Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Sv: Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

BTW 20 cm snö är inte mkt. ;)

Mycket snö är när du skottar dig in i stallet för att få upp dörrarna. :D

Japp, och när man måste börja dagen med att starta upp traktorn så att man kan skotta sig fram mellan stallet och hagen... när det har kommit bortåt 1/2 metern med tung blötsnö :grin:

10 cm nysnö är ju ingenting, det är ju knappt lönt att ta på sig vinterkläderna för :D

Med en vävare så hade jag i egen hög person åkt till stallet och tagit ut hästen, hästar väver, boxvandrar och krubbiter till följd av att dom redan har varit inne aldeles för mycket med för lite sysselsättning - det är så såna beteendestörningar utvecklas.

Hade det inte varit möjligt så hade jag talat med stallägaren om att hästen måste ut oavsett väder för annars måste hästen flyttas till ett annat stall.

BTW 20 cm snö är inte mkt. ;)

Mycket snö är när du skottar dig in i stallet för att få upp dörrarna. :D

Det fick man iofs här (30 cm packad blötsnö där det inte drivit, och sen en gigantisk snödriva rakt på porten), och det är där poängen är, även om du klippte bort den; 10 - 20 cm snö i KOMBINATION med hård vind.

Det var därför varningen fanns, och det var det som gjorde vädret problematiskt - snön i kombination med vinden. På gärdena låg det lårhögt i drivorna.

KL

Jag kan inte låta bli att undra om inte några av dessa stissiga hästar hade varit mindre stissiga om dom hade fått längre utetider och inte blir inplockade/inte utsläppta så fort det blåser? Min häst var ute i alla väder och han var inte ett dugg stissig att gå med till och från hagen, det är ju ett tryggt ställe för honom. På ridturer i samma väder kunde han dock bli väldigt nervös.

Jag har jobbat i ett större stall med tävlingshästar som inte visade några som helst tecken på att vilja in vid dåligt väder (Jo, 1 av dom 21 hästar som stod där) men likförbannat skulle 9 st in vid 12 (ut vid 8) och resten vid 14. Då blev hästarna stissiga, dom ville ju inte in! Dom var även oroliga inomhus resten av eftermiddagen och kvällen. När dom som ville fick möjligheten att ha sina hästar ute tills dom själva tog in dom så märkte dom fort att deras hästar blev betydligt lugnare.

Det fick man iofs här (30 cm packad blötsnö där det inte drivit, och sen en gigantisk snödriva rakt på porten), och det är där poängen är, även om du klippte bort den; 10 - 20 cm snö i KOMBINATION med hård vind.

Det var därför varningen fanns, och det var det som gjorde vädret problematiskt - snön i kombination med vinden. På gärdena låg det lårhögt i drivorna.
Varningen gäller väl trafik, uterabeten etc? Knappast för hästar.
Jag kunde inte se minsta problem vad gäller hästarna.

Håller med det Atalantha skriver ang stissiga hästar. Dom blir vad man gör dom till. Eller kanske vad man inte gör dom till? :o

LIA

Jag skulle absolut vilja ha mina hästar utsläppta om jag hade dem i stall. Mina går ute dygnet runt, året runt. I morse hade de ett snötäcke på ryggen och det blåste rejält, men ingen av dem valde att stå i vindskyddet för det. Däremot var vi tvungna att ta med hästarna till ett stall på en annan gård under dagen eftersom hovslagaren inte ville sko ute. Människor och djur har ofta ganska olika behov!
Javisst, om man har fjordingar, islänningar eller nordsvenskar eller annan bruksras som är enormt tåliga.

Fullblod och helklippta halvblod släpper man inte ut i ur och skur om man vill att de ska ha hull och må bra.

Det finns ingen chans att fullblodsstoet jag hade skulle äta ute om det var snöstorm. Så att ens hävda att så länge hästarna äter så håller de värmen. Jovisst, det gäller vissa, men inte alla.

Djur, precis som människor, är individer. Man kan inte generalisera!

Du generaliserar ju själv? Även andra raser än bruksraser kan klara vädret utan problem. Våra hbl t ex, varav en är delklippt, vilket jag nämnt ovan.
Grannens travare var också ute under hela ovädret.

Jag tror inställningen att "min häst skulle aaaldrig ..." beror på att varken ägare eller häst provat på utedrift eller ens utevistelse i alla väder.

LIA

Jag löser det problemet genom att lägga täcke på hästarna ;)
Och jag har araber.

Ehemm, Donhästen som Donkosackerna rider på är framavlad ur engelska fullblod - dessa hästar går på lösdrift i -40 -50 :banana:

Det är inte hästarna det är fel på när hästar inte klarar av klimatet...

Kan ju tillägga att hästar är synnerligen energieffektivt byggda med väldigt lite hud area i förhållande till "kött" samtidigt som dom har väldigt stor komfortzon - detta gör att hästar, oavsett pälsmån, faktiskt tål kyla mycket bättre än tex kor eller mesiga människor.

Den häst som inte klarar av att gå ute några timmar i hagen en vinterdag är att anse som slaktfärdig, då ska hästen stå på klinik eller vara på slakteriet och definitivt inte gå som "tävlingshäst" (som om hästar som tävlas skulle vara en egen ras eller nått :confused:).

Faktum är att om vi skulle kasta ut ett gäng "tävlingshästar" i skogen så skulle vi förmodligen så småningom ha en svensk vildhäststam :idea:

Så underskatta inte hästarna bara för att dom är stressade till följd av att dom är understimulerade och står i sina burar inne i stallet alldeles för mycket, dom är fortfarande hästar under de rosa halstäckena och fluffiga benlindorna.

Säg det till den av mina som spränger både hage och stalldörr för att komma IN om det är skitväder.
Eller tåliga ponnyn som fryser så hon skakar vid minsta regn...

VISSA hästar VILL vara ute oavsett väder. Andra INTE.
Man får se till individen som alltid!

Jag tror inställningen att "min häst skulle aaaldrig ..." beror på att varken ägare eller häst provat på utedrift eller ens utevistelse i alla väder.
Jag har haft flera hästar på lösdrift, inkl den känsliga fullblodsmärren jag nämnde ovan. Det är kanske därför jag har lärt mig hur olika individer fungerar.

Vissa funkar att vara ute i storm och andra funkar inte. Men i ett större stall med personal handlar snöstormen inte om hästarnas bästa, utan om personalens bästa. Varför ska de utsätta sig och hästarna för livsfara om de faktiskt inte behöver?

Jag tycker personligen att det är dåligt utav personalen i ditt stall att säga att dom inte tänker släppa ut hästar, utan att prata med er om det - eller missuppfattade jag dig? Det är ju faktisk de som har tagit ansvaret att göra dessa saker.
Och hästar är hästar, och får inte ont av lite snö och blåst inte! Menar; hur många hästar tycker om att stå inne i en box när de kan få vara ute i friska luften?

Jag hade personligen blivit upprörd om personen som släppte ut hästarna inte tänkte göra detta pga. vädret.
Då kan man snacka ihop sig så att ev. någon annan gör det - och se vilka hästar som eventuellt skall stå inne.
Våra fick gå ut i vått och torrt om ingen sa något annat! :)

Mjah fast vad jag menade var att snön i sig inte var något hinder.
Inte ens 30 cm snö, och inte ens om det är hårdpackat.

Mycket snö är när du inte kan skotta dig in eftersom snön är för djup. :)
Mycket snö var det vintern -99 (samma vinter som det var -40 i 2 dagar...) när jag red min sköthäst, en halvblodsvalack på ca 170, och fastnade i snön på ängarna eftersom det var så djupt att det gick upp till mina fotknölar.Iofs drivsnö som samlats där, men för att kunna skapa den sortens drivor på den ängen behövdes det mycket snö i övrigt.

Sen kan jag anse att kombination med hård vind säger ingenting. Det beror ju på hur hård vinden är. Har jobbat på många ställen som gärna släpper ut i "Hård vind". Men kanske inte så hård så den sliter med sig grenar, plåttak mm.

Javisst, om man har fjordingar, islänningar eller nordsvenskar eller annan bruksras som är enormt tåliga.

Fullblod och helklippta halvblod släpper man inte ut i ur och skur om man vill att de ska ha hull och må bra.

Det finns ingen chans att fullblodsstoet jag hade skulle äta ute om det var snöstorm. Så att ens hävda att så länge hästarna äter så håller de värmen. Jovisst, det gäller vissa, men inte alla.

Djur, precis som människor, är individer. Man kan inte generalisera!

Nej man ska inte generalisera : )

Mitt fullblod går ute i ur och skur (täckad) och han äter precis lika glatt i snöstorm och spöregn som i allt annat väder. Inte blir han vare sig stressad eller upprörd heller under de väderförhållandena, han är som vilken annan häst som helst.

de övriga 6 i stallet också, varav fem är halvblod och den sjätte utöver min egen, också är ett fullblod.

Senast ändrad:

Men i ett större stall med personal handlar snöstormen inte om hästarnas bästa, utan om personalens bästa. Varför ska de utsätta sig och hästarna för livsfara om de faktiskt inte behöver?

När slutade det handla om hästarnas bästa? Jag har själv jobbat mycket i stall och anser inte att man kan bestämma att man bara vill jobba i vissa väder. Det är helt uteslutet för mig. När det var snöigt och jävligt fick hästarna lov att vara broddade och sulade. När det var isgata till hagarna sandade vi vägarna till hagarna.

Det är inte bara inom hästyrket man utsätter sig för fara, men är man inte beredd att ta risken bör man kanske satsa på ett säkrare yrke. Att jobba med hästar kommer aldrig vara säkert.

För att undvika missförstånd: med detta sagt menar jag inte att man ska totalt strunta i alla risker som finns, absolut inte! Men jag tycker man bör göra sitt yttersta för att hästarna ska sina dagliga behov tillfredsställda.

Nej man ska inte generalisera : )

Mitt fullblod går ute i ur och skur (täckad) och han äter precis lika glatt i snöstorm och spöregn som i allt annat väder. Inte blir han vare sig stressad eller upprörd heller under de väderförhållandena, han är som vilken annan häst som helst.

de övriga 6 i stallet också, varav fem är halvblod och den sjätte utöver min egen, också är ett fullblod.

Precis! Jag har faktiskt aldrig varit med om en häst som hellre står inne i stallet istället för att få gå ut!

Och om hästen fryser ute, så skall den inte behöva stå inne för det, bara att täcka!

Har alla redan glömt förra vintern? Med 4 månaders permanent snöh--vete. Ska hästarna stå inne hela vintern?

Våra åker ut i hagen före 06.00 oavsett väder. Är det riktigt dyngväder kan de få komma in vid 15.00, annars är det 17.00 som gäller. Gäller alla från islänning till fullblod. Kläder efter väder, typ.

Jag har faktiskt aldrig varit med om en häst som hellre står inne i stallet istället för att få gå ut!
Det har jag!
Det roligaste är att de som gillat stallet mest är avelsston som stått på lösdrift i flera år. När de får komma in på box blir vissa jätteglada. Men även andra hästar som gått längre perioder på lösdrift brukar älska sina boxar.

Jag är absolut för så mycket utevistelse som möjligt. Det är nyttigt på alla sätt och vis. Men jag är inte helt övertygad om att det är bättre för hästarna att vara ute i snöstorm än att stå inne och i lugn och ro äta sitt grovfoder. Så mycket rör sig inte hästarna ute när det är snöstorm att det gör någon skillnad den dagen.

Så mycket rör sig inte hästarna ute när det är snöstorm att det gör någon skillnad den dagen.

Det har du faktiskt rätt i, har inte tänkt på det så innan. Skulle förvisso släppa ut min häst ändå, då har han möjligheten att röra på sig, får se mer än 4 väggar och är i miljön han är skapt för :)

Det är få av våra hästar som är i någon typ av miljö de är skapta för. Speciellt är de flesta av våra framavlade hästar inte skapta för att överleva helt själva i naturen.

Avelsarbetet har kommit längre än så. Islänningar, settisar och lite andra tuffa raser klarar sig nog bättre, men utan människans medhjälp är det inget roligt liv vilda hästar har.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det... 2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan. Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr...
Svar
9
· Visningar
4 222
Senast: bejkonfis
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka