SAOB är en historisk ordlista om ords utvecklingVad är skillnaden på SAOL och SAOB? Jag har trott att det är samma sak![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SAOB är en historisk ordlista om ords utvecklingVad är skillnaden på SAOL och SAOB? Jag har trott att det är samma sak![]()
Interresant. Har definieras kadaver som en dod manniska som anvands i medicinskt syfte. En hund som soker doda manniskor ar en Cadaver Dog ... som soker "human remains".
Intressant men även här i Sverige används det nog olika.
Känsliga som lätt får upp obehagliga bilder i huvudet behöver inte läsa nedan.
I min bransch används ordet kadaverssnering generellt om alla kroppar som är sönderslitna och kräver borttag av rester från tågens underrede oavsett djur eller människa.
Fast cadaver är ju inte svenska, så det har en annan betydelse. SAOL borde rimligtvis vara det enda som behövs i det här sammanhanget och det har redan presenterats.Ja kadaver kan syfta på en död människa.
Källor:
1. Kadaverhundar och likhundar är samma sak.
2. Människor är också djur.
3. Human cadaver ger jättemånga träffar på google
4. What more do you need?!
1. Troligen är det översatt från engelska som ett färdigt begrepp och är inte en sammansättning som konstruerats på svensk grund. Säger därför lite om det svenska ordet kavaver.Ja kadaver kan syfta på en död människa.
Källor:
1. Kadaverhundar och likhundar är samma sak.
2. Människor är också djur.
3. Human cadaver ger jättemånga träffar på google
4. What more do you need?!