Kan man lära sig rida

L

Limen

via böcker och flmer? Den teoretiska grunden? Jag har ridit aktivt i många år utan att egentligen lära mig. Har bytt tränare då och då eftersom vi aldrig kom vidare men det var inte rätt metod när man är totalt obegåvad.

Jag vet fortfarande inte t.ex hur man ska använda kroppen för att rida korrekt. Har läst mycket bild och filmtrådar nu här inne och blir inte klokare.

Hur använder du kroppen när du rider? Bäckenet? Magen? Vilka muskler ska vara avslappnade och vilka behöver spännas? Hur rider du helt enkelt?

Det finns många kloka och duktiga ryttare här inne så jag hoppas att denna tråd ska bli en informativ och givande tråd om ridning med hela kroppen.

Hur rider du t.ex en öppna? Gör en halt?

Sv: Kan man lära sig rida

Jag har som du läst väldigt mycket, köpt alla böcker som verkat bra och som folk har rekommenderat. Men senaste åren har jag ridit för en tränare som fått mig att upptäcka min egen kropp och ridning mer, bland annat att vara avslappnad i kroppen och ändå kunna spänna vissa muskler vid behov, som t.ex magen. Jag försöker alltid vara avslappnad i överkroppen och i benen när jag rider medan magen ofta arbetar för att upprätta min kropp. Jag har tränat upp bålen mycket och det har hjälp en hel del. Man blir mer balanserad och kan slappna av när man känner att kroppen fortfarande är "på rätt plats" och överlivet inte åker fram eller bak när man slappnar av i t.ex galoppen (det hade jag problem med förut, och har även fått åter när jag tappat mycket bålmuskler).
Det är svårt att beskriva hur man rider när man inte rider samtidigt...
Men om jag ska göra en halt gör jag en mjuk förhållning i tygeln men sen spänner jag magen och sitter emot så att hästen stannar. Jag tror iaf att jag gör så :P

Jag hoppas också att fler kommer med bra och intressanta tips, jag vill veta mer :D

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har också ridit aktivt i många år utan att egentligen lära mig riktigt ordentligt. Har i omgångar ridit för olika tränare. Varje tränare har tillfört något nytt, men igen av dem har lyckats göra mig till den duktig ryttare som jag önskar att jag vore. Nu är jag väl heller ingen naturbegåvning precis, men efter så många års ridning borde jag väl egentligen vara bättre .....

Men nu har jag - äntligen! - upptäckt ett sätt att bli bättre. Jag har börjat lita på mig själv och på min egen förmåga att "känna" hur hästen kan ridas bättre. Jag ger mig tid, under varje ridpass, att prova alla möjligheter att påverka på olika sätt. Tänker på varje liten rörelse som hästen gör - varför gör den så, varför rör den sig så, varför gör den inte så. Vad händer om jag gör så, om jag sitter så, om jag ändrar på det o det. Ingenting är längre "statiskt" i min ridning - varje ridpass lär jag mig något nytt. Det har blivit många aha-upplevelser på egen hand - och många MÅNGA gånger när jag har tänkt att "varför har ingen tränare kunnat tala om det här för mig innan?"

Jag har läst mycket och hittat många guldkorn i olika böcker - men det är först när jag själv har börjat bli min egen "instruktör" som saker o ting har börjat hända. Nu menar jag inte att man ska sluta rida för tränare - absolut inte! - utan snarare att man ska börja rida mer medvetet även när man rider själv. Inte bara lita på att tränaren kan lösa alla problem utan verkligen känna efter själv hur man påverkar hästen med sin sits när man rider.
Hoppas du förstår vad jag menar - det blev lite "flummigt"!

Jag har ridit på ridskola i sammanlagt 13 år och det har väl lagt gruden för min ridning. Men jag kan inte påstå att det utvecklat mig som ryttare särskilt mycket, utan mer gett mig kunskap om hur man gör olika rörelser, då menar jag vilka hjälper man använder. Jag har däremot aldrig fått lära mig att rida hästen i rätt form, lära mig varför man gör det osv.
Det tycker jag har kommit under det senaste året, sen jag började rida min nuvarande häst (har varit medryttare 1 år, och nu ägare i 2 mån). Jag har ridit lite sporadiskt för instruktör, och nu börjat rida regelbundet, vilket ger mig massor! Jag börjar få förståelse för hur det hela hänger ihop.

Jag har tidigare varit väldigt försiktig i min ridning, lite mesig, men tack vare en vän, börjat våga mycket mer, vilket är helt underbart och jag är lycklig när jag rider! :bow:

Jag tror att när man ska lära sig att rida, att det är viktigt att göra det för en bra instruktör, antingen på ridskola eller privat, men självklart är det jättebra att läsa så mycket man kan!

Det framgår inte om du rider på ridskola alt har egen häst eller är medryttare e.dyl?
Du kan öka på dina kunskaper genom att läsa böcker men du måste fortsätta rida för instruktör. Du får leta tills du hittar någon som kan förklara på din nivå och som själv har det ridsätt du vill anamma.

Det är väldigt viktigt att titta mycket på bra ridning, åk och titta på clinics, andra som rider lektion osv.

Och, sist men inte minst, du lär dig rida bäst genom att rida..., rid och försök känna med kroppen vad som händer. Ta alla chanser att rida så många hästar som möjligt.

Lycka till! Malin

Nä jag tror inte man kan lära sig rida via böcker filmer osv MEN man kan få viktiga :idea: upplevelser!! typ utredande förklaringar till det ens tränare pratar om!! För mej är praktexemplet handställningen - min tränare hade tjatat i många år och med olika uttryck men på nåt vis gick det inte in - men så läste jag i en viss bok att "håll händerna som du håller ett vattenglas för att inte spilla" pling där ramlade poletten ner!!

En annan grej jag läst är att det viktigaste som ryttare är att koncentrera sig på att hålla mellandelen rätt placerad så faller det andra ofta på plats av sig själv AHA jag som alltid lagt fokus på underskänkelns läge och att inte luta mig framåt...

En medbukefalist lärde mej i ett av sina inlägg att snabbchecka positionen under ritten genom att låtsas att jag är en blottare som öppnar trenchcoaten och poffs så var det en lätt grej att göra på egen hand!!

Så visst kan man få mycket småsaker den vägen men på det hela stora är det nog ett tränaröga som ser vad som behövs för boken/filmen/mm vet ju inte varken dina eller din hästs specifika brister och förtjänster!...

Det hjälper MASSOR att läsa!
men man lär sej inte med bara läsning!

läste mycket och ridningens börja var mycket lättare!

Jag tror inte du kan lära dig rida genom att läsa böcker och inte att det ersätter en tränare dock tror jag att det kan ge otroligt mycket att läsa och ha det som ett komplement. Framför allt kan man nog upptäcka att ridning kan skilja sig mycket åt och jag tycker det är bra att man är öppen och lär sig om varför man rider och inverkar på si och så vis .

man kan nog inte lära sig rida denom den vägen, det krävs lite mer än så. Däremot kan man ju få inspiration, vilket aldrig är fel!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 383
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
3 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat