Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Sv: Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Det är få av våra hästar som är i någon typ av miljö de är skapta för. Speciellt är de flesta av våra framavlade hästar inte skapta för att överleva helt själva i naturen.
Avelsarbetet har kommit längre än så. Islänningar, settisar och lite andra tuffa raser klarar sig nog bättre, men utan människans medhjälp är det inget roligt liv vilda hästar har.
Tror du att man medvetet avlat bort hästars möjlighet att klara sig i frihet? Då har du fel. Dom skulle klara sig utmärkt, undantaget trafiken, för dom har kvar alla egenskaper dom behöver för fodersök, fortplantning etc. Dom t o m sätter vinterpäls trots generationer av klippning/rakning. :)

Men i ett större stall med personal handlar snöstormen inte om hästarnas bästa, utan om personalens bästa. Varför ska de utsätta sig och hästarna för livsfara om de faktiskt inte behöver?
Vilken då livsfara? Klarar man inte hästar i det vädret, ska man nog fundera över sitt yrkesval.

LIA

Så mycket rör sig inte hästarna ute när det är snöstorm att det gör någon skillnad den dagen.

Hur tänker du då?
Hästen är gjord för att röra på sig (fritt) 90% av sin vakna tid. Det är inget vi kan eller har lyckats avla bort.

Är det riktigt dåligt väder så står hästarna med baken mot vinden och....står still;)

Nej jag uttryckte mig nog dumt! Så likt den miljön dom är skapt för som möjligt, alltså hellre hage än box :)

Ja, men säg det till hästarna då. När de står och trycker, skjuter rygg och skakar med röven mot blåsten. De vill inte alls begripa att de ska vandra runt 90 % av tiden, för att söka föda och hålla värmen.

Hästar är individer. Vissa känsligare än andra. När de står och bara huttrar, spänner sig och inte alls har det bra - då tar jag in dem.

I mitt stall där vi har 3 inackorderingshästar så släpper jag ut dem varje dag om det inte skulle vara REJÄL storm som det kan bli nån gång bara. Är det så att det antingen regnar el snöar o blåser så får de täcken på sig. Jag har fått löfte av alla att ta in deras hästar om det blåser allt för mkt o regn o blåst tycker jag är värre än snö o blåst. Sen kan det ju blåsa mkt men inte så kalla vindar då får de va ute. Men om det är iskalla vindar med snöstorm el regn så tar jag in min egen och hyresgästerna tyckte alla att de ville att jag då skulle ta in deras oxå..

Så om du vill att din häst ska vara ute så har du all rätt att kräva det. Här har vi inga kontrakt utan vi pratar som vuxna människor. Vill de ha ut sin häst i storm så är det självklartatt jag tar ut hästen. Märker jag dock att hästen mår dåligt av att vara ute så ringer jag ägaren o diskuterar, som vuxna.

Du borde bara kunna säga till stallvärden att du vill att din häst ska va ute iaf. Punkt slut. Det är inte upp till henne, det är ägarens val.

Men? Litar man inte på sin stallägare?

Hade min stallägare sagt till mig att idag får hästarna stå inne pga det och det, så fine. Jag eftersträvar så mycket utevistelse som möjligt för min häst, men står han inne en dag dör han inte, jag litar på dem jag har hästen hos!

Personalen följer ju det stallägaren säger till dem att göra, med all rätt, stallägaren är således deras arbetgivare, dennes beslut följer man (om det itne är helt uppåt väggarna, men det anser iaf inte jag detta beslutet vara)

KL

Jag tycker som sagt enligt tidigare inlägg, att stallägaren ska informera samtliga hästägare i förväg om hästarna planeras inte bli utsläppta pga väder följande dag. Det är ju ett avbrott i de vanliga rutinerna och det optimala är att man som hästägare då kan göra det som går för att motionera hästen på annat sätt den dagen, så att de inte blir ståendes 24 timmar inomhus. (eller det blir ju mer förresten - 36 timmar, om det är från föregående natt, hela nästa dag, och sen natten igen). Är väl inte konstigare än att man som stallägare informerar innan hästarna ska byta hagar tex?

sen det där som ngn skrev att de jobbat på tävlings stall och hästarna skulle in supertidigt och inte ville in....och att allt blev bättre när en del valde att själva ta in sina hästar senare, medans resten gick in tidigt osv... jag känner inte igen det faktiskt. I min erfarenhet blir det som en ond cirkel när det är många hästar på ett ställe som går in tidigt. De vänjer sig vid detta och vill in tidigare och tidigare vintertid, för det finns mat inne och mindre mat ute. Och när många hästar då går in tidigt, funkar det inte att ha kvar ett fåtal hästar ute, dessa blir oroliga när resten går in osv. så nej, den redogörelsen känner jag inte alls igen.

I övrigt: jag tycker som flera andra sagt, egentligen, att den dagen en eller två gånger om året som det är storm ute, att rent tekniskt så står hästarna still lika mycket ute som de gör inne, och i den aspekten har de det bättre inne den dagen, med skydd och mat. Fast i min erfarenhet så tycker inte hästarna det. De är extrema vanedjur, och att inte få gå ut på morgonen när de gör det 360 dagar i övrigt på året, brukar vara stressande för dem. I mitt stall gör vi ALLT för att de ska ut i vanlig ordning på morgonen, om det så är snöstorm och de bara går ute 2 timmar typ... Just det där att de får gå ut en vända, förändrar läget hos dem hur mycket som helst - de får gå ut i vanlig ordning och sen att ta in tidigare blir inte alls samma sak för dem som att de inte fick komma ut alls.

förra vintern som var helt sanslös hos oss i östergötland, med en meters snö och flertalet extrema snöoväder gång på gång vintern igenom, hände det EN dag att hästarna inte fick gå ut på morgonen. Då var anledningen att den som hade morgonfodringen fick ställa bilen nere vid riksvägen en kilometer bort och GÅ upp till stallet, då det inte gick att köra. Vid 08 på morgonen var övriga personer tillhörande stallet konstaterat insnöade i sina bostäder, och vädret bara fortsatte. eftersom det var så extremt tog vi då beslutet att hästarna fick stå kvar inne med massor med mat, av rädsla att vi inte skulle ta oss ut på eftermiddan för att kunna ta in dem från ovädret. Det var alltså inte vädret i sig för HÄSTARNAS del som stoppade oss, de hade kunnat släppas ut just då som läget var, utan rädslan för att VI inte skulle ta oss dit vid behov när ovädret skulle fortsätta och få in dem sen.

Jag själv var insnöad till 15 på eftermiddan då plogservicen var ikapp och vädret hade lugnat sig. Tog mig då ut till stallet och släppte ut hästarna en timma. Sen började ovädret igen, varpå jag tog in hästarna. De var hur nöjda som helst att gå in igen, och lika lugna var de att släppa ut den dagen fast klockan var 15.00 och deras rutiner helt hade rubbats. Var som att de kände på sig oväder nivån. Det var i stort sett helt mörkt hela dagen pga snön som bara rasade, kanske har de ngn inbyggd känsla för vädrets makter. Katter tex blir ju ofta väldigt vädersjuka så fort det är oväder och rusk ute, och brukar då sova mer än vanligt. Vad vet jag : )

summa summarum ska det oerhört mycket till för att hästarna inte ska släppas ut i vanlig ordning på morgonen. om de sen går in tidigare pga extremt väder så fine. men ut ska de i min värld, de mår bäst då, och det tycker jag att jag har belägg för utifrån vad jag sett genom åren hur de beter sig och vad de signalerar att de helst vill.

Senast ändrad:

Hästar är individer. Vissa känsligare än andra. När de står och bara huttrar, spänner sig och inte alls har det bra - då tar jag in dem.

Ja det var ju just det jag menade, Ramona skrev så det lät som om hästar (i allmänhet) inte behöver röra på sig när det är kallt ute.
Formuleringen lät det låta som om alla hästar likväl kan stanna inne vid dåligt väder eftersom vissa individer är så. :)

Kl på mig själv. Idag stod hästarna inne för att det var för halt för att ta ut dom. Det finns då utsäkter för allt. För det första är han broddad och det vet hon. Och för det andra hade exakt all is regnat bort fram till lunch. Men inte heller då fick dom komma ut. Ingen info och mycket missnöjd häst när jag kom 13:30. Han fick gå ut i 3h iallafall. Ensam. Rullade sig, busade, åt lite hö, pysslade runt och trots att han var ensam ute ville han inte alls komma in utan fick hämta honom längst bort i hagen. Tänkte egentligen låta honom vila idag men nu kände jag att det inte riktigt var läge för det.
Det känns sådär roligt att åka bort över helgen nu..

FY säger jag bara. Men du flyttar väl aldeles strax?
men fy vilken ångest om du ska bort i helgen, vaddå, riskerar hästarna att stå på box hela helgen alltså? det är ju ohållbart. Själv hade jag inte fixat det faktiskt, att åka bort under såna omständigheter, såvida du inte har ngn som kan släppa ut hästen eller motionera den åt dig?

Flyttar om 11 dagar. Men ångesten över helgen ligger tät och hade det inte varit för att vi skulle köra flyttlass hade jag stannat hemma. Jag ska rycka i några trådar så någon kanske kan släppa ut honom några timmar om det skulle köra ihop sig. Men jag blir bara så jäkla ledsen över sånt här.
Vi åker imorgon förmiddag så jag kommer vara på plats vid utsläpp imorgon. Och blir det tjaffs så får det bli det. Jag köper inga fler utsäkter nu.

Vilka konstiga människor du har råkat ut för! Det finns då folk till allt, och en del av dem borde nog inte ha häst.
Klart hästar ska vara ute! Svårare än så är det inte.

Alltså på fullt allvar - de andra inackarna köper alltså detta utan mankemang?

det är ju helt absurt.
Kan du inte flytta tidigare tänkte jag fråga men sen inser jag att du flyttar från stockolm till skåne och ska ha hästen med osv....

jösses alltså. fy fanken. :(

Tror du att man medvetet avlat bort hästars möjlighet att klara sig i frihet? Då har du fel. Dom skulle klara sig utmärkt, undantaget trafiken, för dom har kvar alla egenskaper dom behöver för fodersök, fortplantning etc. Dom t o m sätter vinterpäls trots generationer av klippning/rakning. :)
Kan ju säga att du har fel.
Alla hästar skulle definitivt inte klara sig.

Visst sätter alla hästar vinterpäls, men inte tillräckligt för att klara en kall vinter.
Min förra häst fick lika mkt vinterpäls som fjordingen hade sommarpäls. :angel:

Vilken då livsfara? Klarar man inte hästar i det vädret, ska man nog fundera över sitt yrkesval.

Har du aldrig varit med om halvgalna (och kanske ouppfostrade) hästar?
Är då vädret dåligt och underlaget halt, kan det ju faktiskt bli farligt att leda runt på massa hästar.

*kl

Tycker folk faktiskt det är bättre att hästar generellt sett står ute och kurar mot vinden, än att de står inne i stallet?

Visst dör inte hästarna av det, men en häst som står och spänner sig en halv dag lär ju inte må helt 100 i kroppen efter det.
Så det är ju vad man själv föredrar. En lite uttråkad häst, eller en häst som kanske får ont i kroppen i några dagar.

Sen tänker jag lite så. När det är snöstorm o liknande är ju kanske inte elen i staketet det bästa.
Personligen låter jag hellre hästen stå inne, än att riskera att den kommer bort i stormen.

Ja det var ju just det jag menade, Ramona skrev så det lät som om hästar (i allmänhet) inte behöver röra på sig när det är kallt ute.
Formuleringen lät det låta som om alla hästar likväl kan stanna inne vid dåligt väder eftersom vissa individer är så. :)
Men kära du, hur läser du egentligen? Och vad är det du menade för någonting?

Jag citerar mig själv:
Så mycket rör sig inte hästarna ute när det är snöstorm att det gör någon skillnad den dagen.
Alltså, det gör ingenting ifall hästarna får stå inne när det är snöstorm eftersom de ändå inte går omkring ute i stormen utan står med rumpan vänd mot vinden.

Ja, hästarna rör sig inte mycket när det är skräpväder så jag tycker också att de kan få vara inne när det är riktigt dåligt, framför allt om man inte har möjlighet att komma ifrån och ta in dom tidigare. Hellre inne en dag än 12 timmar dyngsura i snöstorm. Det optimala är ju att de kan komma ut ett par timmar i alla fall. Men det är väl bara för hästägarna att rida dom lite extra den dagen eller släppa ut hästen själv en stund medan man mockar för det är också en säkerhetsrisk och jag kan ju tänka mig hur snacket skulle gå om det hade hänt en olycka med hästen under dagen.

Men jag tycker också att det är viktigt att man redan i avtalet har tagit med vilka rutiner som gäller vid extremväder och att man informerar dagen innan. Jag har själv stått i stall där det gärna blev lite för många innedagar och det upplevde jag var av bekvämlighet, typ hästar inne vid -15 grader för att vattnet frös annars. Då var jag också irriterad.

Om man ska ställa in hästarna varje gång det blåser ganska mkt (ej storm) så skulle hästarna här få stå inne VÄLDIGT mkt. Det är öppna marker o blåser typ jämnt, mkt! Töligt som fän. Men vi sätter då på dem täcken o de får vara ute.

Men när det regnar o blåser iskallt då tar jag in dem, även när det är snöstorm eller helt enkelt kalla storm vindar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det... 2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan. Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr...
Svar
9
· Visningar
4 222
Senast: bejkonfis
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka