Kan man bli av med tinnitus?

Philosophia

Trådstartare
Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas. Oftast brukar jag kunna koppla bort tankarna på den, men ibland är det mer störande. När jag störs handlar det om att ljudet gör att jag inte kan koncentrera mig ordentligt eller att jag lätt blir trött i huvudet pga det ständiga ljudet. Jag har aldrig vänt mig till vården för besvären, kanske mest för att jag inte har upplevt bågra större besvär av det. Men nu tycker jag allt oftare att jag upplever det som besvärande och har börjat fundera på om jag kanske ska söka vård. Men finns det hjälp att få? Är det överhuvudtaget lönt att ens söka vård?

Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas. Oftast brukar jag kunna koppla bort tankarna på den, men ibland är det mer störande. När jag störs handlar det om att ljudet gör att jag inte kan koncentrera mig ordentligt eller att jag lätt blir trött i huvudet pga det ständiga ljudet. Jag har aldrig vänt mig till vården för besvären, kanske mest för att jag inte har upplevt bågra större besvär av det. Men nu tycker jag allt oftare att jag upplever det som besvärande och har börjat fundera på om jag kanske ska söka vård. Men finns det hjälp att få? Är det överhuvudtaget lönt att ens söka vård?
Vanligaste åtgärden mot tinnitus är hörapparater, KBT, sjukgymnastik eller bettskena. Allt beroende vad tinnitusen kommer ifrån.

Vanligaste åtgärden mot tinnitus är hörapparater, KBT, sjukgymnastik eller bettskena. Allt beroende vad tinnitusen kommer ifrån.

Det kanske är hörselutredning som ligger närmast till hands i så fall, för jag har ju alltid haft det och någon bettproblematik har jag aldrig haft. Däremot "underpresterade" jag vid hörseltester vid två separata tillfällen när jag var barn, men det blev inga ytterligare utredningar.

Det kanske är hörselutredning som ligger närmast till hands i så fall, för jag har ju alltid haft det och någon bettproblematik har jag aldrig haft. Däremot "underpresterade" jag vid hörseltester vid två separata tillfällen när jag var barn, men det blev inga ytterligare utredningar.
Då skulle jag absolut rekommendera det. Man kan börja att boka tid på en av alla privata firmor som finns (som är auktoriserad av landstinget) och få göra hörselprov. Då behöver du inte remiss och behöver det utredas vidare kommer dom att skicka remiss därifrån.

Jag fick remiss från min vårcentrsls läkare till hörsel mottagningen. Fick tid och det gjordes en intervju för att få klarhet vad som är problem. Fick göra hörseltest o ordförståelse med störnings ljud. Sen prova hörapparater med brus och vågljud. Det är superbra de ljuden. Sen ett återbesök. Och hörapparaterna har jag oftast på natten. Då är min tinitus som värst eller när det är tyst.
De hade också kb träffar.

Jag fick remiss från min vårcentrsls läkare till hörsel mottagningen. Fick tid och det gjordes en intervju för att få klarhet vad som är problem. Fick göra hörseltest o ordförståelse med störnings ljud. Sen prova hörapparater med brus och vågljud. Det är superbra de ljuden. Sen ett återbesök. Och hörapparaterna har jag oftast på natten. Då är min tinitus som värst eller när det är tyst.
De hade också kb träffar.

Men jättebra info! Det låter som om jag skulle prata med min husläkare om remiss.

OJ ! Tänk om min far hade fått prova det.
Jag har också tinnitus, men inte så mycket och inte hela tiden.
Men om det förvärras ska jag ha det i åtanke.

Absolut, ha det! :up:
Trodde inte heller att det hade något samband. Utan jag har enda sedan jag var väldigt liten (typ 2-3 år) haft problem med att jag gnisslat tänder, såpass att jag ibland t.om. väckt övriga hushållet, samtidigt som jag haft en fruktansvärd tinnitus, som jag till 99% bara märkt av på natten. Men så när jag var typ 17-18 år och tog ut min tandställning fick jag en bettskena. Och samma natt "blev det tyst - för gott". Tänkte först att det bara var en tillfällig slump, men när jag skulle på "sista återkoll efter tandställningen" typ 6 månader senare frågade jag faktiskt min tandläkare, och hon menade att det inte var helt ovanligt att tandgnissel och tinnitus hade ett samband. Och nu har det som sagt varit tyst i typ 2,5 år - en helt underbar känsla! :love:
Jag har även haft stora problem med både spänningshuvudvärk och migrän, också det sedan barnsben. Migränen är fortfarande kvar och har troligtvis (åtminstone delvis) hormonell grund, men spänningshuvudvärken försvann också till 99% fr.om. den natten jag fick bettskenan. :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 531
Senast: starcraft
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: cherie
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!