Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Om stoet är nordsvensk så är det i allafall möjligt. Storleken är troligtvis helt omöjligt att säga annat än : Förmodligen större än en shettis och mindre än en nordsvensk
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Ska tillägga att det är antagligen säker död för stoet att ta nordsvensk hingst på shettissto.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

förhoppningsvis inte
För jag förstår inte varför man ska göra en sån korsning överhuvudtaget. Det är raser som är alltför olika varandra för att det ska vara någon annan mening än att "få en söt fölunge". VAD gör man t.ex om fölet föds med så korta ben att det inte når upp att dia?
(det ännu värre alternativet, att det är stoet som är litet, skulle jag klassa som försök till grovt djurplågeri...)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Ehhhhh....Hur tänker du nu?? vad tusan vill du ha ut av en sådan korsning:crazy:
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Har verkligen INTE tänkt att korsa en shettis med en nordsvensk undrade bara om det var möjligt.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Skulle man kunna korsa en annan ras med en shettis så den blir större? Undrar bara nu med;)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Om man inte korsar stoet med en större hingst, shettisar överlag har svårare fölningar även när det är inom samma storlek.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Okej, men russ då kan man korsa dom med någon större ponny/häst som är rätt så viktbärande? Har inte tänkt att korsa några hästar så undrar bara
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Så länge som det är en shettishingst är det inga problem mer än vid själva betäckningen.
Men man ska INTE korsa ett litet shettis sto med något större (möjligtvis med en WM)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Såg för något år sedan två olika sådana korsningar ute på annons. Kraftiga B-ponnyer, inte så vackra men inte "missbildade". Vet inte vem som var shettis respektive nordsvensk av föräldrarna.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Okej, men russ då kan man korsa dom med någon större ponny/häst som är rätt så viktbärande? Har inte tänkt att korsa några hästar så undrar bara
Generellt...
OM man har ett litet ponnysto och önskar en större avkomma - vanlig fråga här på avelssidan, man vill ha en större ponny till barnet att växa i om några år - så är risken stor att man inte lyckas få den storlek man vill ha. Många mindre ponnyston lämna avkommor som bara är marginellt större än de själva även med större hingstar. Vill man vara säker på att få en större ponny i slutänden så är det bättre att köpa ett färdigt föl där man både känner till föräldrarnas storlek och ganska bra kan gissa hur stor avkomman kommer bli.

För att ta ett exempel så betäckte en vän sitt welsh sek B-sto (drygt 120 cm) med en fullblodshingst på 155. Bara själva betäckningen var vågad, kan jag tycka, men det gick bra. Avkomman som föddes var 125 cm som 1½-åring...

Det sägs att fostret anpassar sig efter stoet, så att det inte blir för stort. Men det finns också en del exempel där fölet varit för stort och inte kunnat vända sig rätt före fölningen = komplicerade fölningar där ofta åtminstone fölet och ibland även stoet dör. Jag skulle inte chansa...

Mindre hingst till större sto är väl inget större bekymmer, det går alltid att lösa. Men, som jag skrev ovan, vad gör man om det föds ett pytteföl som inte når upp för att dia?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Halvblodshingsten Irco Marco har ett flertal avkommor med ponnyston, allt från shettis till c-ponnyston.

En av shettisavkommorna blev stor c-/liten d-ponny.
Han var med på Scandinavium på en hoppning där elitryttarna hoppade en "skojklass" 1987.
Det var Michel Whitaker som red honom och dom kom 2a.
Och han berömde honom för att han var så bra att rida och hoppa.
Gissa om ägarinnan blev överlycklig då hon hade ridit in och utbildat honom själv ;)
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Halvblodshingsten Irco Marco har ett flertal avkommor med ponnyston, allt från shettis till c-ponnyston.

En av shettisavkommorna blev stor c-/liten d-ponny.
Han var med på Scandinavium på en hoppning där elitryttarna hoppade en "skojklass" 1987.
Det var Michel Whitaker som red honom och dom kom 2a.
Och han berömde honom för att han var så bra att rida och hoppa.
Gissa om ägarinnan blev överlycklig då hon hade ridit in och utbildat honom själv ;)

Men seriöst? Hur sjutton kan en Shettis föla efter en storhäst hingst?
Det kan ju säkert gå käpprätt lika väl?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Har sett ett antal korsningar med shettismamma och arabpappa. Shettisstona hade visst fått gå med unghingstarna i hagen. Konstigt nog så gick alla fölningar bra (så vitt jag vet), någon avkomma var riktigt snygg, medans andra var helt katastrofala exteriört. Jag skulle INTE våga korsa shettis med större häst.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Halvblodshingsten Irco Marco har ett flertal avkommor med ponnyston, allt från shettis till c-ponnyston.

En av shettisavkommorna blev stor c-/liten d-ponny.
Han var med på Scandinavium på en hoppning där elitryttarna hoppade en "skojklass" 1987.
Det var Michel Whitaker som red honom och dom kom 2a.
Och han berömde honom för att han var så bra att rida och hoppa.
Gissa om ägarinnan blev överlycklig då hon hade ridit in och utbildat honom själv ;)

det finns inte en enda sån avkomma registrerad. Är alla registrerade med okänd stam? När man ändå betalar för att använda en sån fin hingst vill man väl ändå registrera avkommorna med stam?
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Fel, jag känner till en sådan korsning. Tjuvbetäckning men ändå. Avkomman blev i storlek med russ.

Känner till förmodligen samma häst. En underbar liten häst i perfekt storlek, men ju inget man hade gjort planerat.
 
Sv: Kan man korsa shettis med nordsvensk?

Jag känner också till en sån korsning... Ett LITET shettissto, inte över 90 cm i mankhöjd, som gick i samma hage som en arabhingst som var ca 150, jag tror inte ägarna fattade att det faktiskt kunde bli en betäckning av det hela... Första fölet miste dem, den var så stor så stoet strök nästan med i samma sväng. Att de sen fortfarande inte särade på dem kan jag för mitt liv inte begripa. Men föl nr 2 klarade sig och slutade som liten C-ponny.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 530
Senast: Hedinn
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Utrustning Hej! Jag behöver ett pannband med knäppen som man kan fästa en löstagbar käkrem i, frågan är bara vilka som är bäst?! Flera märken...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: Elendil
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
850
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp