Lite sent tips, men kunde inte låta bli att skriva - det går om inte annat lära Ping och ev dom andra också att gilla att springa precis som man kan lära en hund att gilla annat vi lär dom, men först..
Har du provat att cykla med hundarna eller någon av hundarna?
Det beror nog mycket på vad man har för ras /raser i hunden, men man behöver inte alls ha draghunds raser för att hunden ska älska att dra i alla fall.
Jag har brukshundar- en Malle och en blandras mellan Lakke = strävhårig malle och Schäfer/Collie- en riktigt lättlärd, glad och pigg hund och dom älskar att springa bredvid eller helst framför mig och dra cykel...
Det har mina tidigare hundar - vall och brukshundar också älskat och haft i sig (jag har inte tvingat dom att hänga på utan dom har själva velat och tjutit när det varit dags att cykla eller jogga)
Men om dom inte riktigt har det i sig så kan man ju försöka leka in det...men det hade du provat säger du...ok
Men det gäller som i tex lydnads träning - för att få hundarna att älska den "onaturliga" träningen så måste man hitta rätt belöning för just min hund...Alla hundar är olika och vissa gör allt för godis eller en boll som belöning medans vissa är svårare att hitta rätt belöning till..
Har du en belöning som dom gillar eller kanske en/två hundar i taget så kan du få dom att springa och gör som man gör i tex lydnad börja med 2 m belöna upprepa o sen efter 3m belöna upprepa o sen 5m belöna, upprepa o sen 10m, och sen 15, 20, 25, 30, 40, 50, 75, 100 typ..