Kan man ge hästar för mycket salt?

Sv: Kan man ge hästar för mycket salt?

Precis vad jag trott hittills med. olgaklara: Var är du?

Men jag undrar iaf VARFÖR hästar bara kissar ut det medan det är så tjatigt med oss människor som inte ska få i oss för mycket salt. Inte beror det ju på saltförgiftning i vårt fall...
det är för att salt binder vatten i kroppen, det är inte bra, det gör oss "feta".. folk som vill bata ska dra ner på saltet och tappar då vikt.. inte så att man tar bort all salt (det går ju inte) men dra bort allt onödigt salt..

vi har ju en annan ämnesomsättning än vad hästar har, dock kanske även hästar blir fetare av överdriven saltkonsumtion.. detta har jag inte hör men kanske kan vara logiskt riktigt.. nån som vet mer kanske?

Du har rätt i att salt binder vatten men problemet är inta att vi blir "feta" utan att blodtrycket ökar, åtminstone hos folk med högt blodtryck, hos övriga är det omdiskuterat.
PL

En lagom mängd efter hur mycket hästen arbetar är bäst. Man ska tänka på att hästens svett är saltare än våran svett, hyperton, och därför tappar hästar relativt sett mer salt än vi gör när de svettas.

Du har rätt i att salt binder vatten men problemet är inta att vi blir "feta" utan att blodtrycket ökar, åtminstone hos folk med högt blodtryck, hos övriga är det omdiskuterat.
PL
mm okai, jo nu när du säger det så vet jag ju det där med blodtrycket (pappa har problem) :o

tack!

PL du hann före....

Funderar nu på detta. Är det att hästens svett är hyperton och att de utsöndrar mer salt än oss den vägen som gör att de inte får samma fysiologiska effekter som oss människor av "för mycket salt" eller ligger skillnaden också i njurfunktionen?

PL?

Finns inget som tyder på att salt vid fri tillgång på vatten skulle vara skadligt däremot är det klart visat att för lite salt påverkar drickande o återhämtning negativt.
PL

Jag tänkte mer på högt blodtryck hur det påverkar??

På tävling är det ju bra eftersom vi har vattenhinkar och kan se hur mkt de dricker, sedan ger vi ju de dyra fotoelektrolytiska;) (mest för att de faktiskt är betydligt lättare att ta med ett antal påsar en just rent salt

En häst som ligger på eller inärheten av maxpuls har normalt ett högt blodtryck o det skall kroppen tåla.
PL

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka