köpte ändå inte den hästen.

Det är ju väldigt mycket "Köparens marknad" just nu.
Men de hästar jag tittade på fanns inom ramen för vad plånboken tillät.
Sen att jag fick pengar över var ju bra nu när jag köper en ganska dyr sadel. ;)

Eftersom du med din fråga ditt resonemang framstår som en person som bara tänker på dej själv och dina upplevelser skriver jag svret extra tydligt till dej:

NEJ ALDRIG I :devil:

Som säljare upphör man aldrig att förvånas...

Nej nej och nej. :devil:

Så gör man inte! Usch så oseriöst och respektlöst.
Ska hästägaren ta av sin dyrbara tid bara för att du vill leka lite?

För min del är det ofattbart att man ens leker med tanken.

morr

Kl.
Nej verkligen inte. Fy så pinsamt för köparen och respektlöst emot säljaren. Jag skäms vid bara tanken att någon skulle göra så. :crazy:

Jag skulle kunna göra det, men med tanken att "Jag fixar ekonomin om hästen är RÄTT för mig".
Sen att jag skulle få äta skorpor i tio år för att ha råd att finansiera det är en annan sak. Men nej, hade jag vetat att det inte fanns en chans för mig att faktiskt köpa hästen så hade jag inte åkt och provridit. Samma sak gäller när jag ser en häst som kanske inte har den potentialen jag söker, det är också onödigt att åka och titta på.. Oavsett prisklass.

Så tycker jag med.
Jag åkte och tittade och testade en häst som låg över min gräns med tanken på att om det klickar så får jag gå upp lite i pris och försöka pruta ner säljarens pris också. Det var en jäkla tur att jag åkte och provred för det klickade och planen gick i lås:D

Så har du någon möjlighet att få fram de pengarna som krävs ifall det klickar, då kan du åka. Annars skulle jag tycka det var taskigt mot säljaren.

Tycker också att det är fel mot säljaren, men visst hade det varit roligt att få testa en häst som låter riktigt intressant.
Dock skulle jag nog aldrig ha samvete att göra det.

/Anna

nej det kan man inte det är osjysst både mot säljaren och hästen, varför ska hästen behöva bli provad av massa olika som inte är seriöst intresserade bara för att spekulanterna har lust att testa? och varför ska säljaren behöva ägna dig tid när du inte är seriös?

Som säljare är det det värsta som finns med folk som ska provrida bara för att provrida och sen inte har råd med hästen.

Jag hade en häst ute för 130000 och det kom massor som bara ville provrida, utgick från att vara intresserade och provade flera gånger och sen ville de bara betala 50 000, som tur var hittade jag en som både var kunnig, hade en bra egen gård och betalade det hästen var utannonserad för.

Har man inte råd eller inte är seriöst intresserad så ska man pruta eller säga det innan man åker och tittar.

Jag skulle absolut kunna göra det! - Om säljaren är med på det!

Sålde själv ev häst till en som tydligt sade att hästen är över hennes prisklass egentligen. Men jag gick med på att låta henne provrida, det slutade med att jag gick ner lite i mitt pris, och hon gick upp lite från sin gräns och så köpte hon hästen som hon trivs superbra med idag!

Som sagt, om man är ärlig och säger som det är, tycker jag absolut inte att det är något fel att rida en häst över sin prisklass, om nu säljaren själv får bestämma om det är värt chansningen eller ej!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 772
Senast: morgaine
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka