Kan jag också?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har alltid varit intresserad av distans men har aldrig riktigt vågat , kan man ansluta sej till ngn förening el dyl trots att man e gammal( 44) och har en travarkorsning mellan 15 och 20 år? Hur gör man för att börja osv osv, tycker det verkar vara en kul gren att hålla på med!

Sv: Kan jag också?

Självklart!!! Utifrån ditt användarnamn låter det som du bor i Askersund? Isåfall finns Nerikesdistansryttarförening i dina krokar. det är en trevlig och aktiv klubb som regelbundet ordnar träningsritter o dyl. Kolla deras hemsida www.nerikesdistansryttare.org

Som Madde skrev, bor du i Askersund? I så fall kan du kontakta mig!
Har du inget för dig i morgon så har vi en Julklappsritt i Fjugesta 11.00.
Vi skrittar runt i ett par timmar och pratar strunt, sen fikar vi och har julklappsbyte.
Det är fler "nybörjare" som jag inte träffat tidigare som kommer.

Tack! Vilket varmt välkomnande, min transport e trasig tyvärr annars hade jag gärna hakat på! Skicka gärna pm om nästa ritt! Ja jag bor i närheten av Askersund!

Klart du kan. Jag var 40 år innan jag ens hade suttit på en häst. Jag tror jag var 43 år när jag startade min första ritt. Jag hade en travare då som jag haft mycket roligt tillsammans med.
Det första du måste skaffa är ett grönt kort. Har du redan det så är det bara att gå med i en ridklubb, vilken som helst och sedan lösa en lokal tävlingslicens. Att ta grönt kort innebär ju att man vet att man måste känna till tävlingsreglementet i den sport man tävlar i. Du behöver alltså vara någorlunda insatt i TR VI. Sedan skulle jag rekommendera att du åker och kollar på en tävling. Närmast dig är ju tävlingar som Nerikes och Billingens distansridklubbar anordnar. Där kan du fråga alla om saker du undrar över. Distansfolk brukar vara trevligt folk.
Nästa steg brukar vara att man rider en så kallad pröva på, som finns i anslutning till de flesta tävlingar. Den brukar vara på 2-3 mil. Då lär man sig också en massa saker.
Det finns massor att läsa på nätet om distansritt. Träningsritter lär man sig också mycket på.
Hoppas du sätter igång för sedan lär du ha svårt att sluta!
Lycka till!

Hej!
Jag är en 45-årig f d "ponnymamma" som tagit över dotterns urvuxna tävlingsponny (korsning arab-newforrest-varmblod, 17 år) och börjat träna distans med henne. Kände att jag ville ha ett mål med min ridning. Jag red min första prova-på ritt på Billingen i augusti -08. Jättekul! I år siktar jag på att starta 50 km, först CR och sedan en riktig tävling. Jag har aldrig tävlat tidigare utan tog grönt kort och tävlingslicens nu på äldre dar. Det är aldrig försent!
Lycka till!
Maria

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 133
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 569
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar