Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Sv: Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

*kl

Tycker folk faktiskt det är bättre att hästar generellt sett står ute och kurar mot vinden, än att de står inne i stallet?

Visst dör inte hästarna av det, men en häst som står och spänner sig en halv dag lär ju inte må helt 100 i kroppen efter det.
Så det är ju vad man själv föredrar. En lite uttråkad häst, eller en häst som kanske får ont i kroppen i några dagar.

Sen tänker jag lite så. När det är snöstorm o liknande är ju kanske inte elen i staketet det bästa.
Personligen låter jag hellre hästen stå inne, än att riskera att den kommer bort i stormen.

Ja generellt, eftersom vädret inte är så dåligt att vi pratar extremt väder, särskilt ofta. Att du tycker det är skitväder betyder inte att hästarna gör det. Vaddå spänner sig - de har väl täcken?

LIte uttråkad? är det det du ser som största bekymret med en häst som står inne? Det är ju lite mer än så - det är ett djur som är skapad att röra på sig fritt val, och som har ett stort naturligt behov av att så göra.

Vissa har två täcken, med hals och rövlapp och står ändå och spänner sig så ryggproblemen kommer som ett brev på posten.

Vissa är jobbigare än andra, själv ska jag fortsättningsvis bara ha dokumenterat tåliga hästar som kan vara ute i nästan vilket väder som helst, hur länge som helst och inte kräver silverfat för att äta vad som serveras.

Det jag avsåg med svaret var att man inte bör förutsätta att bara för att det är skitväder ute står täckade hästar och spänner sig och huttrar och fryser.

Näe jag har förstått att du är rejält trött på silverfats biten för vissa individer : ).

Det gör ju rätt mycket skillnad om hästarna är vana vid blåsten eller inte. Blåser det nästan varje dag så blir ju hästarna vana, de känner igen alla ljuden och de vet att om det kommer något blåsande förbi dem så är det inte nödvändigtvis en flock rovdjur utan kanske en helt vanlig påse. Jag har själv bott på Gotland med nära till havet i tre väderstreck, och man var inte så imponerad förrän det var stormstyrka i byarna.

Bor man så att det blåser ordentligt ett par gånger om året så blir det en annan sak. Då är det nytt för hästarna varje gång, eftersom de inte hunnit vänja sig. Och då är kuling mycket nog. Hästarna blir som galna.

Knappast för att de är understimulerade heller. De går ju (i stort sett) snällt alla andra dagar när det inte blåser.

*KL*

Jag är hur som helst tacksam för att det är OK att ta in tidigt i vårt stall om det är skitväder. Det är ju lätt för folk att slå sig för bröstet och tycka att man minsann ska klara att hantera alla hästar i alla situationer, och att hästar ska vara så uppfostrade att det inte är några problem. Men så funkar det inte i verkligheten. I inackorderingsstall så är det inte bara proffs som hanterar hästarna och alla hästar är inte lydiga. Det finns alltid någon eller några hästar som har dålig respekt för människor och tränger sig mot när de blir bråkiga. Och det finns hästägare som vägrar att låta insläpparen använda t ex kedja även om hästen regelbundet kastar sig iväg och sliter sig. Dessutom ligger få stall på inhägnade områden. Och där står man som insläppare och har ansvar för hästar som kanske är värda en hel del pengar, utöver det känslomässiga värdet för sina ägare. Ingen vill väl behöva ringa till en hästägare och tala om att hästen har slitit sig och skadat sig när den var lös. Eller för den delen se en stallkompis gå med gips för att ens egen häst har varit bråkig.

Men sen får man ju försöka lite också, och i TS fall låter det ju som att det finns en slapp kultur bland de anställda i stallet. Det finns ju jättefina väderleksprognoser nu för tiden, t ex yr.no där man kan få vädret med vindstyrka timme för timme och oftast stämmer det väldigt bra och uppdateras ofta. Prognosen stämde t ex utmärkt just den dagen vi diskuterar i tråden, det skulle vara lugnt hela förmiddagen och sedan ta i en bit in på eftermiddagen där jag bor och det gjorde det också. Det är ju sällan som det är så dåligt väder att man inte kan släppa ut hästarna alls, tror inte att det har hänt mig de senaste fem vintrarna...

Typ knapplån.

Jag är SÅ glad att vi bara är fyra "hästägare" i stallet.

Fyra ganska lika viljor dessutom.

Får rysningar av dylika diskussioner.

Alla hästar är inte likadana och inte alla hästägare heller.

En del hästar vill vara ute dygnet runt oavsett väder och andra vägrar sätta en hov utanför stalldörren om det regnar.

Och det beror inte bara på ägaren, jag har haft hästar i båda ändorna av skalan och dessa var av samma ras.

Den som flitigast utnyttjade lösdriftshallen när jag hade alla mina hästar på lösdrift var den minsta shettisen. Helst längst in, där det fanns en gammal box med en bräda tvärs över dörren så att bara han och hans brorsa kunde gå in. Där var det vindskyddat från fyra håll om man ställde sig i rätt hörn. Där kunde han stå och mysa trots att resten av flocken var någon helt annan stans. :D

*kl*

Bor i Norrland (som ni alla förstår ;) ) och vi har aldrig de senaste tio åren låtit bli att släppa ut hästarna pga väder.

Snöstorm, kyla, regn m.m. De går ut.

Däremot kan vi ta in dom tidigt om vädret är riktigt risigt. Framförallt om det blåser.

Förra året, i februari, var det en riktig snöstorm. Då gick en klass 2 varning ut. Och det var kraftig blåst och kraftigt snöfall. Den eftermiddagen var det lite knivigt att få in dom. ALLA tre skulle in samtidigt. Tur det var snälla, respektfulla hästar som inte prejade ner oss fastän de slängde sig ut ur grinden. Men det här är den värsta dagen jag kan minnas att vädret ställt till det.

Norrland

Jag tycker absolut att det är OK att ta in tidigare, men för att hästarna ska vara inne hela dagen ska det verkligen vara extremt väder i min bok.

Personalen som jobbar i stallet ska ha en bra arbetsvardag i stallet också. Det är deras arbetsplats! Det är ingen som tvingar byggjobbare upp på taket ifall det är snooväder eller blåser för mycket pga skaderisken. Att det blir dåligt väder ibland måste man acceptera. Det är inte värre än att hästarna får stå inne någon dag. Extra viktigt då att ta ett rejält ridpass och rida ut hästen ordentligt.

Om man kan rida ut en ordentlig runda kan nog hästen gå i hage också:P

*delvis kl*
Våra hästar är alltid ute. Bara att ta på täcke. Är det riktigt ruskigt kanske de går in tidigare. Såna extrema stormdagar finns det inte många av, så våra hästar minns jag inte ens att de nånsin stått inne hela dagen.

Senast ändrad:

Jag tycker absolut att det är OK att ta in tidigare, men för att hästarna ska vara inne hela dagen ska det verkligen vara extremt väder i min bok.

Håller med, och detta har jag redovisat noggrant i mina inlägg.

KL

Läser folk ordentligt? det är väl ingen som förespråkat att hästarna ska vara ute vare sig i vilket extremt väder som helst, och framför allt inte femtielva timmar? :confused:

Om man kan rida ut en ordentlig runda kan nog hästen gå i hage också:P
Jag menade inte rida ut som i rida ut i skog och mark. Jag menade rida ut hästen så att den är lösgjort och ordentligt genomriden.

Det är kanske en dialektal skillnad.

kl

jag kan ju bara svara för mig själv, har enbart skumläst de flesta svaren sen jag skrev.

men jag uppfattade TS som att det inte var/skulle bli livsfarlig storm utan snöa och på något sätt kändes det som att i TS ton fanns det något som vittnade om att personalen är rätt "Bekväm".
min häst får gå in när som ifall det är storm och skitväder, dels för sin egen skull och dels för personalens, för allas säkerhet sas.
han blir bara tokig och springer om det är riktigt vidrigt och för min del har jag hellre en häst som måste ridas lite mer än är slut efter att ha gått i hagen. att vänta ut tidens till hästarna SKA gå in är bara korkat om de står och hänger på grinden två-tre timmar tidigare. man kan ju räkna ut med lilltån att det kan bli kalabalik.

om man redan typ innan första ordentliga snön tycker att "fan imorn ska det snöa, jag orkar inte jobba i det" då har man valt fel yrke. så länge det inte är storm och djävulskap så tycker jag alla hästar ska få gå ut, åtminstonde ett par timmar/dag. jag menar, det är bara november och vi har säkert fram tills mars-april med ev "stormar". hästarna kan ju in gärna stå inne var och varannan dag under hela den perioden.

jag har inte min häst ute så länge för närvarande, hans kompis står på box och att lära honom att vara ute "hela" dagar i lera utan något att äta, näe det känns som bäddat för trubbel. men de få timmar han ändå är ute är viktiga tycker jag, både för honom och för mig, så han får röra sig fritt och pyssla runt så som han vill.

och självklart måste man se till individen, vilket ibland i större stall kan vara svårt. en del klarar inte av extremt blåsiga dagar och en del kanske det inte ens bekommer!

jag reagerade mest på attityden hos personalen faktiskt!

Tycker hästarna ska få gå ut. Har man ett kontrakt där det står utsläpp 7 dagar i veckan är det ju det som gäller. Falsk marknadsföring och kontraktsbrott anser jag. Vill man inte att hästen ska vara inne som "element" eller vid "dåligt" väder kanske man inte valt just det specifika stallet.
Sen kan man ju välja att åka upp och ta in sin häst tidigare, men man vill inte komma upp sent för att upptäcka att hästarna stått inne hela dagen.

Jasså då är jag med på vad du menar. :)

Men alla har inte ridhus, så för mig skulle det bli transporten eller så får man bita ihop och gå ut. När min hästar har boxvila, tex när en av dem hade ett djupt sticksår i bogen mitt i juli så var vi där typ 5 ggr om dagen och gick ut en liten stund, hade så dåligt samvete för isoleringscellen. :p Så för mig krävs det en riktigt extrem dag för att de ska vara inne hela dagen. :grin:

Men hästar som är vana vid att stå inne mkt kanske inte reagerar så mkt, de kanske har förmågan att få tiden att gå på något sätt. Mina däremot blir frustrerade bara av att stå inne 15-07 på vintern trots att de fotast rids på eftermiddagen. Skulle gärna ha dem ute mer om bara hagen vore preparerad för det och ordentligt upplyst så man hittar dem:P

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det... 2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan. Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr...
Svar
9
· Visningar
4 222
Senast: bejkonfis
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka