Sv: Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?
KL
Jag tycker som sagt enligt tidigare inlägg, att stallägaren ska informera samtliga hästägare i förväg om hästarna planeras inte bli utsläppta pga väder följande dag. Det är ju ett avbrott i de vanliga rutinerna och det optimala är att man som hästägare då kan göra det som går för att motionera hästen på annat sätt den dagen, så att de inte blir ståendes 24 timmar inomhus. (eller det blir ju mer förresten - 36 timmar, om det är från föregående natt, hela nästa dag, och sen natten igen). Är väl inte konstigare än att man som stallägare informerar innan hästarna ska byta hagar tex?
sen det där som ngn skrev att de jobbat på tävlings stall och hästarna skulle in supertidigt och inte ville in....och att allt blev bättre när en del valde att själva ta in sina hästar senare, medans resten gick in tidigt osv... jag känner inte igen det faktiskt. I min erfarenhet blir det som en ond cirkel när det är många hästar på ett ställe som går in tidigt. De vänjer sig vid detta och vill in tidigare och tidigare vintertid, för det finns mat inne och mindre mat ute. Och när många hästar då går in tidigt, funkar det inte att ha kvar ett fåtal hästar ute, dessa blir oroliga när resten går in osv. så nej, den redogörelsen känner jag inte alls igen.
I övrigt: jag tycker som flera andra sagt, egentligen, att den dagen en eller två gånger om året som det är storm ute, att rent tekniskt så står hästarna still lika mycket ute som de gör inne, och i den aspekten har de det bättre inne den dagen, med skydd och mat. Fast i min erfarenhet så tycker inte hästarna det. De är extrema vanedjur, och att inte få gå ut på morgonen när de gör det 360 dagar i övrigt på året, brukar vara stressande för dem. I mitt stall gör vi ALLT för att de ska ut i vanlig ordning på morgonen, om det så är snöstorm och de bara går ute 2 timmar typ... Just det där att de får gå ut en vända, förändrar läget hos dem hur mycket som helst - de får gå ut i vanlig ordning och sen att ta in tidigare blir inte alls samma sak för dem som att de inte fick komma ut alls.
förra vintern som var helt sanslös hos oss i östergötland, med en meters snö och flertalet extrema snöoväder gång på gång vintern igenom, hände det EN dag att hästarna inte fick gå ut på morgonen. Då var anledningen att den som hade morgonfodringen fick ställa bilen nere vid riksvägen en kilometer bort och GÅ upp till stallet, då det inte gick att köra. Vid 08 på morgonen var övriga personer tillhörande stallet konstaterat insnöade i sina bostäder, och vädret bara fortsatte. eftersom det var så extremt tog vi då beslutet att hästarna fick stå kvar inne med massor med mat, av rädsla att vi inte skulle ta oss ut på eftermiddan för att kunna ta in dem från ovädret. Det var alltså inte vädret i sig för HÄSTARNAS del som stoppade oss, de hade kunnat släppas ut just då som läget var, utan rädslan för att VI inte skulle ta oss dit vid behov när ovädret skulle fortsätta och få in dem sen.
Jag själv var insnöad till 15 på eftermiddan då plogservicen var ikapp och vädret hade lugnat sig. Tog mig då ut till stallet och släppte ut hästarna en timma. Sen började ovädret igen, varpå jag tog in hästarna. De var hur nöjda som helst att gå in igen, och lika lugna var de att släppa ut den dagen fast klockan var 15.00 och deras rutiner helt hade rubbats. Var som att de kände på sig oväder nivån. Det var i stort sett helt mörkt hela dagen pga snön som bara rasade, kanske har de ngn inbyggd känsla för vädrets makter. Katter tex blir ju ofta väldigt vädersjuka så fort det är oväder och rusk ute, och brukar då sova mer än vanligt. Vad vet jag : )
summa summarum ska det oerhört mycket till för att hästarna inte ska släppas ut i vanlig ordning på morgonen. om de sen går in tidigare pga extremt väder så fine. men ut ska de i min värld, de mår bäst då, och det tycker jag att jag har belägg för utifrån vad jag sett genom åren hur de beter sig och vad de signalerar att de helst vill.