Kan katter känna sej orattvist behandlade?

vindvissla

Trådstartare
Jag hade tva katter och en av dem blev mordad av grannens hund. Efter ett par veckor fick jag en ny av en tjej som hittat katten i en container. Den nya var i samma alder som min andra, ca 6 manader sa jag tyckte det passade bra som salle till honom.

Nu till problemet. Jag tycker inte om den nya katten. Han ar snall och gosig och valdigt pratig, men jag tycker helt enkelt inte om honom. Det verkar inte som att min andra katt ar speciellt fortjust i honom heller aven om de inte brakar.

Ska jag behalla honom och forsoka kela lite da och da eller ska jag ge bort honom till nan annan som kanske kan alska honom? Jag kanner mej sa elak.

Nu slappte jag in min forsta katt och den andra fick stanna ute (han kom inte nar jag kallade) och nu inbillar jag mej att han sitter under en gran och grater for att jag inte tycker om honom....

Sv: Kan katter känna sej orattvist behandlade?

Men fy... varför gillar du honom inte? Är det för att du tycker att han tar den andres plats? Om han är gosig och du tar avstånd från honom skulle jag omplacera honom iaf. :(

nej men usch va lessen jag blir när jag läser ditt inlägg...inte för att jag tror du e elak men varför gillar du inte katten? något speciellt med den?...
Tycker du borde omplacera den för det låter ju inte som att den får den kärlek den behöver från dig...

Är kanske inte i en situation som dig men jag har två katter, systrar. när jag kelar lite för länge med den ena blir den andra avundsjuk och sen tvärtom.

Sluta att förmänskliga dina djur. Och ta vara på den nya katten, man kan inte låta ett djur springa vind för våg bara för att man "inte tycker om den".

Det ar inte sa att jag later den springa vind for vag. De bor utomhus bada tva, men smyger in ibland nar jag slapper in hundarna.

Jag tror inte jag tycker han tar den andres plats, jag ar inte arg pa den stackars katten eller sa. Det ar bara det att han ar helt patrangande hela tiden, ska alltid upp i ansiktet pa mej och fastan jag sager till eller kastar ner honom fattar han inte.

Ja jag tycker ocksa synd om katten, det var darfor jag undrade om katten tycker synd om sej sjalv.

I sa fall hade jag kunnat tanka mej att hitta ett nytt hem at honom. Men om han inte bryr sej kan han ju fa bo kvar.

Tänk efter lite. Han är hittad i en container. Kanske kom han ifrån mamma och kullsyskon tidigt och har därför stannat lite utvecklingen. Han har INGEN. Därför blir han väldigt kontaktsökande när nu har en kull omkring sig igen - du och den andra katten.

Kasta för jösse namn inte ner honom, mota bort honom konsekvent men ge honom närhet PÅ ANDRA SÄTT än att vara i ansiktet på dig.

Han låter ju som en rar liten katt som bara är superglad för att vara med hos några igen.

Tänk efter lite. Han är hittad i en container. Kanske kom han ifrån mamma och kullsyskon tidigt och har därför stannat lite utvecklingen. Han har INGEN. Därför blir han väldigt kontaktsökande när nu har en kull omkring sig igen - du och den andra katten.

Kasta för jösse namn inte ner honom, mota bort honom konsekvent men ge honom närhet PÅ ANDRA SÄTT än att vara i ansiktet på dig.

Han låter ju som en rar liten katt som bara är superglad för att vara med hos några igen.

Håller med! Katten ser sin ny ägare som ett "mamma substitut"

Fast jag tror han varit hos nagon innan, han var ju typ 4-5 manader nar jag fick honom. Och han ar valdigt tam.

Jag gosar med honom ibland och pratar med honom nar jag ar ute. Men den andra katten ar lixom min favvokatt. Kanske for att jag fick honom som kattunge, kanske for att han har en haftig personlighet.

kanske for att han ar vacker, och den andra katten ganska ful.

Ja kanske ska fraga min kompis om hon vill ha honom, hon blev fortjust i honom nar hon sag honom forst.

Om jag tex sitter vid datorn och han hoppar upp i knat, fine om han vill ligga i mitt kna, men da stampar han runt och mjauar och ska upp i ansiktet pa mej. Staller ner honom pa golvet ca 15 ggr och han hoppar upp igen. Sen blir jag sur och kastar ner honom eller slanger ut honom.

Jag vet inte, kanske har jag svart att alska honom for att han ar ful o snall?

Men missuppfatta mej inte, jag ar inte elak mot katten, jag gor mitt basta att forsoka gosa och kela med honom ocksa.

Fråga kompisen om hon vill ha honom istället!
Förstår dig att det kan vara påfrestande men han behöver ju tydligen närhet väldigt mycket.

Jag vet inte, kanske har jag svart att alska honom for att han ar ful o snall?

:crazy:

Jag är inne på Mandalakis linje, men samtidigt lär ju varken du eller katten må särskilt bra när den behandlas på det sättet. Lämna bort katten OM du kan hitta någon som kan ge honom ett gott och långvarigt hem. Kan din kompis göra det? I så fall låter det väl som en bra idé att hon får ta över honom. I annat fall får du ta ditt ansvar och behålla katten och se till att han blir behandlad som han förtjänar. Han verkar ha haft ett hårt liv redan och ska inte behöva bli en vandringspokal eller bli satt på undantag för att han är närhetstörstande och "fulare" än din andra katt.
Fine om du inte vill kela med honom 24/7 men "kasta ner och slänga ut"? Varför gör du så? Han kan väl inte rå för att du skaffade en katt som du inte vill ha, eller en ny katt innan du sörjt klart din gamla, eller vad det nu kan vara som gnager dig.
Jag tror att du skulle tjäna på att fundera över _varför_ du beter dig på det här sättet mot din katt.
Tillägg: Jag ska "erkänna" att jag kan tycka att det är jobbigt med katter som är "överkeliga". Mysigt en stund, men inte ständigt och jämt. Men min erfarenhet är att om de verkligen får kela en stund så lugnar de ner sig. Och katten är ju på det sättet av en anledning, han behöver närhet och kärlek. Antingen ger du honom vad han behöver, eller också letar du med ljus och lykta tills du hittar någon som kan göra det. Jag hoppas att du inte ger honom till första bästa bara för att bli av med honom.
Fungerar det inte om du verkligen ger honom din odelade uppmärksamhet en stund, t.ex. när han hoppar upp i knät, att du verkligen gosar med honom då (han behöver ju inte vara i ansiktet på dig för det, mota bort honom vänligt och klappa honom när han är i knät). Då kanske han nöjer sig med att bara ligga och vara nära sen, eller att bli nedsatt på golvet och ägna sig åt annat?

Senast ändrad:

:crazy:

Jag är inne på Mandalakis linje, men samtidigt lär ju varken du eller katten må särskilt bra när den behandlas på det sättet. Lämna bort katten OM du kan hitta någon som kan ge honom ett gott och långvarigt hem. Kan din kompis göra det? I så fall låter det väl som en bra idé att hon får ta över honom. I annat fall får du ta ditt ansvar och behålla katten och se till att han blir behandlad som han förtjänar. Han verkar ha haft ett hårt liv redan och ska inte behöva bli en vandringspokal eller bli satt på undantag för att han är närhetstörstande och "fulare" än din andra katt.
Fine om du inte vill kela med honom 24/7 men "kasta ner och slänga ut"? Varför gör du så? Han kan väl inte rå för att du skaffade en katt som du inte vill ha, eller en ny katt innan du sörjt klart din gamla, eller vad det nu kan vara som gnager dig.
Jag tror att du skulle tjäna på att fundera över _varför_ du beter dig på det här sättet mot din katt.
Tillägg: Jag ska "erkänna" att jag kan tycka att det är jobbigt med katter som är "överkeliga". Mysigt en stund, men inte ständigt och jämt. Men min erfarenhet är att om de verkligen får kela en stund så lugnar de ner sig. Och katten är ju på det sättet av en anledning, han behöver närhet och kärlek. Antingen ger du honom vad han behöver, eller också letar du med ljus och lykta tills du hittar någon som kan göra det. Jag hoppas att du inte ger honom till första bästa bara för att bli av med honom.
Fungerar det inte om du verkligen ger honom din odelade uppmärksamhet en stund, t.ex. när han hoppar upp i knät, att du verkligen gosar med honom då (han behöver ju inte vara i ansiktet på dig för det, mota bort honom vänligt och klappa honom när han är i knät). Då kanske han nöjer sig med att bara ligga och vara nära sen, eller att bli nedsatt på golvet och ägna sig åt annat?

:bow: :bow: :bow:

Bra svar.

Skulle aldrig falla mej in att vara elak mot honom eller ge bort honom till forsta basta. Jag skoter om mina djur bade fysiskt och kanslomassigt, aven om jag inte ar lika fortjust i denna katten som den andra.

Jag har funderat pa varfor jag inte kan alska honom och tycker sjalv att det ar lite scary. Tank om jag skulle bli likadan om jag far barn. Och alska en mer an den andra? Jag har en favorit av mina hundar och en av mina hastar ocksa, fastan jag inte tycker illa om den andra (som jag nastan gor med katten)

Han kanske vaxer ifran det, han ar ju ganska ung an. Jag ska fraga min kompis om hon fortfarande vill ha honom, annars far jag val lara mej alska honom :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 898
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama