Om TS häst går från att vara tydligt halt till att vara ohalt utan belastning på två veckor, TS har den i liten hage och går på små promenader så tyder väl allt på skadan håller på att läka? Jag ser faktiskt inget konstigt i att försiktigt pröva att rida en häst som är ohalt obelastad - hur ska man annars veta om den är ok. Är den inte det slutar man omedelbart rida givetvis! TS har inte skrivit något om att hästen är tjock i benet, ömmar vid palpation, har puls i kotan eller har något annat tecken som tyder på en skada som inte kan vänta en vecka till tills ägaren kommer. Hon har fått rådet att hålla hästen i vila, dvs i liten hage om det krävs och att inte rida. Hon har bett en mer erfaren person titta på hästen och talat med vet. Ett helt adekvat agerande, tycker jag!Fast det är därför diagnos är så viktigt. Eftersom hästar sällan är smarta nog att inte springa förrän de är friska nog.
Om man vet om det är en ledinflammation eller en senskada t ex så vet man vad som krävs - och kan se till att hästen gör det som krävs. Senskador tex så blir hästen ohalt och smärtfri långt innan den är läkt. En brall kan slita upp allt. Alltså står senskadehästar på strikt vila med kontrollerad rörelse. En ledinflammation behöver också vila, men en brall är inte skillnaden mellan frisk eller utdömd, kan inte ge ett halvårs extra konvalescens osv. Således får ledinflammationshästar vila med begränsad rörelse men inte alls lika strikt som en senskada. Osv.
Det du beskriver är ett misslyckande i konvalescens och rehab, man ska helst aldrig gå över gränsen där hältan ökar eller försämras.
Sedan kan vi aldrig veta om TS beskriver saken korrekt - hästen är kanske är svullen och öm över senan t ex , men svar här kan ju aldrig ges utifrån annat än det som beskrivs och i allmänngiltiga termer. Man kan givetvis aldrig skylla ett felaktigt agerande på att 'jag frågade på Buke ...'