Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Dialhard

Trådstartare
Igår i stallet hörde jag hur personalen snacka om att det skulle komma 10-20cm snö idag och blåsa ganska friskt. Inget extremväder utan lite rugigt bara enligt mig. Hon sa till en annan tjej att om det blir så släpper hon minsann inte ut några hästar inte. Jag började fundera lite. I mitt kontrakt står det klart och tydligt att det ingår utsläpp och intag 7 dagar i veckan. Betyder det att jag kan kräva att hon släpper ut min häst då jag inte vill att han ska stå inne och uggla bara för att hon inte gillar att jobba i dåligt väder?

Om hon vägrar har jag då någon sorts rätt på min sida eftersom det står i kontraktet?

Om inte, borde det inte informeras iallafall om hästarna står inne. Jag hade kunnat åka ut själv och släppa ut / ta in.

Sv: Kan jag kräva att dom släpper ut min häst?

Jag tycker absolut att du borde kunna kräva det. Det är ju inte upp till henne att avgöra om det är för dåligt väder för din häst att vara ute eller inte. Fast du kanske borde uppmanat henne om det igår, att din häst ska gå ut oavsett. Jo jag tycker nog att det skulle informeras.

Tänk efter före. Ska din häst gå ut i snöoväder, ensam? Hästen är ett flockdjur och det är långt ifrån en idealisk situation att en ensam häst är ute.

Det jag tänkte på var att det är andra i stallet som också vill ha ut sina hästar men helt enkelt inte vågar säga ifrån. (Vi har redan pratat om det några styken). I mitt förra stall hade vi en lista som gick under "dessa hästar står inne vid dåligt väder" på den listan stod 4 utav 30 namn. Valet borde sitta hos hästägaren annars borde annat framgå i kontraktet..
Det är lagom roligt att ha en vävare som helt enkelt ställer sig och panikväver när han blir stressad eller rastlös i boxen. (Dessutom i onödan angående vädret enligt mitt tycke)

Är ni flera stycken tycker jag ni ska fråga om det finns en möjlighet att få ut hästarna.

Generellt tror jag att det är bättre att byta stall när man inte har samma hästsyn som de som sköter stället, det brukar vara på mer än ett plan det skiljer...

Ja, det är ganska svårt att komma med förslag, synpunkter och lösningar när man bara utav ren princip får ett "-Nej det går inte" i ansiktet varje gång oavsett vad man säger.

Med det här vädret i åtanke, där det faktiskt ligger en klass 2 varning, så anser jag att man får finna sig i att hästarna står inne - eller själv åka dit och ta ut/in.

Det är en sak att vädret kunde vara värre, men någon ska försöka få in hästar i 'full snöstorm', och även om din häst är hemskt snäll och trevlig en solig dag med dig, kanske den inte är det i storm, med någon annan och när kompisar runtomkring är uppjagade/uppstressade.

Normaldåligt väder anser jag man kan kräva att de ska ut även om det snöar/blåser etc.

Men nu väntas så dåligt väder att man gått ut med en klass 2 varning, och det är en hyfsat skarp varning, och då anser jag man får acceptera att de står inne en dag, och själv ombesörja in/utsläpp bland hästägarna om hästarna ska ut.

Däremot så ska det ju givetvis informerats om att hästarna står inne pga väderprognosen imorgon, och hästägare som ändå vill ha ut sina hästar får ombesörja det på egen hand.

(Jag förstår du vill ha ut din, min boxvandrare krävde också att få komma ut i ALLA väder, hon blev hemsk av att stå inne en dag)

Men är det klass 2 varning hos TS?

TS:

Vem är det som äger stallet? Hon som ska släppa ut, eller någon som anställt henne. Ibland kan det vara bättre att ta saker direkt med chefen, och ibland med stallskötaren. Så länge du inte attackerar någon verbalt och blir aggresiv så kommer du nå fram bättre.
Skriv ner dina argument (det hjälper dig att fokusera, hålla diskutionen på rätt spår och vara tydlig), prata med fler människor i stallet och ta sedan upp det du vill prata om med rätt person (stallskötaren eller stallägaren).
Nu är det försent med detta men det lät som om denna gång inte var första gången du/ni har problem med hon som sköter in/utsläpp.

Om Stallägare/fullt ansvarig och hästskötare är samma person skulle jag ta en kopia på mitt uppstallningskontrakt, ta med det och när jag pratar med henne skulle jag helt enkelt säga att enligt kontraktet har du betalat för utsläpp varje dag. Du är inte ok med att hästen står inne vid "lite dåligt väder" och om vädret är så illa att det är farligt att släppa ut hästarna så vill du att en sådan information skall lämnas ut en dag i förväg om möjligt (det går att följa vädret för stallskötaren) på stalltavlan (antar att ni har en sådan).
Sätt en gräns för hur kallt det skall vara för att din häst ska stå inne (tex -30) och hur kraftig vind det max får vara (meter/sekund). Sätt en tydlig gräns för regn/snöoväder. Sätt upp lappen på boxen.

Jag skulle gå i taket om någon fick för sig att inte släppa ut min häst trots att jag betalar för tjänsten!! Och med största sannolikhet bytt stall, om 10-20 cm snö och blåst hindrar dom från att släppa ut hästar så skulle jag se en vinter med mycket innestående framför mig.

Alltså förlåt, men om personalen börjar tänka så nu i november, ska hästarna behöva vara inne tills i mars? April? Herregud. Vet inte alls hur det är med storm hos er, men mentaliteten stör mig något enormt faktiskt.
Sen skulle jag inte vilja att min häst gick ut ensam i storm såklart men alltså. Jobbar man med hästar funkar inte det där tänket.

Jag tycker verkligen man kan kräva detta då man betalar för tjänsten!

Mina hästar var ute från 7.30 till 16.30 igår och dom överlevde 20 cm snö och blåst, skillnaden var att unghästen fick på sig ett täcke. Jag vill att mina hästar kommer ut varje dag, skillnaden är väl om det är riktig storm där det verkligen är fara för livet. Vi hade klass 2 varning här igår som dom pratade om till klass 1 nästan men så farligt var det inte alls :)

Håller med. Vaddå klass 2 varning, det är inte särskilt mycket beroende på vad man pratar om - en hage eller mitt i traffiken.

vi hade rejäl blåst och blötsnö här igår, dock var det långt ifrån storm blåst, hästarna var ute helt vanlig dag och hade det hur bra som helst, mat i hagen och täcken.

Jag tycker att det är självklart att stallägaren, om denne godkänt att personalen inte släpper ut hästarna, är skyldig att kommunicera detta i förväg till hästägarna om inte annat. Vaddå ska man upptäcka det när man kommer på kvällen då annars, att hästen inte fått vara ute den dagen? det är ju helt oacceptabelt om man betalar för en tjänst. Jisses.

Kräva kan man ju alltid, men det beror ju också på vilken sorts häst man har.

Våra nordsvenskar -särskilt den ene blir helt manisk om han ska stå inne mer än bara över natten. Det har hänt att han helt enkelt har tagit sig ut ur boxen och hittat på ofog i stallet om han stått inne under en tvådagars storm. Dvs intag kvällen- inne över dan och sedan inne kvällen efter.

Sist det hände hade han tryckt ut dörren och gått bort till den andra hingsten, sträckt sig upp mot höskullen och dragit ner en massa hö och lagt det precis framför den andra hingstboxen- och där stod bägge två och mumsade hö i bästa endräkt när vi kom på dom. ( Japp vi har inga galler i boxarna).

Dessutom hade han burit runt på rullebören och dragit ner täcken och lite annat kul ( för honom kul dvs).

Så vi försöker alltid få ut hästarna lite varje dag- även om det är ordentlig snöstorm.

Men var det verkligen för att hon inte ville jobba i snön, eller var det för att hon inte tyckte att hästarna skulle ut?

Jag kan dock absolut förstå att man inte vill släppa ut hästar ifall det är riktigt snöoväder. En anledning är att det inte är roligt att gå med hästar ifall det är halt ute. Det är en fara för både personal och häst (hur många har broddat upp än liksom). Sen är det inte roligt om en häst tycker att blåsten är jobbig så den hoppar/rymmer ur hagen och springer in (det har hänt mig ett par gånger då jag hade en blåstkänslig häst).

Personalen som jobbar i stallet ska ha en bra arbetsvardag i stallet också. Det är deras arbetsplats! Det är ingen som tvingar byggjobbare upp på taket ifall det är snooväder eller blåser för mycket pga skaderisken. Att det blir dåligt väder ibland måste man acceptera. Det är inte värre än att hästarna får stå inne någon dag. Extra viktigt då att ta ett rejält ridpass och rida ut hästen ordentligt.

Men är det klass 2 varning hos TS?

TS har angett södra stockholm, så det borde varit det igår ja då det låg en sådan över hela stockholms län.

Sen är varningarna alltid vanskliga, ibland verkar SMHI mest yra i nattmössan, ffa med klass 1orna. Men en klass 2 så förväntar man sig väder som: kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Även mina var ute igår, dock inte fulldag då det framåt sen eftermiddag drog i med regelrätt stormstyrka i byarna. Innan dess var det som vilken blåsig vinterdag som helst. Men det är ju väldigt svårt att veta innan. Hade jag kvällen innan behövt ta ett beslut, eller om jag skulle åkt och jobbar och behövt ta ett beslut på morgonen hade jag låtit de vara inne. Just för att det låg en klass 2, och blir det som de befarar (vilket det blev, men senare) så är det inte säkert för människor att ta in/ut hästar. Och det är en risk för hästarna med vid just själv intaget. Att gå därute i hagen är inga problem för hästarna dock.

Så jag har full förståelse att man i de lägen det faktiskt ligger en klass 2 som stallägare väljer att ha hästarna inne. Det är en annan sak än när man själv kan ta in/ut sina egna, än att ta in/ut 20 andras i busväder.

Däremot som jag skrev så det SKA informeras. Och hästar ska inte hållas inne bara för det är 'dåligt väder'. Men i just det här fallet så har jag förståelse för stallägarens beslut - förutom att det skulle informerats.

Senast ändrad:

Men var det verkligen för att hon inte ville jobba i snön, eller var det för att hon inte tyckte att hästarna skulle ut?

Jag kan dock absolut förstå att man inte vill släppa ut hästar ifall det är riktigt snöoväder. En anledning är att det inte är roligt att gå med hästar ifall det är halt ute. Det är en fara för både personal och häst (hur många har broddat upp än liksom). Sen är det inte roligt om en häst tycker att blåsten är jobbig så den hoppar/rymmer ur hagen och springer in (det har hänt mig ett par gånger då jag hade en blåstkänslig häst).

Personalen som jobbar i stallet ska ha en bra arbetsvardag i stallet också. Det är deras arbetsplats! Det är ingen som tvingar byggjobbare upp på taket ifall det är snooväder eller blåser för mycket pga skaderisken. Att det blir dåligt väder ibland måste man acceptera. Det är inte värre än att hästarna får stå inne någon dag. Extra viktigt då att ta ett rejält ridpass och rida ut hästen ordentligt.

Källa på det tack?
Blåser det för mkt så har jag dock varit med om att kranföraren har vägrat jobba...
Min sambo har fått jobba ute i alla väder, i vintras när det var -30 så jobbade han utomhus :cool:

Blåser det mkt och snöar mkt och taket inte är tätt än så kan det ju vara så att man MÅSTE skicka upp någon så att huset inte ska bli förstört.

Dock tycker jag inte alls att detta är jämförbart med att släppa ut hästar. 20 cm snö för en häst spelar ju ingen som helst roll. Och så länge det är just snö och inte is så behöver de ju inte broddar heller.
Mina hästar var som vanligt ute 16 timmar igår. De frös dock lite när de kom in, för att de var blöta. Åker nog på att köpa ett halstäcke till märren tyvärr.

Jag personligen skulle bli skitarg om någon vägrade släppa ut hästen pga vädret.

Sotarna går inte upp på taken i väder som igår, och ingen tvingar dem heller. Sen, akuta grejer är ju värre, men det är INTE akut om ett gäng hästar står inne EN dag för det förväntas extremväder.

Jag anser man måste skilja med vad man där och då väljer att göra med sin/a egen/egna häst/ar, och vad man kräver att personal ska göra.

Jag släpper ut mina i alla väder utom när det faller träd okontrollerat eller det kommer trädgårdsmöbler blåsandes. Jag vet också att det kritiska är att just få dem in och ut. Eftersom man i snöstorm inte ser, det är svårt att orientera sig, ta sig fram, få upp porten osv. Och om jag tappar greppet av porten så riskerar jag att mosa hästarna. Dessutom så även om hästarna i sig skiter i stormen, så vissa kan bli rätt på tårna och nervösa av att det inte är som det brukar och matte halkar och snubblar omkring, går in i saker osv.

Nu vet jag inte hur TS har det, kanske ligger stallet i lä och det är en walk in the park att ta in och ut även i snöstorm, men jag har som sagt generell förståelse för man med det väder som förväntades inte riskerar sin hälsa utan tar beslutet att meddela att pga förväntat väder imorgon så de släpps inte ut om varningen ligger kvar. Dock felade stalläg i att inte just meddela det.

/Alexandra, som minns den gång i snöstorm när jag mycket irriterad stod och muttrade över att alla tre hästarna växt fast i backen och vägrade gå genom grinden. Tills jag insåg att jag var såpass desorienterad att jag missat grinden och försökte få dem att gå genom stängslet... Eller den gången när jag helt seriöst funderade på att lämna dem ute i stormen över natten då det fölll grenar och träd, så jag blev rädd få en i huvudet.

Senast ändrad:

Ja där har vi en skillnad. Det skulle aldrig falla mig in att hämta hästarna, vill de komma in så får de komma själva.

Enda gången jag hämtar dem är när någon är skadad (eller man ser att AT inte är helt 100%) och efter nyår, för då är de lite knasiga några dagar efter.

Vi hade klass 2 varning här, och fick väl 15-20 cm, men det snöade aldrig så pass mkt att man kunde bli disorienterad. Och skulle jag mot förmodan bli det så är det ju bara att haka på närmsta häst så lotsar de ju en rätt :love:

Visst är det skillnad när hästarna inte är ens egna, men vädret igår var ju inte speciellt extremt, om vi bortser från att det nog var lite tidigt.
Många avåkningar blev det dock, vid ett tillfälle låg 5 bilar samtidigt i dikena runt ena rondellen...
Men skulle folk bara planera sin körning lite så skulle ju inte det vara nåt problem.
Man måste ju anpassa sin körning efter väglaget, något som tydligen är väldigt väldigt svårt...

Jag är också brutal, hästar som inte vill komma in när man ropar får sova ute. MEN, jag har flera hagar, och de ligger bortanför den närmsta hagen. Dvs man måste gå genom den närmsta för att ta in dem om de går i ngn av de bortre. Och det var som sagt då jag försökte förmå stackarna gå genom stängslet, och samma sak ang fallande grenar.

Alla har ju inte grinden precis vid stallet.

Sen undrar jag hur tråden skulle låta om personalen i ett inackstall lämnar hästar UTE i snöstorm eftersom hästarna inte kom till grinden och personalen minsann inte tänkte gå ut i hagen och hämta några hästar inte... :angel:

Och vädret blev inte alls så illa som befarat på många ställen. Men det är extremt svårt att veta innan. Och därför har jag förståelse för att man blåser av utegången när det förväntas dylikt väder.

Jag kunde släppt ut på morgonen, det blåste en del men inget mer. Men om jag sen inte kunnat ta in förrän 18 - 19 hade jag fått brutala problem, för då var det full snöstorm. Närmsta mätstation uppmätte 14 m/s som medelvind, ihop med kraftigt snöfall. Nu satt ju jag hemma, och det var enkelt att ta in dem framåt em när det började ta i. Men som sagt, hade jag inte varit hemma och/eller någon annan skulle ta in/ut dem hade jag oavsett om det varit strålande sol och vindstilla låtit dem stå inne. Just för att det låg en varning, och prognosen visade att det skulle börja tidig em och sen nå sin kulmen från 18-tiden och framåt. (De går normalt in 18) Jag kunde ju sagt 'ta in 13', men hade inte velat riskera att någon skulle stå mitt i stormen då. Eller att jag kom hem 18 och skulle försöka få in dem.

Jag kan också förstå varför personalen resonerar som de gör. Tog själv in hästarna två timmar tidigare igår med hopp om att de skulle hålla sig någorlunda lugna, men redan då var flera av hästarna ordentligt uppjagade och en vräkte sig iväg och stack vilket är obehagligt eftersom vårt stall har motorvägen inom synhåll. Jag tog på mig hjälmen ganska snart, kan jag ju säga.

Jag tycker inte heller att vädret igår var särskilt extremt, även om det var rätt bra fart på en del vindbyar. Men det tyckte uppenbarligen hästarna.

Sen kan jag tycka att det är självklart att man ska informera hästägarna om att hästarna står inne, nu för tiden när alla har mobiler är det ju så himla enkelt att slänga iväg ett grupp-SMS.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det... 2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan. Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr...
Svar
9
· Visningar
4 222
Senast: bejkonfis
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 613
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka