Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Ponsse

Trådstartare
Jag bor i en lägenhet på 20 kvm. Har "bara" en häst men han står hemma, och jag bor och pluggar 10 mil hemifrån och jag saknar något pälisgt att gosa med :( Vad kan jag ha för djur på såpass liten yta? Eftersom jag pluggar är schemat rätt oregelbundet. Ibland är jag hemma hela dagar och ibland är jag borta hela dagar. Ibland åker jag ju även hem, så det här djuren bör kunna åka buss/tåg i någon timme i genomsnitt kanske 1 gång/vecka. Finns det ens något djur? :meh:
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Råttor? Trevliga, roliga små djur som går att lära det mesta dessutom.
Dom måste bo minst 2 stycken tillsammans och då har dom dessutom glädje av varandra.

En av våra ungar
20130911_204622.jpg
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Hm.. Jag tycker om alla djur förutom typ råttor, möss och andra utan päls. En hamster skulle vara mysigt, men de är väl vakna på nätterna? Min lägenhet är inte så stor så jag lär ju höra dom.. Jag måste ju även kunna ta med mig djuren även när det är -20 utan att dom dör :p
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Det finns resburar som du kan fylla med något mjukt och så länge du skyddar mot drag så klarar dom en snabbis på vägen till buss/tåg.

Åk och träffa någon som har råttor så kommer du nog ändra dig ;)
Mycket roligare och socialare än hamstrar.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Dom är ju söta att se på och dom är säkert roliga, men jag tycker att dom är lite läskiga :o Tror inte jag skulle våga pyssla med dom. :o
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Är det svansen som skrämmer? Många brukar tycka att just den är läskig.
Annars är dom ju inte så olika tex marsvin, förutom att jag iallafall upplever dom som lite rörligare.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Gerbil (ökenråtta) kanske? Dem har päls på svansen som en del tycker är bättre än dem nakna svansarna, så till och med min mormor acceptera dessa. Som råttor så ska dem ha sälskap av minst en kompis till.

SL271216.jpg
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Min syster hade dvärghamstrar och dom var otroligt tama och sällskapliga faktiskt. Jag blev förvånad. När man kom in i rummet vaknade dom och började klättra på burdörren för att få komma ut, klev gladeligen upp i handen och blev upplockad. Hon har haft minst 3 st och alla var likadana. Så nog kan en hamster vara ganska trevligt sällskap.

Nu har jag själv lite svårt för djur i bur dock, så jag hade nog satsat på ett par kaniner eller marsvin som kan gå fritt i lägenheten när man är hemma. Eller chinchilla kanske? Urgulliga ju. :)

Random-Pictures-of-Chinchillas-chinchilla-24166737-500-333.jpg
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Kanin? Ha buren öppen hela tiden och täck sladdar o sånt. De blir rumsrena om man tränar dem, och är keliga osv. Självständiga som katter, men sociala som hundar.

Min kanin är rumsren. Självständig när det behövs men sitter mer än gärna med i soffan o kollar på tv med mig och hundarna! :)
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Kanin, hamster, ja de flesta bur djuren skulle nog kunna funka. Skulle särskilt rekommendera kanin. Underbara djur!
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

En hamster. Jag hade en sibirisk dvärghamster, han lärde sig fort att vakna när jag kom hem från skolan (dvs 17-tiden) och då fick han komma upp ur buren och undersöka saker och ting. Du kan ju ha en större bur hemma och en mindre bur om du åker iväg någonstans.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag älskar kaniner. Enligt mina vänner är jag en kanin-människa, vad det nu är för ngt :cautious:. Tror ni det skulle fungera om jag har en stor bur som dom är i medan jag är i skolan, och sedan är de lösa när jag är hemma? Måste de inte komma ut i naturen? Rekommenderas det att ha två eller går det bra med en? Tycker dom att det är okej att åka lite fram och tillbaka? Hur ska jag frakta dom på vintern om dom är två? Med kyla och plats och sådär. Ibland åker jag bil, men ibland buss/tåg. Hur tränar man dom att gå på låda? :) Vill verkligen ha en eller två! :love:
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Ändra dig! Det är det enda jag kan säga! ;)Råttor är fantastiska, smarta och kärleksfulla. Enda nackdelen är att de inte blir så gamla. :love:
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Att frakta kaniner är enkelt - en transportbur för katt bara. Fast då vill det ju till att du kan ha en bur på varje ställe. Leta billiga burar på blocket tex.

Kaniner som får vara lösa och vara med blir otroligt charmiga, nästan som en liten hund :)

Kaniner behöver inte vara ute i naturen, men de mår bra av att få komma ut på sommaren, om inte i utebur så i sele.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Tycker kaninen att det är okej att åka buss/tåg/bil då? Det kan ju bli som sagt bli i genomsnitt 10 mil/vecka som max. Är det okej att bara ha en kanin? :)
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag har utan problem haft bara en kanin ett par gånger. Fungerar utmärkt.
Har två nu, vilka absolut har nytta av varandra, men även småbråkar lite (särskilt vid utfodring av annat än hö). En av dessa hatar att åka bil/buss/tåg, han blir jättestressad (men klarar det) medan den andra inte bryr sig utan brukar tugga hö under tiden. Den som inte gillar det fick jag inte förrän han var 2,5 år, den andra har jag haft sen han var 6 veckor (för tidigt ja, men det är en annan historia ;)).
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Sist jag kollade så var råttor helt bepälsade:
Rat_Tail_Detail_by_angelratdesigns.jpg


Råttor likställer jag med Hundar. Mycket mindre givetvis, lever mycket kortare tid. Men är både sociala och lätta att träna. Lätta att ha med sig överallt - Man kan lätt gå runt med de på stan, de sitter på axeln eller i en ficka. Ingen annan vet om att de är där heller :D Billiga i maten - kan äta dina rester och du behöver inte släpa hem en massa hö som skräpar ner lägenheten.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Ingen annan vet om att de är där heller

Utom om man som hundägare sitter med sin hund på bussen och börjar fundera på varför hunden nyfiket tittar på en annan passagerare - och upptäcker att denne har två råttor som nyfiket tittar fram från under jackan :p Söta värre var de. :D
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

:love: :love: :love: Gud vad gulligt! Råttefnask i fickorna hade jag också velat ha! :D


TS:

Kaniner gillar inte att bli förflyttade, visst kan de acceptera det och finna sig i situationen (många kaniner är bra på det, tyvärr) men uppskattar det gör de generellt sett inte. Har du dessutom två stycken så kan de börja bråka bara av att byta omgivning och då kan det bli svårt att få dem att gå ihop igen. 1 gång i veckan låter som alldeles för ofta för en kanin att bli förflyttad i mina öron. Om du bara åker bort över helgen (?) kanske du kan be en granne titta till dem istället för att släpa med dem på tåget/bussen/bilen?

Personligen tycker inte jag att kaniner hör hemma i bur öht. Bäst är väl om man åtminstone har ett rum till kaninen där den kan motionera och röra sig tillräckligt. Bara några timmars utevistelser räcker inte. Mina är helt lösa dygnet runt men då gäller det att verkligen kaninsäkra ALLT. Sladdar, elsaker, sånt de kan skada sig på ffa, men också kaninsäkra saker man själv är rädd om - de sover bara några timmar om dygnet, de har alltså väldigt mycket tid på sig att leva rövare om man har dem lösa.

Kaniner är ena rediga hejare på att förstöra saker, tapeter, madrasser, möbler, golv... allt som går att gnaga i är i farozoonen. Vissa kaniner är värre än andra. Jag har en som nästan aldrig förstör någonting, sen har jag en annan som gladeligen har förstört saker för flera, flera tusen... I gengäld så har jag ju dock fått små bästa vänner så jag ska nog inte klaga, de hoppar upp och myser i sängen, i soffan, springer efter en när de vill ha uppmärksamhet, kommer farande som projektiler när man öppnar kylskåpet, pussar en godnatt innan man går och lägger sig och väcker en på morgonen.

Toaträna dem är lättast om man gör det väldigt bekvämt för dem att gå på lådan, gärna mjukt och trevligt för lilla rumpan, men allra helst absorberande material så att de inte känns som att de "kissar på sig" typ. Ha en höhäck över toalådan underlättar också - då sitter de och äter och, gör sina behov där. Sen ajjabajjar man dem när de försöker kissa någon annanstans, lyfter upp dem och sätter dem i toalådan tills de fattar. Det är bäst om man kan komma på dem i akten så att säga, eller precis innan. Kaniner är rätt renliga djur så det är inte så svårt. Problemet är mest att bestämma åt dem VART de ska kissa för de kan mycket väl få för sig att kissa på egna ställen. Bajspluppar får man lite överallt dock, de skiter ofta och jag har inte lyckats få mina att bara bajsa i toalådorna, det mesta hamnar där men lite hamnar också utanför - deras pluppar är torra och lätta att bara sopa bort dock.

Bästa receptet på två kaniner tillsammans verkar vara en hona och en kastrerad hane. Men det är inte säkert att de fungerar ändå, så man måste vara beredd på att sära på dem om de inte trivs tillsammans - och att de blir osams kan komma som en blixt från klar himmel tyvärr.

Vissa raser är lättare än andra, i olika avseende. De har sina olika för och nackdelar... men t.ex dvärgvädurar verkar ha ett rykte som optimala sällskapskaniner. Jag hade 8 st sådana på en gång och de bråkade aldrig och var hur mysiga som helst, de hade dock utrymme större än en bur att röra sig på. De är iaf underbara husdjur om de bara får chansen att vara kaniner och inte någon liten sorglig ulltuss i bur, sällskapliga, gosiga, pyssliga och fulla av bus och spring i benen! :D

Det är bara dessa erfarenheter jag har av kaniner dock, och jag pratar bara om hur kaniner generellt sett är, sen finns det förstås undantag.

Råttor tycker också jag passar din beskrivning bättre dock, (om du nu verkligen måste ta med dem på resorna dvs) iallafall enligt den uppfattningen jag har fått av dem. De kan nog till och med uppskatta att få åka ut på äventyr (?) men jag har tyvärr inte haft råttor själv så jag ska egentligen inte uttala mig om det. :S
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 894
Senast: Snurrfian
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp