Kan jag? Vågar jag?

Sv: Kan jag? Vågar jag?

Ja det är vikten som är relevant (och ridskickligheten) + hur viktbärande hästen är, inte ålder på ryttaren eller mankhöjd. Ålder och mankhöjd är bara en indikation och en väldigt inprecis sådan.

Läs det jag skrev en gång till..
Vikten är mest relevant, men det är få hästar under ca 130 som fixar en "normal" vuxen -om man ska prata generellt.

Det hjälper inte inte hur mycket jag läser, jag håller inte med dig om att det finns en magisk gräns runt 1.30 (eller vid någon annan mankhöjd) utan min erfarenhet är att det finns så stora variationer både när det gäller häst och ryttare att det är bättre att se till individerna och ekipaget än att använda ryttarålder och mankhöjd som urval. Sätter man en sådan gräns blir det dessutom fel åt andra hållet då många hästar över 1.30 inte alls är viktbärande.

Det finns många "normala" kvinnor som väger 50-60 kg vilket många hästar runt 1.30 kan bära utan problem, medelvikten bland kvinnor är ca 67 kg så någon märkvärdigt låg vit är det knappast utan ganska vanligt.

Vad har du fått ifrån att det finns "en magisk gräns" ??? Jag har strukit under ca flera gånger och påpekat att det är vikten som har betydelse. Sen har jag pratat om MAX vikt; alltså vikten då hästarna börjar ansträngas och jag själv föredrar att hålla mig lite under maxvikten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 016
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18