Kan man ge hästar för mycket salt?

the_connemara

Trådstartare
Det sägs ju att de bara kissar ut överskottet men vad är det då som skiljer dem från oss människor som inte ska äta för mycket salt? Är det "fritt fram" med saltet?

Sv: Kan man ge hästar för mycket salt?

Det är varken bra för oss människor eller hästar att äta för mkt salt. Njurarna klarar inte av det!

Nej man kissar inte bort överskottet det lagras i kroppen.

Så länge hästen dricker ordentligt kissas överskottet ut utan att belasta njurarna.
PL

Fast det är oftast det som är problemet att de inte gör om man ger dem extra salt.

Vad är för mycket då i så fall?
Vaför skulle de inte dricka menar du?

Förut så rek det att man skulle ge extra salt till tävlingshästarna i krubban förutom saltstenen, men det visade sig att många hästar fick i sig för mkt salt då.

Det är eg bättre att ge salt i krubban och ta bort saltstenen.

Alla hästar kanske inte dricker så bra när man är borta på tävling etc.

Det bästa är ju att tex ha vattenhinkar istället för vattenkoppar hemma eller använda sig av de vattenkoppar som har vattenföråd

Förut så rek det att man skulle ge extra salt till tävlingshästarna i krubban förutom saltstenen, men det visade sig att många hästar fick i sig för mkt salt då.

Det bästa är ju att tex ha vattenhinkar istället för vattenkoppar hemma eller använda sig av de vattenkoppar som har vattenföråd

Ja ok då är jag med. Ja att få dem att dricka på tävling kan vara ett problem. :crazy: Ger f ö salt för att ha koll, men ingen saltsten istället, så det håller jag med om.

Senast ändrad av en moderator:

Den undersökningen är nog gammal. De nyare studierna visar att inte en enda häst via saltstenen fick i sig ens i närheten av vad de behövde, och att alla hästar man undersökt behövt tillförsel via fodret/krubban för att få salt behov täckt, speciellt de som gör annat än bara går i hagen (de täckte inte heller behovet men att ligga under det ger ju mindre risk för dem).

Så skulle knappast vara ett dugg orolig att de fick i sig för mycket om de får i krubban + saltsten, sålänge man inte har en som förbrukar saltstenar i hög takt (det finns ju de som 'okynnesäter' på stenen)

Den undersökningen är nog gammal. De nyare studierna visar att inte en enda häst via saltstenen fick i sig ens i närheten av vad de behövde, och att alla hästar man undersökt behövt tillförsel via fodret/krubban för att få salt behov täckt, speciellt de som gör annat än bara går i hagen (de täckte inte heller behovet men att ligga under det ger ju mindre risk för dem).

Så skulle knappast vara ett dugg orolig att de fick i sig för mycket om de får i krubban + saltsten, sålänge man inte har en som förbrukar saltstenar i hög takt (det finns ju de som 'okynnesäter' på stenen)

Och nej den är inte speciellt gammal :crazy:

Vi ger våra elektolyter under hela tävlings säsongen vid provtagning så har ingen av hästarna låga saltnivåer. Trots att vi inte ger extra salt i krubban. Det finns salt i vårat kraftfoder och elektrolyterna ger vi bara vid större tävling, hög värme eller resa.

prover tar vi på hästarna på våren/vintern när de inte får extra salt

hur mycket salt i krubban per dag?jag har givit min fjording 1 msk.han har ingen saltsten,han slickar den i sig på en natt...är detta för lite eller?

Men om hästen dricker tillräckligt, är det fort farligt/onödigt att ge extra salt då?

Unghästen dricker myckt bra men slickar i princip aldrig på sin saltsten. Dock gör han ju heller inget så han blir direkt svettig om det inte är mkt varmt o då max ngn gång per vecka. Bör han få extra salt?

Vad är det för provtagningar? Hur funkar de?

Det är inte farligt för hästar med för mkt salt , då de kissar ut överskottet.
Och en häst som enbart har en saltsten brukar inte "orka" att slicka på den för att få i sig så mkt salt som de behöver.

Blev glad så jag såg denna tråden, då jag undrar samma sak. Min häst slickar inte spec mkt på sin saltsten, och jag har funderat på att ge extra salt. Men hur vet man om hästen får för mkt/lite salt? Kan man ta ngt blodprov?
Sen har vi en häst i stallet som riktigt gnager på sin saltsten vid varje måltid. Denna har vi funderat på om den inte får i sig för mkt salt? Ska ägaren ta prov (om det går) och se om saltstenen ska tas bort under ngn period då och då? Lr är det bara så att hästarna kanske känner själva vad de behöver (salt) och slickar efter behov?

Jag undrar oxå. Har bara hört att man inte kan ge för mycket (de kissar ut överskottet) förutsatt att de inte dricker alldeles för lite. Dricker de för lite (ex under tävling) och får salt så höjs salthalten i blodet (då brukar hästen bli törstig och dricka) men om de inte dricker, vad händer då? När blir det farliga nivåer (om det blir)? Och vad är det som gör att salt inte tas upp i kroppen?

Jag undrar oxå. Har bara hört att man inte kan ge för mycket (de kissar ut överskottet) förutsatt att de inte dricker alldeles för lite. Dricker de för lite (ex under tävling) och får salt så höjs salthalten i blodet (då brukar hästen bli törstig och dricka) men om de inte dricker, vad händer då? När blir det farliga nivåer (om det blir)? Och vad är det som gör att salt inte tas upp i kroppen?

Ja jag undrar det samma. Min häst rids ganska hårt , och svettas ganska mkt i stort sett varje dag, han dricker MKT, vilket är ju jätte bra, men saltstenenr rör han mindre. Visst ser jag att han använder den, men det tar tid innan den börjar minska, och då menar jag lååång tid. Funderar på om jag i sommar vågar ge extra salt, då han rids och svettas mkt, men dricker otroliga mängder....? Det borde jag ju våga, enligt vissa här, eftersom han dricker bra...? Och jag ska ju inte ge ngra extrema mängder. Och en till fråga..gör saltet ngn "verkan" om det bara ges ngn/ngra gånger i veckan, efter t ex hård ridning? Lr ska man ge liten mäng varje dag, hela sommaren?

Detta var en bra tråd. Är ngt jag funderat på då och då, men inte tänkt allt för mkt på, då det aldrig varit ngra problem med hästen, men nu känner jag att jag verkligen vill veta mera ang detta.

saxat från http://www.geocities.com/fodersidan/ där det finns tabell över hästens saltbehov..

"Överskott av salt
är inte farligt sålänge hästen inte okynnesäter, lite för mycket salt regleras med att hästen blir törstig och dricker mer och kissar ut överskottet. Om din häst äter upp en sin saltsten på mindre än halva beräknade tiden bör du ge din häst löst salt eller ransonera saltet genom att ta bort stenen på natten och bara låta hästen ha saltstenen i boxen på eftermiddagarna och i hagen om hästen har tillgång till vatten i hagen."

kan även tillägga:
föl som får saltöverskott och en dricker kan få diarré. bland vuxna hästar kan saltförgiftning inträffa som innebär rubbningar i fodersmältningen. svårt saltförgiftade hästar dör i kramper..
(källa: kraffts mineralbok)

Precis vad jag trott hittills med. olgaklara: Var är du?

Men jag undrar iaf VARFÖR hästar bara kissar ut det medan det är så tjatigt med oss människor som inte ska få i oss för mycket salt. Inte beror det ju på saltförgiftning i vårt fall...

Hur mycket salt är att rekommendera per dag? En tesked? Är det bra att ge salt till en häst som dricker dåligt och som behöver få i sig mer vatten?

Hur mycket salt är att rekommendera per dag? En tesked? Är det bra att ge salt till en häst som dricker dåligt och som behöver få i sig mer vatten?
" http://www.geocities.com/fodersidan/ där det finns tabell över hästens saltbehov.. "

och sålänge hästen inte ges en överdos av salt kan det vara bra att ge salt i maten för att öka vätskeintaget.. om du ska ge dagsbehovet av salt i krubban så ta bort saltstenen..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka