Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tränat rätt mycket kampsport och därmed en hel del fallträning, men jag tycker inte att jag har så stor nytta av det när jag åker av hästen. I kampsporter - i alla fall i den jag har tränat - är fallen/kasten jämförelsevis väldigt välplanerade och välregisserade, så att säga. Jag vet i förväg vilken teknik vi tränar och jag vet hur jag kommer att falla. Dessutom är underlaget väldigt fallvänligt. Dessutom är det aldrig tex tio grader kallt, så man är inte stel och spänd av den anledningen.
Def inte ta emot eller försöka bromsa fallet. Bara slappna av.
ETA: Hjälm, självklart.
Precis det har jag också kommit fram till. Jag ser inte poängen längre med att riskera min hälsa på andras hästar.ska jag slå mig så ska det ju vara på min egen häst - inte någon annans..
1. Säkerhetsväst
2. Rem runt halsen att famla efter så man inte dyker handlöst.
Vi fick också träna avramling på ridskola på 70-talet!Jag kan inte säga mig ha egen erfarenhet - bara vad jag blivit informerad om. Jag har tränat lite taekwondo, men inte tillräckligt för kunna göra någon liknelse mellan att flyga av en häst respektive falla på matta.
Vi övade "avramling" på ridskolan t o m... för länge sedan. I praktiken träning i att hoppa av en häst i trav. Det var säkert någon tanke med det, att inte bli rädd, träna balansen... Ju mer du spänner dig desto högre risk att komma ur balans, men det gäller ju de flesta situationer.
Väst och hjälm är en självklarhet, men jag kan intyga att det går bra att t ex få hjärnskakning, paja knän, knäcka till ryggar etc ändå. Utan väst gissar jag att man skulle få brutna revben etc dessutom, som bonus.
Vi fick också träna avramling på ridskola på 70-talet!
Det jag tänker på direkt är; kastar hästen av dig genom bocksprång eller annat bus, eller har du dålig balans (vilket jag inte tror eftersom du skriver "nuförtiden")? Om hästen kastar av mig hade jag funderat på om jag har rätt häst.Håller man på med hästar så åker man ju ibland av. Nuförtiden så är det dock nästan aldrig som jag reser mig, skakar av mig och kan sitta upp igen, utan man slår sig liksom halvt fördärvad. Typ pajar ett knä, får hjärnskakning, eller vad det nu är.
Är det nåt man kan göra för att inte slå sig så mycket? Förutom att undvika att åka av då (jag jobbar på det). Har ni några tips?
Absolut, bara rida stensäkra hästar är ju ett alternativ, men det känns lite trist att inte kunna rida lite känsligare och mer reaktiva hästar också. Det är i hoppningen jag åker av, och en explosiv häst som är kvick i reaktionerna har man ju mycket glädje av också. Man blir ju väldigt begränsad om man bara kan rida de med lite långsammare rörelsemönster.Det jag tänker på direkt är; kastar hästen av dig genom bocksprång eller annat bus, eller har du dålig balans (vilket jag inte tror eftersom du skriver "nuförtiden")? Om hästen kastar av mig hade jag funderat på om jag har rätt häst.
Absolut, bara rida stensäkra hästar är ju ett alternativ, men det känns lite trist att inte kunna rida lite känsligare och mer reaktiva hästar också. Det är i hoppningen jag åker av, och en explosiv häst som är kvick i reaktionerna har man ju mycket glädje av också. Man blir ju väldigt begränsad om man bara kan rida de med lite långsammare rörelsemönster.
Dessutom måste du ju någon gång gå vidare liksom... om du vill utvecklas i din ridning. Det blir lite inskränkt om du ska enbart leva med Brunte 28 år som vankar fram i slomo hela hästlivet. Både hästar med högre känslighet, och hästar med mer rörelse.
Måste man?
Är det inte okej att rida långsamt resten av livet?
(VILL är en annan sak.)
Ok. Måste var fel ordval.
Men om du vill utvecklas. Då bör du kunna rida en större variation av hästar.