Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?
Gud vad gulligt! Råttefnask i fickorna hade jag också velat ha!
TS:
Kaniner gillar inte att bli förflyttade, visst kan de acceptera det och finna sig i situationen (många kaniner är bra på det, tyvärr) men uppskattar det gör de generellt sett inte. Har du dessutom två stycken så kan de börja bråka bara av att byta omgivning och då kan det bli svårt att få dem att gå ihop igen. 1 gång i veckan låter som alldeles för ofta för en kanin att bli förflyttad i mina öron. Om du bara åker bort över helgen (?) kanske du kan be en granne titta till dem istället för att släpa med dem på tåget/bussen/bilen?
Personligen tycker inte jag att kaniner hör hemma i bur öht. Bäst är väl om man åtminstone har ett rum till kaninen där den kan motionera och röra sig tillräckligt. Bara några timmars utevistelser räcker inte. Mina är helt lösa dygnet runt men då gäller det att verkligen kaninsäkra ALLT. Sladdar, elsaker, sånt de kan skada sig på ffa, men också kaninsäkra saker man själv är rädd om - de sover bara några timmar om dygnet, de har alltså väldigt mycket tid på sig att leva rövare om man har dem lösa.
Kaniner är ena rediga hejare på att förstöra saker, tapeter, madrasser, möbler, golv... allt som går att gnaga i är i farozoonen. Vissa kaniner är värre än andra. Jag har en som nästan aldrig förstör någonting, sen har jag en annan som gladeligen har förstört saker för flera, flera tusen... I gengäld så har jag ju dock fått små bästa vänner så jag ska nog inte klaga, de hoppar upp och myser i sängen, i soffan, springer efter en när de vill ha uppmärksamhet, kommer farande som projektiler när man öppnar kylskåpet, pussar en godnatt innan man går och lägger sig och väcker en på morgonen.
Toaträna dem är lättast om man gör det väldigt bekvämt för dem att gå på lådan, gärna mjukt och trevligt för lilla rumpan, men allra helst absorberande material så att de inte känns som att de "kissar på sig" typ. Ha en höhäck över toalådan underlättar också - då sitter de och äter och, gör sina behov där. Sen ajjabajjar man dem när de försöker kissa någon annanstans, lyfter upp dem och sätter dem i toalådan tills de fattar. Det är bäst om man kan komma på dem i akten så att säga, eller precis innan. Kaniner är rätt renliga djur så det är inte så svårt. Problemet är mest att bestämma åt dem VART de ska kissa för de kan mycket väl få för sig att kissa på egna ställen. Bajspluppar får man lite överallt dock, de skiter ofta och jag har inte lyckats få mina att bara bajsa i toalådorna, det mesta hamnar där men lite hamnar också utanför - deras pluppar är torra och lätta att bara sopa bort dock.
Bästa receptet på två kaniner tillsammans verkar vara en hona och en kastrerad hane. Men det är inte säkert att de fungerar ändå, så man måste vara beredd på att sära på dem om de inte trivs tillsammans - och att de blir osams kan komma som en blixt från klar himmel tyvärr.
Vissa raser är lättare än andra, i olika avseende. De har sina olika för och nackdelar... men t.ex dvärgvädurar verkar ha ett rykte som optimala sällskapskaniner. Jag hade 8 st sådana på en gång och de bråkade aldrig och var hur mysiga som helst, de hade dock utrymme större än en bur att röra sig på. De är iaf underbara husdjur om de bara får chansen att vara kaniner och inte någon liten sorglig ulltuss i bur, sällskapliga, gosiga, pyssliga och fulla av bus och spring i benen!
Det är bara dessa erfarenheter jag har av kaniner dock, och jag pratar bara om hur kaniner generellt sett är, sen finns det förstås undantag.
Råttor tycker också jag passar din beskrivning bättre dock, (om du nu verkligen måste ta med dem på resorna dvs) iallafall enligt den uppfattningen jag har fått av dem. De kan nog till och med uppskatta att få åka ut på äventyr (?) men jag har tyvärr inte haft råttor själv så jag ska egentligen inte uttala mig om det. :S