Kan man betäcka ett sto som är 21 år?

Andorra

Trådstartare
Har lite funderingar på att betäcka min 21-åring men hon kanske är för gammal?
Hon har haft föl tidigare men då var hon 6 och 8 år när de föddes. Känns som det är väldigt längesedan.
Hästen är väldigt pigg och jag märker inte av några ålderskrämpor på henne.

Någon som vill dela med sig av erfarenheter och kunskap när det gäller att betäcka äldre ston.

Sv: Kan man betäcka ett sto som är 21 år?

inget att dela med mig av själv, men grannens 34 åriga nordsvensk är dräktig och ska föla nu snart. Veterinären såg inga hinder, då hon var igång och hade lite muskler o flås.

Vi betäckte när vårt sto var 17 och 22 år och båda gångerna kom det ut fina välskapta föl. Stoet är nu 26 år och fortfarande vid god vigör även om jag inte skulle betäcka henne nu direkt.

Visst kan man betäcka ett sto i den åldern. Men det man ska vara medveten om är att ålder gör att det bli svårare att få henne dräktig, att gå hela tiden ut samt att få friskt och livskaraftigt föl.
Det har att göra med att åldersförändringarna i livmodern på ston börjar vid 16 år. De gör bl a att det kan bli svårare för fostret att få näring i livmodern. Men också att det blir svårare för det befruktade ägget att fäst i livmodern.

Så om man har tur går allt som på räls stoet blir dräktigt med en gång, går hela tiden ut och föder ett friskt starkt föl. Men det kan också bli tvärt om vilket ju kan meföra stora kostnader utan att man får något föl. Tror att det viktigaste att överväga när det gäller att betäcka äldre ston är om man har ekonomi till det om det blir problem. Har själv haft ett yngre sto som kostade 40 000 utan att ens bli dräktig. Risken för att man råkar ut för krångel ökar alltså i takt med åldern på stoet efter 16 år.

Jag betäckte mitt sto i somras hon är 22 år nu, dräktig och pigg och glad, rids fortfarande och är inne på 266 dygn idag.

mitt tips är att göra ultraljud innan för att se att stoet fortfarande producerar ägg osv vid brunst, var ett sto som betäcktes samtidigt som min fröken som inte gick att få dräktig å då visade det sig att hon inte producerade ägg längre. men annars ser jag inga hinder för dräktighet på äldre häst :D

Har lite funderingar på att betäcka min 21-åring men hon kanske är för gammal?
Hon har haft föl tidigare men då var hon 6 och 8 år när de föddes. Känns som det är väldigt längesedan.
Hästen är väldigt pigg och jag märker inte av några ålderskrämpor på henne.

Någon som vill dela med sig av erfarenheter och kunskap när det gäller att betäcka äldre ston.

Personligen tycker inte jag att hon är för gammal så länge hon håller sig i bra kondition så att säga, och är frisk och kry för övrigt.!

Har en granne här i närheten som tog sitt sista föl på sin märr och hon var omkring den åldern ,det var inga problem, dock hade hon fått en hel del föl innan den åldern.!

Lycka till

Tack för informationen ni delat med er av.

Hästen är en pigg dam som rids några gånger i veckan. Inga ålderskrämpor och känns mycket yngre än vad hon är.

Hon har haft kolik en gång i vinter och en gång förra vintern. Det är dom enda gångerna hon varit dålig och behövt vetrinärvård. Är det stor risk att hon får kolik när hon är dräktig också?

Det är ett litet varmblodssto och jag funderar på att betäcka henne med en frieser i så fall (Melle). Han har gett fina korsningsföl med både halvblod, arab och varmblodstravare. Ser en unghäst flera gånger i veckan som är efter honom och ett varmblodssto. Den fölungen fick 1 pris på utställning och är verkligen snygg. Jag tycker att mitt sto är mycket snyggare exteriört än modern till den här unghästen men jag är ju inte alls partisk eller så :angel:.

Jag kommer nog ha svårt att se när hon brunstar för hon visar ingenting för min valack här hemma. Kanske gör hon det för kompisens valack. Det gjorde hon förra året iaf. Hoppas den "kärleken" består ;).

Ska man ta ut vetrinär som gör en hälsoundersökning på stoet och hur går en sådan till?

Jag har betäckt ett sto i samma ålder och har nu en 3åring och en 2åring här hemma!
Stoet mår bra men tappade en del när föl2 diade...

Det har gått oåt mkt mkt mer mat. Både grov och kraftfoder.
Hur går betäckning med tilltänkt partner åt?
Jag körde min till Flyinge för att kolla ägglossning o så. När vi kom dit var där ett moget ägg så hon sprutades ngn dag senare o stod kvar tills de kollat 16dygnet.

1:a fölningen gick som en skolbok- allt var perfekt.
2:a var inte så bra- Vet fick komma o dra ut. Vetinte om det var för att hästen var i sämre kondition eller om det satte igång innan fölet låg rätt... Det fastnade för att det låg snett- inte fel.

Är det en grej du vill göra och är beredd att satsa lite extra pengar på så tror jag absolut att du kan kolla upp stoet iaf. Ett ul borde veterinären kunna göra :)

Låter ju bra.

Det är naturlig betäckning.

Stoet har lite svårt att hålla hullet på vintern. Hon är inte så glupsk så det hjälper inte hur mycket mat hon får för hon äter inte upp det. På sommaren håller hon sig alltid fin däremot.

Gör vetrinären UL hemma eller åker man till klinik?
Har iofs numera bara 4 mil till en klinik som samarbetar med Hallands djursjukhus så det är inte långt att sticka i väg med henne i så fall.

När ska man åka och kolla upp henne i så fall?

Har de inte möjlighet att ultraljuda hos hingsten?
Det är bäst att samma veterinär kollar hela tiden, för att kunna följa upp.

Ett så gammalt sto skulle jag inte bara betäcka hux flux, utan ha ultraljudkontroll hela brunsten.
Gamla ston samlar ofta på sig vätska.
Enkelt åtgärdat med lite medicin och sköljning, men utan åtgärd blir det inget föl.

Måste bara kolla, läste jag rätt, är hon 34 år och dräktig???
Inte slintit på tangentera?

Har beställt boken "Sto och föl" så nu ska det läsas på lite när boken kommer hem.
Ska prata med den tjejen som var uppe med sitt sto där för 3 år sedan om hur det går till. Om det finns någon vetrinär där eller om hon kollade sitt sto innan hon åkte.

Jag tar ut distriktarna för UL, tycker det är oerhört smidigt, här är en tjej som är väldigt duktig.

I år valde jag att göra första ultraljudet hos hingsten, dvs hon stod kvar de veckorna, hon var också tom så då fick hon betäckas en gång till och sen åka hem.

Om stoet ar bekymmer att hålla hull under vintern ade jag låtit bli att betäcka. Med ett äldre sto är det förstås en större risk att stoet ska tackla ur under dräktigheten och visar hon redan tendenser att magra av om vintern hade jag låtit bli och låtit stoet få en behaglig ålderdom utan riskerna med en dräktighet.

Jag hade ev tagit risken om det var ett svårklassto och det var sista möjligheten att få ett föl, men för denna korsningen är det helt enkelt inte värt det i mina ögon.

Hon håller hullet på vintern men man får stöta till med extra lusern. Tyvärr är hon inget matvrak så det går inte att proppa i henne hur mycket mat som helst. Gäller att verkligen få tag i ett bra foder om det blir aktuellt (det ska man väl ha oavsett men ännu viktigare till dräktiga).

Ja, alltså du känner ju din häst bäst, och det är bara min åsikt att det inte är värt det. Jag hade inte förlåtit mig själv om jag hade utsatt min häst för något som hon inte har alla förutsättningar att klara. Fel kan det gå iaf.

Det är klart att det inte blir något värdefullt föl och jag vill inte riskera min häst heller. Hon är värdefull för mig.
Ska rådgöra med vetrinär och se vad dom säger. Hon är både ung till sinnet och ung i kroppen. Det är ingen som tror mig när jag säger att hon är över 20. Väldigt fräsch för sin ålder, sen vet man ju inte hur ålder är på insidan.

Samtidigt känner jag att det skulle kunna bli en otroligt trevlig korsning efter henne. Hon har ett kanon temperament och hingsten har också det.

Hennes mamma fick Jolly när hon var 20 men hur gammal hon blev det vet jag inte. Står inget i om det på travsport. Hennes pappa var verksam i avel vid 25 års åldern så det verkar som hon har gott påbrå om man ser till åldern.

Jag har själv en 21-åring som är dräktig, har föl vid sidan, och som jag planerar att betäcka om i år.

Hon har lite svårare att hålla hullet än när hon var yngre, men hon är inte mager. Vad gäller hull är det många gånger en värderingsfråga, det jag kan tycka är för tunt kan någon annan tycka är normalt t ex. Låter klokt att låta en veterinär titta på henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 417
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 786
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix